Author |
Topic |
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 12:51:48
|
GiK: det finns inte så mycket där än, då jag fortfarande håller på att skriva den. Men jag försöker att uppdatera den löpande. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 16:02:51
|
Testade från Live cd som hastigast igår, men kunde inte välja låtar från mina NTFS hdd's, audacity verkade hänga sig när det buffrade. fick heller inte plocka ur live cd'n. Har inte testat från usb-sticka ännu.
PC: Win7 64-bit i5-2500K 8GB 1600Mhz RAM Asus P8Z68-V moderkort ATI Radeon HD4670 grafik Samsung hdd 750GB WD Caviar Black 1,5TB hdd |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2011/12/26 16:33:42 |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 16:04:24
|
GiK: Klart du skall prova! Dock kan jag inte garantera lika grundligt arbete som du gör med skivspelaren - det står verkligen i en klass för sig!! Men fråga gärna, så skall vi vad vi kan gräva fram!
/Dr.G |
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 16:08:52
|
quote: Mr P.S Posted - 2011/12/22 : 22:26:20 Kul med en Hifi distro. Jag laddar ner direkt för att testa. Har en liten Eee Pc 900. God Jul / Peter
Mr P.S: Berätta gärna hur det funkar för dig!
/Dr.G |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 16:43:48
|
Har redan ett prog för installation till USB-sticka: Universal-USB-Installer-1.8.6.4 är det något att ha? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 17:20:59
|
Det är väl den från Pendrive-Linux? Ja, det skall säkerligen funka lika bra!
/Dr.G |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/26 : 17:45:04
|
Får vänta till Fredag, min lillasyster har lånat min små USB-stickor fyllda med film eftersom de köpte en TV m USB-port. Den stora stickan är reserverad för backup av viktiga saker :) |
|
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 08:36:31
|
mayday: Jag missade ditt inlägg! Det låter illa det där - skulle du ha möjlighet att testa med musik på nån FAT32-disk, bara för att se om det blir nån skillnad?
/Dr.G |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 08:43:37
|
Har tyvärr ingen fat32 partition. Skulle vara usb-sticka då. |
|
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 09:16:42
|
Ja, det skulle ju iof funka om du slänger över lite musik på den... Jag har själv ingen Windowsmaskin att testa på just nu, så jag kan inte undersöka så noga.
/Dr.G |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 09:41:58
|
Disken jag har musiken på, är en NTFS (usb) och där buffrar det i några sekunder, sen flyter musiken på. även med livecdn. (Alpha 1) |
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 09:50:00
|
Hehe. Jag sitter och lyssnar nu via Hififorum-linux.
Det var verkligen hur busenkelt som helst att få igång det. Jag uppmanar andra att också prova, så vi får en hög med beta-testare.
Jag tog den sista imagen som lades upp här: http://dl.dropbox.com/u/32567399/hifibuntu-xfce4-oss-10.04-ALPHA-2.iso Och sparade lokalt.
Sen tog jag ner programmet: http://unetbootin.sourceforge.net/ Och valde då windows-exe då jag ville tillverka en bootbar USB på min window$-dator. Sen tömde jag en av mina USB-stickor, en 512Mb borde ha räckt, men jag tog en 4Gb. Stoppade in i datorn och körde igång ovanstående program. Där klickade jag i "diskavbildning" Klickade fram sökvägen till den nyss lagrade distron Och sen vilken enhetsbokstav USB-stickan satt på.
Hur lätt som helst, jag undrar om inte t.o.m morsan min hade lyckats. Så ni har inget att tveka på nu. Saknar ni USB-sticka finns det att köpa från en 50-lapp och uppåt.
Jag har provkört på två olika maskiner, funkar påbägge. En asus Eee-PC 900. Där kör jag just nu. Ljudet med lågnivå mot stereon och en USB-HD som bjuder på musikmaterialet. Sen provade jag med en Acer apire one, Där blev det problem, ljudet kom endast från de inbyggda högtalarna, lögn att få det på line-out/hörlur. Mer om detta senare, men jag tror denna dator är lite skum, att den är mjukvarstyrd med grejer från MS.
Dvs två små enkla netbooks med små intel-atom processorer är testade här.
