HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Gratis Spotify premium
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/25 :  23:33:08  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Då och då burkar jag få erbjudande om Spotify premium gratis. Dom vill väl locka mig eftersom jag sedan länge haft snikversionen. Jag vågar inte klicka på ja eftersom jag inte riktigt litar på dom. Är det någon här som har Spotify gratis versionen. Det är inte värt för mig att betala för Spotify och jag misstänker att det kan vara lite lurt i erbjudandet.

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/01/26 :  06:33:52  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
"Det är inte värt för mig att betala för Spotify"

Bäste qcs,

Chansa inte på att trycka ja, tänk om Du blir lurad. Då är ju risken stor att artisten skulle kunna få en slant för sitt arbete.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/26 :  07:29:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag provar Premium just nu, fungerar utmärkt på mac i alla fall.
Vill du inte betala måste du säga upp "abonnemanget" innan dina
30 dagar har tagit slut.

Jag tänker fortsätta betala, jag hatar reklam och bara ljudförbättringen
gör det värt pengarna.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/01/26 :  09:16:42  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
"Det är inte värt för mig att betala för Spotify"

Bäste qcs,

Chansa inte på att trycka ja, tänk om Du blir lurad. Då är ju risken stor att artisten skulle kunna få en slant för sitt arbete.



Improved Audio; jag tror gcs menar ljudkvalitén, om det är någon som köper skivor så är det han, har nog aldrig träffat någon med fler CD och vinyl än honom, de ligger överallt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066



Edited by - bearwik on 2012/01/26 09:18:05
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2012/01/26 :  09:54:29  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Om man lyssnar mycket på Spotify så är det värt att uppgradera til Premium, på grund av ljudkvaliteten. Och möjlighetet att spela låtar "offline". Deras "gratis" erbjudande om uppgradering är att man får prova i 30 dagar og sedan om man inte säger upp abonnementet så måste man betala för att få premium efter 30 dagar.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/01/26 :  10:34:23  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
"jag tror gcs menar ljudkvalitén, om det är någon som köper skivor så är det han, har nog aldrig träffat någon med fler CD och vinyl än honom, de ligger överallt. "

Bäste gcs,
Jag gjorde en förhastad tolkning av Ditt inlägg, trodde att Du menade kostnadsmässigt värde och inte tonalt värde. Tack för upplysningen bearwik.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/26 :  11:01:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Då är ju risken stor att artisten skulle kunna få en slant för sitt arbete.

Man skulle ju kunna tro att du är skivbolagsdirektör.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/26 :  12:38:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nej det handlar faktiskt om ljudkvalitet. Jag har sedan länge snikversionen som jag använder kanske högst ett par gånger i månaden men väldigt ofta inte alls. För min del är det bättre att satsa 99 spänn/månad på en fysiskt skiva eller på två tårtbitar till kaffet. Jag är mycket kritisk emot att mejlet inte innehåller något om att det bara är gratis under 30 dagar. Ful markanadsföring tycker jag. Men så blir det när svenska företag flyttar till England som t.ex TV3 gjorde för att kunna sända riktad reklam till barn eftersom det är förbjudet att sända sådant i Sverige. Det finns också en orättvisa i hur pengarna fördelas från Spotify. Artisterna får en mycket liten del om ens något eftersom det är skivbolagen som tar det mesta av pengarna.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/01/26 :  14:30:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tänk om alla hifi-intresserade i Sverige skulle skicka mail till
spotify om att vi önskar högre kvalite, då kanske det hänt grejer

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2012/01/26 :  15:46:12  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Inte att glömma att det är man får högre kvalitet om man faktiskt pungar ut de 99.-/mån jämfört med om man har någon av de andra varianterna. Kan förstås fortfarande inte jämföras med en t.ex. en CD.

Standard = ~160 kbps OGG
Premium = ~320 kbps OGG

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2012/01/26 15:48:07
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/01/26 :  16:29:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Även om ljudkvaliteten inte är bäst så duger den gott om man inte "finlyssnar".
Det finns ju en funktion som kallas "Artist radio", liknande som Last.fm hade (har?) där musik liknande den artist du knappar in spelas upp. Dessutom kan man kolla på bekantas favoriter och se vad de har hittat.
Jag är väldigt glad över all ny musik jag upptäckt via Spotify när jag "slölyssnar". Jag kommer ihåg när jag man stod på Waidele och provlyssnade skivor, trevligt var det. Men nu kan jag göra samma sak hemma i lugn och ro. Är det så att jag fastnar för en skiva så är det ju enkelt att beställa en hårdkopia, CD, via nätet.

Så 99 kr/mån är i alla fall ok för mig. Speciellt om jag jämför med att åka till en skivbutik och provlyssna.
Men i och för sig, förutom att ljudet är komprimerat så det finns ju en till klart negativ aspekt, utvalet av musik är bestämt av någon annan. Så det är inte perfekt. Men tillräckligt bra.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/01/26 :  17:15:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Då är ju risken stor att artisten skulle kunna få en slant för sitt arbete.


Risken att en artist skulle få pengar är nog ganska liten så det behöver du inte oroa dig för.

En vän som håller på med musik berättade att en av hans vänner som fått sina låtar spelade på spotify ett antal tusen gånger fick en ersättning på tre kronor.
Har för mig att Uggla fick en ersättning på hela 80 kronor.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/01/26 :  20:16:57  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Ljudkvaliten duger fint även till finlyssning. Så var det inte tidigare så något måste ha hänt. Ändå har jag uppgraderat elektroniken.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/01/26 :  21:54:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag lyssnar nog på välinspelad musik via Spotify premium med större behållning, än mediokert inspelad musik på CD eller vinyl... Ur ett rent välljudsperspektiv alltså...

