HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Möjligt ganska stort bashorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/01/22 :  09:44:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Javisst, jag är med ...

Men det går nog inte att vecka så mycket mer, det finns inte så väldigt mycket längd kvar att vecka.
En massa korta veck råder kanske inte bot på oroligheterna vid de frekvenserna.
Sen har du fortfarande kvar problem med hög grupplöptid. Det är nog främst GD som kanske gör delning vid 80Hz tveksamt.

För inte förändrar väl veckningen GD?

Men skulle man kanske kunna avstämma längderna mellan vecken till att räta upp kurvan över 70Hz?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:56:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
nog går det att vecka många gånger än.. peakarna över 80Hz ser ut att stämma ganska bra med längderna på hornet. Jag är av den uppfattningen att längsta längden i ett TH bör vara kortare än högsta frekvensen man tänkt att spela, då sett till kvartvågsresonans och erfarenheten säger att mera veck och kortare längder ger en bättre frekvenskurva uppåt..

GD kan jag inte svara på då jag inte mätt det..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2012/01/22 :  23:17:20  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Gjorde en ny mätning, denna gång via en annan förstärkare (nu via den som det skall spelas genom, dvs Onkyo TX-NR3007) och framförallt med "linear average" på kurvan. Kanske är fusk, men det känns som om average under en kort stund borde vara bra.
Förstärkaren är inställd på att dela vid 80Hz (vilket nu när jag skriver det kanske var lite korkat, borde köra en mätning med "friare" filter).

Dessutom med lite annan skala på Y-axeln.

Så utan EQ, men med average:

Med grafisk EQ och average:

Edited by - nombz on 2013/09/17 12:42:22
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/15 :  11:08:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Snyggt bygge nombz!

Om du kör Media Center så kan du fördröja sidosystemen så att allt spelar i fas.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2013/09/17 :  12:41:19  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
quote:
Snyggt bygge nombz!

Om du kör Media Center så kan du fördröja sidosystemen så att allt spelar i fas.

Tack!

Min fina AVR sköter all syncning av systemet. Vill minnas att jag satte avståndet till hornet till 5.8m.
Go to Top of Page

nombz
Member

73 Posts

Posted - 2015/06/22 :  09:42:28  Show Profile Send nombz a Private Message  Reply
Om någon är intresserad så finns här distmätningar på hornet. Vi fick jobba lite med delning för att bli av med toppen runt 65Hz. Nu kör jag bara hornen till 55Hz.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000