Author |
Topic  |
|
johmi
Member

215 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 11:19:28
|
Har nu gått ett tag och funderat på om man kanske skulle införskaffa sig en smart mobiltelefon, även om jag inte riktigt vet vad jag ska ha den till. Jag börjar känna mig lite gammaldags med min vanliga #8221;dumma#8221; mobiltelefon. Som det är nu ringer jag mest (2 till 10 samtal per månad) och skickar enstaka SMS per år. Hade det inte varit för familjen (sambo, barn 5-10år) som vill kunna nå mig hade jag nog inte haft någon telefon#8230;
Så frågan, till er som är lite modernare än jag, är nu vad ska man köpa för variant. Android, Windows eller Apple? Fördelar nackdelar?
Jag misstänker att jag kommer lyssna på lite musik på den. Styra squeezebox samt använda kalenderfunktion. Det jag har kikat mest på hittills är Nokias Lumia men är verkligen 16Gb minne tillräckligt när man inte kan sätta in extra minneskort?
Eller ska jag helt enkelt strunta i den smarta värden och hålla kvar vid min dum-mobil.
|
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 11:29:04
|
Jag är väldigt nöjd med min iPhone4, väldigt smidigt att styra SB med också. Fästmön har experia Active som är bra den med, sämre skärmupplösning och mindre skärm men den e vattensäker till 1m och dammtålig(nån industri standard) och den har hållit för minst 15 golv-tapp. den har dessutom så man kan byta batteri utan att lämna in den, vilket inte iphone har. Jag har hört att nån Samsung m Android ska ha samma hårdvara som iphone, men vet inte vilken eller om det är sant. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
Andreas A
Member

407 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 12:32:54
|
Jag har kört iPhone i 2-3år ungefär, bytte dock till en lumia 800 för några veckor sedan. Är man ovan med en smartphone tycker jag att lumian är rätt komplicerad jämfört med en iPhone, om du dessutom använder den väldigt lite kanske en äldre 3gs eller 4 (inte 4s) kunde duga, borde börja bli rätt billiga numera? Spotify osv fungerar ju även på dem. 16gb i nokian kommer troligen räcka bra åt mig, jag kör spotify till 95% av fallen då jag lyssnar på musik. Den inbyggda radiofunktionen är också rätt trevlig. Detta kräver dock att man har någon form av data abonnemang kopplat.. Med min iPhone så lagrade jag nog musiken på enheten istället för att använda spotify osv, kan väl inte säga att det var något fel med det heller men aningen jobbigt att mecka på med iTunes osv ifall låtarna var i fel format osv (flac tex)
Kort och gott är båda rätt trevliga telefoner i mitt tycke, dock har dom även sina för/nackdelar :) |
 |
|
johmi
Member

215 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 15:07:51
|
Om jag nu vill fylla på egena musikfiler vilkar format klarar de olika telefonerna? är det bara mp3 och acc som är aktuellt eller kan man spela upp flac och aiff? |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 15:48:16
|
Är även jag otroligt nöjd med min nokia Lumina 800. Tycker inte alls det var besvärligt att komma igång med den. Inte mer meck än med mina androidlurar (SE Xperia & ray). Dataabonnemang är ett måste om man ska ha en smartphone annars kan man skita i det och köpa något annat. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
Edited by - ryst on 2012/02/29 15:48:49 |
 |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 16:30:50
|
Jag använder goodplayer till iphone, då kan jag föra över låtar trådlöst via webinterfejs + att den tar de flesta format inkl. video. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 20:51:55
|
Sitter nöjd med en Samsung Galaxy. Enkel att förstå sig på och väldigt enkel att anpassa efter mina behov. Enda nackdelen jag har märkt av hitills, är batteritiden. Vad jag har förstått så gäller det oavsett vilken smart telefon man väljer.
Med standard funktionerna igång så får man ladda batteriet ganska ofta, vilket enl min mening är rätt störande. Så stäng av de funktionerna du inte behöver, och byt till 2g nätverk, samt att du ser till att uppkopplingen är avstängd när du inte använder den.
Med de ändringarna gjorda, så behöver jag numera bara ladda telefonen en gång i veckan. tidigare var det var tredje dag ungefär. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
 |
|
johmi
Member

