Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2012/02/03 : 16:42:21
|
jag har börjat mäta min ihopbyggda högtalare. När jag mäter dessa 0grad ser frekvenskurvan inte alls rolig ut. En kraftig dipp vid (baffel) vid 3000kHz och en kraftig upphöjning runt 13kHz. När jag sedan mäter off axis, 20 grad eller så, ser plötslig kurvan mycket trevligare ut.
Ska man försöka få bort ojämnheter on-axis, eller ska man hellre ha en bra kurva off-axis eftersom man faktiskt i realiteten inte lyssnar på högtalarna on-axis?
Sedan allmänt får man alltid rätt stora skillnader mellan mätningarna bara om man flyttar mikrofonen typ 30cm framåt/bakåt/sidan/höjdled. Samma om man "labbar" lite med offset, lenghts osv.
Väldigt svårt att veta när man uppnått ett "bra" delningsfilter...
Antar att många har haft samma problem som . Eller har ni också flyttat runt mikrofonen till ni erhållit en fin kurva för att sedan visa upp den på forumet.. |
/filip
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2012/02/03 : 19:09:34
|
Att mäta ljudkurva är alltid riskabelt. Det räcker med några få centimeters skillnad på mikrofonplaceringen för att få olika resultat. Dippen vid 3000 hz kan möjligen sammanhänga med diffraktion. Höjningen vid 1,3, kan bero på baffelverkan. Sänk spänningskurvan vid och runt den frekvensen. Det är mycket vanligt att speglings effekter hamnar just här. Detta kan åtgärdas med en större spole för basen. En större spole innebär dock att impedansen stiger, men en stigande impedans kan genom införande av en spänningsdelare återigen jämnas ut, med en resistor tvärs över spolen. Med rätt värde på den, och om man har tur kan man samtidigt få ner spänningskurvan vid den aktuella frekvensen samtidigt som delningen också kan bli optimal. Som vanligt är receptet, prova och experimentera. Har du mätmöjligheter, so what. Bara att köra.
Lycka till.
|
Edited by - Eriksson on 2012/02/03 19:40:21 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2012/02/04 : 16:32:18
|
Har du ca 11cm från diskantens mitt till baffelns kant/kanter? isåfall hur många kanter? |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2012/02/06 : 15:38:04
|
@asto det är 9cm, två kanter. till den tredje är 21cm. Vid simulering i Edge ser man att min mätkurva stämmer kusligt bra överens med Edge. En kraftig dipp vid 3300Hz... får jag väl leva med när jag designar för att det ska se snyggt ut istället för fina kurvor.. |
/filip
|
|
|
|
Topic |
|