HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad händer händer när köttgrytan "slår om"?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2012/01/21 :  21:44:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
I vår familj har vi märkt att när man kokar skuret eller finfördelat kött i en köttgryta eller köttfärssås så "slår det om" - plötsligt. Från att vara rätt gott till att bli jättegott.

Det som händer när grytan "slår om" är att den inom sisådär 10 minuter får mycket fylligare och rundare smak. När detta väl hänt händer inte så mycket mer från smaksynpunkt. Men är köttet segt kan det bli mörare. Fenomenet inträffar när köttet kokt/sjudit 2-3 timmar. Det spelar ingen roll om det är grovskurna grytbitar eller köttfärs. Det är samma sak som händer.

Antar att det är något enzym eller så som blivit nedbrutet så att frigör vissa smakämnen som är orsak till fenomenet. Men ingen av oss vet. Är det någon av kemisterna här som vet vad det är som egentligen händer?

/Jörgen G

PS
När man kokar större köttbitar är det andra kriterier som styr när köttet är klart. Där har vi inte märkt fenomenet även om det kanske finns. Men skulle vi till exempel koka en bit kalvrygg till dillkött två-tre timmar skulle det bli torrt och tråkigt. DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2012/01/21 21:47:46

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/22 :  12:24:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
har aldrig noterat detta, men vår köttfärssås får koka vääääääääääldigt länge eftersom den blir så mycket godare när den fått "koka ihop".
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:30:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ett annat tips för "godare" köttärssås (för stressade barnfamiljer ) är att göra den dagen innan man skall äta den. Förvaringen i kylskåpet över natten gör underverk för smaken. Allt har liksom "gift sig" och blivit fylligare .
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:56:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag gör en tomatsås till min pasta, den får stå två dagar i kylskåpet innan jag avnjuter den, då smakar den underbart.
Äts den direkt vid tillredning smakar den nästan illa..

Köttgryta blir bäst som långkok i lergryta eller på 40-45 minuter i tryckkokare, jag får hålla med Jörgen_G om att det verkar finnas en "brytpunkt" för köttet

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2012/01/22 13:56:41
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:22:09  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Min köttfärsås får också koka väldigt länge innan jag är nöjd.
Likaså när jag gör "min" murkelsås,i recept på murkelsås skall den vara klar på ganska kort tid.
"Min" får gärna reduceras 2 timmar eller mer,
skillnaden är stooooooor.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:29:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vad skönt att fler verkar ha upptäckt fenomenet.

Jo det gäller även grönsakröror även om vi inte upplever det så markant. Där är det en mer linjär process.

Att köttgrytor, och även t ex tomatröror, mår bra av att vila ett dygn eller två innan servering känner vi till.

Men ännu ingen som kommit med någon teori om vad det är som händer?

/Jörgen G

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:48:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Men ännu ingen som kommit med någon teori om vad det är som händer?

Du blir hungrigare?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:54:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Du blir hungrigare?

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:55:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Ett annat tips för "godare" köttärssås (för stressade barnfamiljer ) är att göra den dagen innan man skall äta den. Förvaringen i kylskåpet över natten gör underverk för smaken. Allt har liksom "gift sig" och blivit fylligare .

Även min burgundiska köttgryta blir fantastisk dagen efter.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/01/22 :  16:56:02  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag får väl komma med ett försök.
Det är ju som du skriver att två saker händer. Att köttet blir mört beror på att bindväven bryts ned, liksom proteinet i muskeltrådarna, av enzym (peptidase), tid och värme. I Sverige är det inte tillåtet att använda enzymer för att möra högreven. Vill du försöka göra det själv kan du marinera tillsammans med papaya, som innehåller detta enzym.
När det gäller smakändringen beror den säkert mycket på att fettet får smälta ut från köttet och det innehåller ju mycket smak som då blir tillgängligt för smaklökarna. Sedan dras ju en massa smakämnen ut i buljongen från rot- och grönsakerna. Sedan sker säkert dessutom en hel del kemiska reaktioner som bidrager till smaken.
Det är säkert ingen tillfällighet att det står i recept på riktig Pasta Bolognese att den ska sjuda fyra timmar.
Detta är inte mitt kemiområde så jag får väl reservera mig lite för riktigheten.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/22 :  18:30:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ett uppdrag för Jan Boris Möller: http://www.aftonbladet.se/matvin/article10641139.ab
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2012/01/22 :  20:32:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tack Rolf-san. Ungefär vad jag trott, men inte kunnat formulera.

Soundbrigade - kanske det. Men jag tror inte det är en myt utan som Rolf-san beskriver.

/Jörgen G

Go to Top of Page

jhf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2012/01/24 :  00:33:17  Show Profile Send jhf a Private Message  Reply
Appropå Jan Boris Möller författade han en bok tillsammans med en fysiker från Lund som jag glömt namnet på. Boken är full med kopplingar mellan matlagning och fysik, har för mig att boken hette "Koka soppa på fysik" eller liknande.

Det var mitten på nittiotalet cirka så jag kommer inte ihåg om just detta fenomen förklarades men mycket andra uppfattningar om matlagning fick jag omvärdera efter läsning.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2012/01/24 :  10:12:09  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
men mycket andra uppfattningar om matlagning fick jag omvärdera efter läsning.

Som att lägga vissa köttsorter i mjölk

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2012/01/26 :  01:02:06  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
Jajamen vist var det koka soppa på fysik som han skrev ihop med Hans-Uno Bengtsson. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans-Uno_Bengtsson

Halmstad
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2012/01/26 :  14:19:47  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Vill man gå vidare i den fysiska och kemiska matlagningen är Lisa Förare Winblads och Malin Sandströms bok "Matmolekyler" säkert bra läsning. Har tyvärr inte läst den själv, men gillar Förare Winbladh, som också har en frågelåda på Twitter då och då. Och en blogg på taffel.se som heter "Matälskaren".
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2012/01/29 :  10:17:45  Show Profile Send joeflo a Private Message  Reply
Varför maten smakar bättre dagen efter är att när man lagar maten utsätts för matlukten/oset, vilket gör att näsan blir "mätt" på lukten av maten. Det är också därför man kan uppleva att maten är godare när man blir bjuden (fast du själv är kungen på att laga just den rätten). Det var någon tvkock som vid något tillfälle sa att det är godast att bli bjuden på mat. Utan att själv förstå varför. Att grillat är jävligt gott är de flesta överens om men det förstärks betydligt av att näsa inte uttsätts för matlukten/oset på samma sätt som inomhus.
Värst är det när man friterar.

Det är inte mer komplicerat än så jag lovar!
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2012/02/19 :  12:54:14  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
När jag lagar oxkind, för det stå och småputtra i 5-6 timmar. Om det blir mört och smakrikt? Jajamän!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000