Så jag tycker nog att det duger till mera än bara skval-underhållning.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2012/01/27 :  13:40:18  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
I november skrev Emanuel Karlsten en krönika i DN där han tar upp fallet med Patrick Marquardt som har Spotify (och Youtube) att tacka för sin framgång.
quote:
Genombrottet kom för snart två år sedan när en av hans låtar hamnade på Youtube. Intresset exploderade. Efter ett tips laddade han upp sina tre album på Spotify och hans låt 7Cocaine hamnade på topp 100-listan med miljontals lyssningar varje månad.

Patrick Marquardt hade nu, utan skivbolag, affärsplan eller dyra mellanhänder, en plattform där varje spelning av hans låt gav betalt. Så har det fortsatt. Varje månad har hans musik hög aktivitet på Spotify, vilket gör att han kan kvittera ut motsvarande en vanlig Svenssonlön därifrån. Med det i ryggen vågade han säga upp sig. Nu satsar han på att nå nya lyssnare och förhoppningsvis göra sin första livespelning.

Patrick Marquardt är ett slags antites till det Idolsamhälle vi har vant oss vid. Artister behöver inte längre passera juryrum där fyra bödlar ska rynka ögonbryn, skruva mustascher och besluta om det de gör är gott artisteri.

Men han är lika mycket ett bevis på vad som händer när skivbolagens monopol bryts. När det inte bara är gigantiska reklamkampanjer och radiostationers spellistor som bestämmer vilken musik vi tycker är ny eller bra.




LÄNK till hela artikeln

Så det finns vinnare bland musiker, och inte bara skivbolag, även där.

Nu har Spotify gått ut med att de har tre miljoner betalande (premium) kunder. Jag förmodar att ju fler det blir, desto bättre betalt får artisterna. Som enskild artist, utan bolag i ryggen, får du hela kakan själv om du lyckas.
Länk till källan

Edited by - lindvall on 2012/01/27 13:41:03
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2012/01/27 :  13:42:47  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Nja, hela kakan var kanske att ta i, Spotify tar nog en del själva också. Men du slipper dela med ett skivbolag. Spotify blir ditt bolag.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/01/27 :  15:26:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Är det inte så att Spotify ägs till stor del av någon av de stora skivbolagen?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/01/27 :  17:14:55  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Så det finns vinnare bland musiker, och inte bara skivbolag, även där.

Gillar det helskarpt!
Precis som jag tycker musik ska vara.
Fri och obunden.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/01/27 :  20:30:11  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Spotify är ett aktiebolag och så gott som alla större skivbolag har (mycket billigt) köpt in sig. (En rad indiebolag såg nyligen ut att gå förlorade för Spotify genom en konkursande samordningsborganisation men räddades lyckligtvis kvar.) Så antalet skivbolag är stort till förmån för utbudet. En spelning på Spotify genererar inte många ören inte ens miljontals spelningar lär göra någon artist stormrik. Det går inte att jämföra med radiospelningar som ju också innebär att många fler lyssnar på varje uppspelning. Förhoppningsvis kommer i framtiden att erbjudas bättre ljudkvalite även om jag tycker att premium redan nu är helt OK för en hel del musik.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2012/01/28 13:49:21
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2012/03/13 :  07:54:29  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Loudness war diskuteras ivrigt inom Spotify. Förhoppningsvis kan Spotify bli en positiv kraft för bättre inspelningar och utgivningar. Det kan vara värt för oss som "konsumenter" att visa och uttrycka vad vi tycker. Medvetandet inom Spotifypersonalen finns.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2012/03/13 :  10:25:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Spotify behöver bättre konkurrens, liksom alla aktiebolag. Dom ger för lite pengar till artisterna i dagsläget. Små artister har dessutom ett problem med att det kostar en viss årsavgift (eller liknande) att vara med överhuvudtaget. Så om dina låtar bara spelas enstaka gånger så har den artisten gått back på det istället. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har hört.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/13 :  12:16:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De har redan "bättre konkurrens" i form av Wimp, men det är klart att marknad finns för ännu fler aktörer.
Jag har dock inte utvärderat om det finns ljudmässiga fördelar med den ena eller den andra. Mina tidigare lyssningar gav bar tvetydiga resultat, beroende på vilket album som jämfördes.
Nån som gjort en koll?

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2012/03/13 :  15:32:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Fick ett 2 mån abonnemang av Wimp via Sonos så jag har provat lite.

"Bättre" kan diskuteras.

Annorlunda? Ja.
Fördelar? Säkert, även om jag inte har hittat några direkta, bara saker som är gjorda annorlunda.
Nackdelar? Helt klart.

- Klart märkbart brus på de skivor jag jämfört med motsvarande på Spotify.

- "HQ" 256 kbps ACC mot 320 kbps OGG hos Spotify.

- Wimp listar skivor som inte finns och så då inte går att spela vilket man inte ser förrän man har klickat in på dem.

- Wimp har inga nästlade spellistor/mappar vilket gör att det blir kaos när man har många spellistor. Finns i Spotify på datorn men tyvärr inte i mobilen där allt läggs ut platt.

Ibland känns det som om människor sågar och är tvärt emot bara för att vara det. Spotify är stora, de är djävulen, Wimp är bra. Apple ska man såga, Android är bra. Det är inte så enkelt som svart på vitt. Spotify har fördelar över Wimp. Apple har fördelar över Android. Android har fördelar över Apple. Wimp har säkert också sina fördelar som gör att det passar bättre för vissa.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2012/03/13 15:35:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000