HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bluesen och dess kompisar...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/27 :  21:05:46  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tjenare!

Här tänkte jag att man kunde samla lite blues och släktingar. Fyll gärna på! Finns ju så mycket grym blues!

Just ikväll lyssnar jag på denna dubbel LP med skönt ljud och Mayalls klassiska elorgel. Det följer med en riktigt fin bok som man kan läsa och kanske lukta lite på.... om man nu är lagd så...

Ska tilllägga att just denna är släppt 1971 på Polydor.



Ska leta upp en blues platta jag lyssna på igår.

Tjing.


Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2012/02/27 21:38:34

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/27 :  21:14:15  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Ja, här hittade jag den.

Det här är väl inte så svänging blues men ändå skön. Finns en risk dock att man sjunker ner långt i soffan och inte vill göra så mycket mer.

Luktar inte lika gott... har jag hört. Från -88

Joe louis Walker- The gift.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/27 :  21:34:05  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Eftersom jag hade Mayall på så kom jag på en till jag hade i hyllan som är fin.

Jag äger denna på grön vinyl (så fyndigt).

Peter Green - In the skies. 1979.



Så här tycker jag man kan njuta av dom sista sköna vinterkvällarna.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/02/27 :  22:13:01  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Lysande tråd. Ska försöka lägga upp när tid finns.
Gräv fram musiken nu gott folk, blues denna eviga crossroad.
Dundra på med blues hemligheter eller rena självklarheter.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/27 :  22:40:02  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Ojojoj
Förutom gamla hederliga John Mayall and The Bluesbreakers with Eric Clapton så får det bli A Hard Road och varför inte Crusade på samma gång.
Naturligtvis de första Fleetwood Mac med Peter Green och Jeremy Spencer inte att förglömma.
Jeff Beck med Truth och Beck-Ola också för tusan, när Rod Stewart var som bäst.
Det finns ju så mycket mer. Bland de första jag lyssna på; Graham Bond- The Sound of 65. Nästan som tidig version av The Cream.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/27 :  22:44:02  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Precis så är det Junepe!

Eftersom jag har ångan uppe drar jag en till som jag antagligen bara kommer hinna lyssna första skivan på innan det är dags att krama kudden!

Detta tycker jag är en riktig fining, vet inte hur mycket blues det är, men släktdrag finns det och svänger gör det. Inspelad Live mellan Dec -72 och Okt -75 Plattan släpptes väl -76

Sen att de har ett grymt omslag skadar ju inte alls!



Go kväll!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/27 :  22:48:38  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Rolf-san, ser att även du vet vad du gillar... De första Fleetwood ligger bra till hos mig!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/27 :  23:31:48  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Sen kom jag ju på en av de självklara när det gäller vit elektrisk blues: Super Session med Bloomfield-Kooper-Stills. Outstanding.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2012/02/28 :  18:19:56  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Willie King är en höjdare i mina öron

http://rateyourmusic.com/artist/willie_king_and_the_liberators

Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2012/02/28 :  18:36:05  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Savoy Browns 1a är ju ganska bra.

http://open.spotify.com/album/2lgAJZ7aKuLt8cMMOCOXlz

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/02/28 :  19:44:41  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Får väl fylla på med The Allman Brothers Band. Fin liveinspelning At Fillmore East.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/02/28 :  20:55:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
På anmaning lägger jag mig i detta också.

Börjar dock lite längre ner i snåren runt rötterna.



Inspelat live med bärbar utrustning i Houston; Texas 18/12 1967, en man med gitarr, det blir inte så hemskt mycket mer blues hur man än gör.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/28 :  21:11:40  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Kul! Här kommer det mycket bra!
Savoy Browns är nytt för mig, det måste undersökas!

Måste hålla med om att Rolf-sans tips Super sessions är riktigt kul! Ett måste tycker jag,

Här kommer en jag tycker är härlig. Kanske lite nyare soft blues i gammal tappning, på gränsen till smörigt ibland



Ingvar! Lightning hopkins är husgud här hemma, min bästa kompis.

Denna är favorit! Rösten rösten rösten...



Håller med dig, det blir inte mycket mer blues! Kul!


Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2012/02/28 21:20:23
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/02/28 :  21:50:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jo nog är Lightning Sam Hopkins the real thing, det kommer mer här, men vi ger oss av till den norra delen av Amerkat, till Cleveland, Ohio och riktig uptempo blues denna gång.

Inspelat live på "the Smiling Dog Saloon" (where else?) den 22-24/11 1974, regnet strilar ner utanför och det är ca 3 grader, 13 sekundmeter sveper in från Lake Erie så vi går in här och lyssnar på:



Den här skivan definierar vad uttrycket sväng betyder, tre svarta farbröder (ungefär i den ålder jag erövrat) låter som som ett 12-mannaband.

