HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brummande trafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/03 :  22:21:53  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Hej!
Jag har en 300VA toriod trafo som brummar. Det är inte ur högtalaren utan "mekaniskt". Vad kan detta bero på? Trafon är knappt använd.

Har prövat att lägga lite gummi mellan trafo och låda, det blev lite bättre.

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/12/04 :  10:28:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
DC på nätet? Ett glapp i en lindning? Kan vara värt att testa att vända polariteten alt. annat vägguttag för att se ifall problemet hänger med överallt.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/04 :  12:19:35  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Funderar med på dc, tyckte den blev tyst i natt nämligen.

Vända polariteten? Byta plats på ett av tåtparen på sekundärsidan eller?

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/04 :  14:25:22  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Nu har jag prövat att flytta runt på alla sätt som går, verkar som deet första var bäst.
Ibland brummar den högt ibland så man inte hör det ..

Om det är DC på nätet, finns det nått smart sätt man kan få bort det på ?

Stör mig som fasen på det ljudet nämligen .

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/12/04 :  14:43:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/12/04 :  20:37:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Här är en enkel och bra DC-fälla att kika på.
quote:
Vända polariteten? Byta plats på ett av tåtparen på sekundärsidan eller?
Jag tänkte mer på att testa att vända stickproppen (primären) i väggen, typ. Enkelt och alltid värt att testa.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/04 :  20:56:08  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
rannegarden: Jaha, jo det har jag testat, vart lite skillnad :]

Joda: Tack, ska sätta mig och läsa på lite :]

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/12/05 :  09:42:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Surr i toroider kan orsakas av snedbelsatning mellan faserna på elnätet detta kan medföra att nätets sinusvåg blir distorderad och vissa toroider kan då börja surra. Varför de är känsliga för det vet jag inte.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/05 :  18:10:08  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Erik Andersson: I det fallet är det väll inget man kan göra åt saken, mer änn att leva med det eller?

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/12/05 :  19:01:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Nä.Om det nu är så, jag vet ett fall där en trafo började surra när tvättmaskinen startade.En sådan drar rätt så mycket kräm.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/12/06 :  22:40:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Erik, en distorderad sinusvåg har ofta en DC-komponent. Tvättmaskinen kan ha en triacstyrning som stör. Annars kan toroiden ha lösa lindningar som gör att järnkärnan skramlar. En låda kan också förstärka ljudet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000