HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Placering av transformator kablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lars6153
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/11/25 :  10:19:38  Show Profile Send lars6153 a Private Message  Reply
Hej!

Jag har införskaffat transformatorkablar för att minska brum i anläggningen.

Köpte begagnade, så de måste termineras om för att passa. Även chassikontakter skall ändras.

Frågan är vart de (teoretiskt) gör mest nytta.

Källorna är obalanserade, cd-spelare och airport kopplade till Micromega Dac (duo.bs.2.)

Från dac till balanserat försteg

Från balanserat försteg till obalanserat rörsteg

Från obalanserat rörsteg till högtalare (800ohm)

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/11/26 :  10:39:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Vad menar du med "transformatorkablar"?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/11/26 :  12:05:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Jag tänkte just detsamma. Kan det vara signaltransformatorer med kabel?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

lars6153
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/12/05 :  12:41:07  Show Profile Send lars6153 a Private Message  Reply
Det är den här typen av kabel som jag menar:

http://www.lundahl.se/catframe.html

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/12/05 :  13:07:26  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
om det är dessa du menar
http://www.lundahl.se/probsolv.html

så lär de väl där du har problem med jordloopar, som det står på hemsidan, annars har jag svårt att tro att de skulle förbättra ngt...
Så de tär väl bara att prova sig fram tills du blivit av med jord-loopen...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/05 :  13:09:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har du problem med brum i anläggningen så ska de ju placeras där problemet uppstår!
Vanlig felsökning är gjord redan får vi väl anta, och då vet du ju var problemet är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lars6153
Starting Member

15 Posts

Posted - 2011/12/16 :  17:00:31  Show Profile Send lars6153 a Private Message  Reply
Jag var nog lite för kvick med att inhandla Lundahl kablarna...

Det brummar om både försteg och slutsteg, oavsett hur de ansluts till elnätet. Har testat både de ojordade och jordade uttagen. Och de brummar av att de enbart ansluts till elnätet.

Jag har även testat med min hörlursförstärkare. Den är tyst (balanserad Ear90 från Harmony Design).

Kanske är elen i huset (gammalt hyreshus med ojordade uttag) kass, vilket bara den balanserade förstärkaren klarar av?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/12/16 :  19:40:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Är för- och slutsteg köpegrejor eller hembygge? Är det 50 eller 100 Hz brum?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000