Hound Dog Taylor hann dö, 59 år, i cancer precis innan skivan släptes, fyllo och bråkstake, slagskämpe född med 6 fingrar på varje hand, det extra lilla fingret syns faktiskt på omslagsbilden.

Musiken och svänget talar för sig själv, spela inte denna på en begravning om inte kistlocket är spikat för alla (alive or not) kommer att dansa.

Hound Dog svarade på de ofta förekommande frågorna om sitt sätt att spela ( på en riktigt billig japansk "skräpgitarr") -"When im dead theyll say -he couldnt play the guitar, but it shure sounded god"

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/02/28 21:55:56
Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2012/02/28 :  22:23:53  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Den här får vi inte glömma

Junior Wells-Hoodoo man blues

http://open.spotify.com/album/6whq5Ok1wCTlrXRNyzDSJ4
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/28 :  22:24:33  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hahaha guld!

Varför har jag inte hört den för nu då, nu vet jag vad jag ska jaga nästa skivmässa! Syns ju på omslaget hur hård den är!
Så mycket blues och så lite tid.

Kul med alla tips som dimper ner!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/28 :  22:50:31  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Robert Johnsons klassiska inspelningar från 30-talet låter fortfarande lika fantastiskt bra, t.ex. "Come On In My Kitchen" och "From Four Until Late". Finns en del på Youtube. Samma med Elmore James 50-talsinspelningar "Dust My Broom", "It HurtsMe Too" m.fl.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/29 :  19:06:14  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Mer blues!

Robert johnson är en favorit det med, äger tyvärr inget fint med honom på LP.

Howlin Wolf är ju annars bra sväng i. Ganska skitigt på nått sätt... rått. Tycker om konvolutet!
Släppt jan 69.



Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2012/02/29 19:09:56
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2012/02/29 :  19:39:16  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message  Reply
Jaa min favorit,,Robert Cray,, Leta fram "some rainy mornin"
Härlig platta
http://robertcray.com/music

Edited by - d.ma on 2012/03/03 12:26:25
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/02/29 :  22:32:23  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
En av mina absoluta favoriter är Sonny Boy Williamson II alias Rice Miller och förmodligen något äldre än sin namne Sonny Boy Williamson I.
Alla bluesskivor jag har är i stort sett vinylskivor från 60 och 70talen men Sonny Boy finns på flera Youtubesnuttar t.ex. "Your Funeral And My Trial". Otroligt bra sång och munspel.
Man får inte glömma Bessie Smith, Ma Rainey, Victoria Spivey och Memphis Minnie några av mina favoriter bland tidiga kvinnliga blueshjältar. Åtminstone Bessie Smith finns utgiven på flera förnämliga CD-skivor.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/02/29 :  22:45:43  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Svenska Baba Blues är riktigt bra, här ett liveklipp från Mosebacke.
http://www.youtube.com/watch?v=1_GVdGRfBPA

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/03/03 :  10:19:44  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jaha då var det lördag. Mer blues dimper ner i tråden, det är bra. Jag suger i mig och lägger det på hårddisken.

Har några nyare klassiker från Muddy Waters att dela.

Först ut denna, En bra skiva helt enkelt. -77



Uppföljaren, också bra, kanske bättre. -78
Ett till konvolut jag blir glad av!



En till har jag nog...

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/03/03 :  10:27:44  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Fortsätter på samma spår, klassiker.

Här har vi en fin dubbel (varav en är LIVE) från -69
Denna är riktigt bra tycker jag. Här gästar några sjärnor bla Michael Bloomfield och Paul Butterfield (Paul Butterield blues band), riktigt kul skiva! Lillebrors favorit. Ett måste!



Trevlig helg!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/03/04 :  12:54:47  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Söndag förmiddag och denna åkte på...

Det här smakar gott!



Mvh.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/03/12 :  13:50:35  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Fyller på lite allteftersom jag lyssnar, ibland är det världsklass, ibland inte.

En samlingsplatta som ger en inblick i Tottas värld. Härligt gung, inte så tungsint.



Mvh.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/03/12 :  15:08:11  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jag kör lite CD idag. Denna finns tyvärr bara på CD från 2007. Samlar Mayalls Radioframträdanden på BBC mellan -65-67 Och 2 spår från -75 Finns en del att läsa om denna CD om man vill.

Finns bättre med tidiga Mayall men jag tycker denna är väldigt kul..



Mvh.


Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2012/03/12 15:47:14
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000