215 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 22:24:32
|
Att den är ett måste med dataabonnemng är förstått men hur mycket data förbrukar man? Det finns ju lite olika nivåer att välja på. Hur mycket minne behöver man igentligen?
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 22:37:51
|
Jag har i omgångar gått och kännt och klämt på div olika smartare telefoner. Efter mycket grubblande så fastnade jag för Samsung Galaxy - serien. Min sambo köpte en Samsung och verkar väldigt nöjd med den. Bra ljud, roliga spel, inbyggd ficklamapa/gps/spotify/spelkonsol mm mm mm..... Efter några månader så har jag mer och mer kommit fram till att jag inte behöver en sådan alls. Det enda jag saknar på min gamla hemska Samsung dumb-phone är spotify. Skulle jag skaffa en smartphone idag skulle det vara totalt slöseri av pengar (och utrymme i fickan) då jag inte är nån teknikfantast som måste ha alla de senaste fräckaste osv... Jag ringer ett antal samtal varje månad. Skickar nått sms (sms-biljetter) i månaden. Visst hade det varit skoj med Spotify, men jag hade inte använt det många timmar.
Smartphones känns som ett ganska skapat behov enligt mig. Det finns så mycket annat att slösa ett antal tusenlappar på (faktisk kostnad för en smartphone med abonemang), som troligtvis ger mer.
Ser du inget behov av allt digitalt glitter och fräcka funktioner, så har du troligtvis inte heller.
Mina 5 öre i frågan. Mvh Johannes. |
 |
|
Micke65
Member

471 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 23:40:05
|
quote: Att den är ett måste med dataabonnemng är förstått men hur mycket data förbrukar man?
Svaret är: Beror på vad du gör. Strömmar du inte bild eller Spotify klarar du dig med 0,5 GB per månad, kanske tom mindre.
quote: Så frågan, till er som är lite modernare än jag, är nu vad ska man köpa för variant. Android, Windows eller Apple? Fördelar nackdelar?
iPhone har en väldigt fin skärm men är för dyr. Jag köpte en SE Neo för en 1/3 av vad iPhone kostar och är nöjd. Både iPhone och Neo har 3,5 tums skärm, vilket för mig är maxstorlek för att kunna hantera telefonen med en hand. Känslan är att handla via iTunes är mer problemfritt än Androidmarket, finns kanske dom som tycker annat?
quote: Eller ska jag helt enkelt strunta i den smarta värden och hålla kvar vid min dum-mobil.
Nä, finns så många smarta appar som är svåra att vara utan när man vant sig. (Online busstidtabell, kartor, navigering, "mobilbank" mm)
quote: men är verkligen 16Gb minne tillräckligt när man inte kan sätta in extra minneskort?
Tveksamt. Tror flertalet Androider tar SD-kort, lätt och smidigt att uppgradera. (Fast minne är ju även en begränsning för iPhone)
/Micke |
 |
|
johmi
Member

215 Posts |
Posted - 2012/03/01 : 10:20:11
|
Just vad jag ska använda den till (förutom telefoni och sms) har jag funderat på. Eftersom jag bor i skarborg faller ju appar som hanterar kollektivtrafik bort, navigering är förvisso av intresse men jag ska jag in till mer tätbebyggda områden (gbg, sthlm, malmö) så brukar jag ta en kik på hitta.se och sedan minns jag kartan i stora drag och hitta. Den största "nya" potentiella användningen är musik antingen streamat (spotify) eller sparat i minne.
Ett behov finns nog inte men kan skapas. (som med microvågsugnen) |
 |
|
|
Topic  |
|