Author |
Topic |
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2011/12/29 : 21:48:49
|
Tack för tipset !
Men nu är det dags å designa om dom igen, nu för sista gången, kanske
Blir en ny rördesign, dock i lite böjd form.
Blir kanske lite bilder framåt natten.
Om man drar ner lite på volymen, kan man kompensera det med att ha 2 portar istället, elementet slår nämligen väldigt långa slag ser det ut som ? |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 11:32:01
|
Kul tråd detta quote: Sammanfattningsvis kan man säga att avloppsröret spelar bättre än "burken" röster kommer fram starkare/tydligare. Vilket är konstigt då de har samma volym och på en höft lika mycket dämpning. Ljudet från burken är.... ja burkigt i jämnförelse Båda lådorna är slutna på 9 liter. Nån som har nån teori kring det ?
Jag tror att det är baffeln som gör skillnaden. Nu fick jag lite nya idéer till mitt kommande högtalarbygge |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2011/12/30 : 23:47:56
|
Dax för lite uppdateringar, ny design.....
Det gamla röret såg lite tråkigt ut så det fick bli så här istället:
Ett stycke 6,5"-hållare med trendiga vingmuttrar (alltid retar dom någon)
Å denna måste ju ha nåt att "skarvas" fast i:
Lite testning å meck, nu dax att sätta ihop denna vackra skapelse .
Dax å täta denna så vi iallafall har möjlighet att få ut ett något så när ljud:
Röret för basreflexen skymtar lite i framkanten på röret. (Borra i PP-plast med 40mm borr var inte så lätt, tur att plasten blev varm till slut å gav med sig)
Lite dämpning så röret kanske inte spelar med till allt svängigt:
Hela denna del är beklädd med dämpvadd, inte bara botten som synes här.
Bild på provmonterad basport.
Dax för lite:
Ett måste för alla högtalarbyggare där ute ! (i alla fall om man ska bygga med rör)
Så hur kan detta att se ut när det närmar sig klart, ja ungefär så här:
Ska dock minska avståndet mellan elementen, ser lite muppigt ut. Samt att skivan som utgör fot/stativ skall sågas till i lämplig längd.
Får tacka AlfaGTV för inspirationen med Nautilus !
Nu till det viktiga, hur låter det, har provlyssnat mellan "burken" och röret igen bara för att ha en referens, även detta rör ger tydligare och starkare röster, lite tunnare bas än burken men det funkar i garaget.
Nån som har nåt tips för att få basen att gå lite djupare ? Basport som sitter i nu är 40 mm i diameter och 10 cm lång, rörets volym har jag faktiskt inte räknat på, gissar på 7-8 liter.
Känns lite som att resan är målet med detta projekt, men detta får bli sista varianten för dessa element, dax att investera i nåt seriöst. Kompletterar med bilder sen när nr 2 är byggd och lite färg kanske är påmålad.
Har någon nån ide om djupare bas så hojta till ! (eller nåt annat skoj också)
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 10:18:12
|
gjorde 2 snabba simuleringar för att demonstrera baffelsteget.. Då jag inte hittade några mått på dina lådor som tog jag på ett ungefär..
Du ser skillnaden mellan 1000 och 2000 Hz..
Ett till problem du kan få med så djup låda är kvartvågsresonans.. om jag uppskattar djupet till 40cm så hamnar kvartvågsresonansen på 215Hz.. det kan spöka rätt mycket... Prova att stoppa väldigt mycket dämpmaterial längst bak i pipan..
Spontant känns 9 liter väldigt litet för dom där elementen.. jag skulle nog satsa på 20 liter för att få lite mera djupbas..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 11:28:46
|
Tack RuneStone för dina beräkningar !
Jag som inte skulle göra en variant till med dessa element. Men snabbt räknat i huvudet så skulle 20 liter motsvara ett rör på ca 110-120 cm. Och rör Har jag ju kvar så det skulle kunna räcka till 2 st. Toppdelen av högtalaren är ju redan klar. Bara att kapa och sätta ihop en golvmodell också då. Får bli ett projekt för morgon dagen. Nån som har några övriga tips innan jag drar igång ? Storlek på basport vore trevligt att ha en grov uppskattning om !
Gott slut och gott nytt hifi-diy-år på er allihop ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/31 : 11:38:40
|
Här är en simpel kalkylator för att beräkna avstämningsfrekvensen lite simpelt.. http://www.mh-audio.nl/PortLength.asp
med 2" port, 20 liter låda och avstämning på 45Hz blir porten 10,88cm lång.. För längre avstämning använder du en längre port och vice verca för högre.. Kom ihåg att räkna bort portens volym i lådan bara..
Då du envisas() med att bygga rör så tänk på dämpmaterialet.. då röret blir så långt kommer du att få stående vågor långt ner i frekvens.. Prova att använda olika mycket dämpmaterial i botten på röret för att se vad som händer.. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/01/03 : 23:18:13
|
Kväller !
Dags att lägga upp dom sista bilderna på detta "lek&lär-bygge"
Bild på den nya "lådan"
Sen måste man ju ha nåt att fästa lådan i:
Bild på dämpningen:
Nån som har nån åsikt om mängden dämpning ? Röret är 95cm långt, fyllt med löspackat vadd sista 15cm och 1 varv med dämpning upp till underkant basreflexen.
Bild på färdigt alster
Tar en närbild på pärlan också
Så nu tänker jag inte mecka om dom här elementen något mer, men rätt skoj har det varit !
Snygga blev dom inte men rätt annorlunda vart dom iallafall Låter skapligt men långt från några underverk, dom sista 10 literna på lådan gjorde faktiskt underverk för basen.
Stort tack till alla som hjälpt till här på forumet med ideér och beräkningar !!!!!
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 00:04:24
|
Mike Oldfield - Tubular bells måste ju låta ypperligt bra med de där högtalarna !!! |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 08:36:47
|
M-M +1
Prova att ta bort lite dämpmaterial längst upp.. använd relativt tätt i botten på röret och skippa dämpning från 2/3 av röret och uppåt.. Om du har möjlighet så prova att ändra vinkeln på elementen så dom spelar rätt fram annars kommer du att lyssna off axis och tappa en del av det högre registret...
Kul med lite experimenterande.. |
|
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/01/04 : 09:56:15
|
Hej hej !
Angående vinkeln så har jag valt den med vilje då jag sällan sitter ner i garaget, så denna vinkel, 75grader är precis lagom när man står upp.
Ska testa att plocka ur lite vadd när jag kommer hem ikväll.
Bock och tack RuneStone ! |
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
StefanW
Member
103 Posts |
Posted - 2012/01/11 : 09:25:03
|
Dagens !
Har nu haft tid att lyssna lite på rören och jämföra dom mot mina Dali blue jag har inne. Rören är bra mycket roligare att lyssna på, mycket klarare ljud med betydligt trevligare bas. Min bror kom över, han undrade faktiskt vart jag gömt subben...... Dali-burkarna har samma storlek på element men betydligt mindre låda. Tyvärr gillade inte inredningsexperten här hemma designen, så dom får bli kvar i garaget, kvinnor fattar inte när dom ser bra ljud........ Men nu har jag en anledning att bygga ett par nya "snygga" högtalare så nåt bra var det ju med det !!! Hehehe
|
StefanW
Även lite bra är bra ! |
|
|
Topic |
|