HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elektrolyter i signalvägen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/13 :  14:07:06  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Köpte ett billigt skräp försteg från Kina. Mest för att testa att driva rörsteget med lite mer volt in..låter inte jätte illa men diskanten låter vasst. Kollade kortet och det sitter 6 st (4 st 47u och 2 st 100u) elektrolytkondningar i signalvägen. Går det att göra nåt åt det? Typ byta ut eller parallellkoppla med nån billig film? Det är ju betydligt lägre u på dessa..vad har det för inverkan på ljudet alt. Frekvensomfång?

Tack /Daniel

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2011/12/13 :  14:31:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Daniel
Behövs nog ett schema för att svara på detta
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/13 :  16:40:59  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Ok, lägger upp det när jag kommer hem ikväll.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/12/13 :  16:55:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Kika om du inte kan ersätta med polyesterkondingar av samma värde istället.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/13 :  19:04:19  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Här är schemat.. missade 2 st ellytar på 470uF. Kolla lite mer på kortet och det är helt ok kondingar. Alla utan 47uF är ELNA..

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/13 :  19:47:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är lite skeptisk själv men en idé kan vara att parallellkoppla med polypropkondingar med värde på ca 1/100 av elektrolytens värde. Jag kan ju annars tycka att förstärkaren inte är alltför vass.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2011/12/13 :  19:56:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Daniel
Jag är ingen expert på trisse-steg, men jag skulle nog låta det vara som det är.
Jag misstänker att du primärt kikar på E4 & E04 (100uF)
Om du skall ersätta denna så bör du ha samma värde (100uF och minst 35V)
Och en sådan konding av filmtyp blir ganska stor (läs dyr)
Man måste ju se en "förbättring" i relation till helheten och inte göra en sk. "sub-optimering"

Känns det obekvämt med en polär elektrolyt på utgången så finns ett mellanalternativ som är att ersätta denna med en bi-polär elektrolyt.
Rent tekniskt så dras polära e-lytar med en hög "distorsion" (klirrfaktor) som härör från ett av skikten i kondensatorn, vilket en bipolär kondensator inte har. Detta är mätabart med rätt utrustning. Sen om det är hörbart är ju en annan sak

E5, E6 och E05, E06 är ju redan avkopplade med en mindre kondensator paralellt, så detta skulle jag låta vara som det är.

mina 5..
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/13 :  20:18:43  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tackar. Var bara en tanke om man kunde göra nåt..får nog se de 280 kr som kastade i sjön :)
Sitter och lyssnar på 300 rör utan detta försteg innan..måste säga att det låter 100 gånger bättre utan..
Gillade dock förstärkningen och möjligheten att kunna färga på lite bas ibland..
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2011/12/13 :  21:30:01  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Innan du ger upp-är det inte läge att göra några enkla kontroller av t.ex strömmen genom sluttransistorerna(mäts över R5,R6)?Kan också vara bra att mäta DC över E4.
Man bör även kolla spänningen mellan R5 o R6 mot jord.

Jag vill nog också påstå att det är två ellyter i signalvägen(E4 och E2)-ingen katastrof alls.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/12/13 :  22:21:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag tycker nog att du gott kan parallella två filmkondongar, säg 1µF över elektrolyterna på utgången.

Som Rolf Z skriver så kolla biasen på trissorna, sen hade jag byglat bort tonkontrollen.

Det ser spontant ut att vara en hel del gain i kretsen

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/14 :  07:20:23  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Jag har några filmkondningar på 1u liggandes..ska def testa att löda in de över E4 (Eo4) till helgen. Ska också göra de mätningar som ni föreslaget. Återkommer...

Tack //Daniel
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/14 :  10:45:27  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
En fråga till, om jag även ska löda in en filmkondensator över E2 (E02). Vad ska jag ta för värde då?
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/12/14 :  18:36:34  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Några mätningar:

Ström genom R5: I=U/R I=0,0325/68 = 0,48mA
Ström genom R6: I=U/R I=0,0217/68 = 0,32mA

DC ut vid E4 = 50mV

Spänning R5 till jord = 2,84V
Spänning R6 till jord = 2,82V

Säger det här något? För mig säger det inte ett dugg :)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/12/14 :  19:05:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag skulle nog undvika att parallella olika värden på kondingar utan att kolla noggrant vad som händer.
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amps/48942-carlos-snubberized-gainclone-power-supply-16.html#post548002

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/12/14 :  19:36:09  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är resonansen hörbar om den ligger på 2MHz?
Finns mer input i detta intressanta ämne?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/12/14 :  21:06:30  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Finns mer input i detta intressanta ämne?

Finns ju hur många länkar som helst i Jodas tråd.
Har bara skummat i kväll. Får sätta mig ner och läsa vid fler tillfällen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000