Author |
Topic |
|
JOOn
Starting Member
46 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 21:14:44
|
SP6 såg ju intressant ut. Fördelen med ett kit jämfört med DIY är att man får allt komplett. Att jämför kit med färdigbyggt kan ju bli en kostnadsfråga, knappast en kvalitetsfråga.Bottleheads prylar har ju fått viss uppmärksamhet. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 23:42:44
|
En kamrat köpte en hörlursförstärkare från bottlehead det var en av de bästa kit jag har sett väldigt tydlig manual hur man skulle sätta ihop den att han sedan råkade förstöra ett par led som är till bias då visade sig bottlehead från sin bästa sida skickade nya och ett par extra. Vilket visar hur bra deras kundservice är.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/02/05 : 00:05:24
|
Raleigh Audio Line Stage kan jag direkt säga är ett kanonsteg för pengarna, många här på forumet har byggt "gammla" single ended modellen, däribland jag. Låter riktigt bra om du är ute efter just rör. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/02/05 : 09:55:08
|
Raleigh-varianten är väldigt, väldigt bra. De balanserade stegen brukar vara tystare och ha lägre dist.
Vilket du än väljer så försök få till en riktig attenuator med fasta motstånd. Det blir betydligt bättre! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/02/06 : 21:29:35
|
Bernt: Borde det inte vara så att det balanserade har mer dist? jag menar är det lite gain-obalans mellan triodhalvorna som tar vardera positiv och negativ signal så uppkommer ju dist där - det försvinner ju helt med single ended. Däremot är det ju som du säger att bruset minskar. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
JOOn
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 18:51:07
|
Hur bra är AKIDO krets designen i förhållande till ex. den ursprunglga Raleigh varianten byggd av många här på forumet? |
Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!! |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/02/09 : 20:27:52
|
Rätta mig om jag har fel, men AKIDO handlar om att återmata rippel från B+ fas-skiftat i signalvägen, sk "humbucking" Mao att minska brumm, och ge ett väldigt tyst steg Signalvägen är dock en ganska ordinär single-end förstärkarkoppling En finess som med andra ord förlåter en enklare nätdel
Raleigh handlar mer om en genomtänkt signalväg(ballanserad) med påkostade Lundahlare. Bygger man denna så förutsätter det nästan att man har en riktigt bra nätdel
Utan att ha hört någon av dessa så tror jag den senare är vassare, men är lite mer komplicerad och kräver lite dyrare komponenter
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
|
Topic |
|