Jag kommer testa på en burk till sen, när granen hivats ut så jag kommer åt skiten.
Jag återkommer. |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 13:58:53
|
Gött å höra, Mickel-mackel! Har du testat att starta ossmix eller ossxmix? Det borde gå att få ljud ur "rätt hål"...
Som en liten uppdatering kan jag nämna att jag läser på om "casper-snapshot". Det är en fil som man använder när man gör filsystemet "persistent", och det skulle möjligen gå att stoppa i en sån i vår iso-fil för att får med Labbes tema. Jag luskar vidare...
/Dr.G |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 16:20:34
|
Jäpp!
/Dr.G |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 22:34:34
|
För mig sket det sig på att det inte finns drivrutiner till M2Tech hiface för Linux. (Tror jag) |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 22:41:19
|
Ännu mer att läsa om, med andra ord.
Kom att tänka på en sak. Hur är det med spotify och grooveshark? Det är några stycken här på forumet som använder dessa tjänster (mig inkluderad) någon som vet vad de har för beroenden för att fungera på våran distro? behöver de t.ex pulse? |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8645 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 23:03:25
|
När jag startar om datorn ska jag välja att installera Linux då? I båda allternativen så stannar det vid den röda texten.. Opps, jag har ju oxå m2tech på min laptpop,då lär ju det inte funka heller då... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 23:06:19
|
Hej. Jag ska försöka beta-testa så mycket det bara går. Särskilt om det fortsätter vara såhär lätt att sparka igång. Jag kan antagligen inte bidra med så speciellt mycket annat.
Jag kan dessutom redan nu lova att jag inte kommer bedöma någon ljudkvalitets-aspekt. Det har jag inte tillräckligt bra datahårdvara, hifi-hårdvara eller öron för. (Jag hör ju t.ex. inte skillnad på kabel, så mina öron är ju uppenbart inte lämpade).
Men däremot kommer jag försöka hålla koll på kompatibilitet mot mina olika datorer och deras HW, användarvänlighet och funktioner. Rapportera fel och buggar osv osv.
Jag kommer också försöka nämna smågrejer, men på ett "smått" vis då också. Dvs att något kanske hänger sig en enda gång, eller att det krånglar men att jag misstänker att problemet kanske ligger någon annanstans eller att något kanske är lite småirriterande. Fördelen med att jag nämner allt jag upptäcker är att någon annan kanske ser/upplever samma, och därigenom får vi koll på lite mer.
Och därför kommer jag att alltså trycka lite mer på ev problem som jag verkligen ser som riktiga problem, så dom inte missas.
Än så länge så har jag upptäckt att spelaren audacious hänger sig efter start ifall jag har haft datorn i "suspend-mode". Och webläsare har jag inte fått igång. Ett uxterm-fönster poppar upp istället. Jag har inte heller lyckats lista ut hur jag ska finna musik som jag har på externa nätverksenheter (i win-format). Jag har inte försökt så många minuter heller. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 23:08:39
|
Jag sitter i vilket fall just nu och njuter av Dire straits - In the gallery från asus-datorn via HF-distron. Det låter utmärkt, i mina öron i alla fall. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/27 : 23:27:58
|
Webbläsare är nog inte inlagd, men om du öppnar terminalen och kopierar in (en rad i taget) Terminalen finns under: Applications menu --> Accessories --> Terminal.
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update && sudo apt-get install firefox
|
|
Edited by - Labbe on 2011/12/27 23:30:28 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 17:47:33
|
quote: Appropå att skala bort onödiga saker så måste jag ju också slå ett slag för att strunta helt i allt vad fönsterhantering heter och bara köra console. Det finns många bra musikspelare, t.ex. MOC (Music On Console)
eller cmus <bild> vilka båda spelar i stort sett alla befintliga format och pratar direkt med OSS. Vill man rippa kan man t.ex. köra "abcde" (A Better CD Extractor), som inte uppdaterats på länge, men som fortfarande finns i repos och funkar bra. http://lly.org/~rcw/abcde/page/abcde-example-session
moc klarar många strömmade format också, om man nu vill lyssna på nätradio, och vill man verkligen anstränga sig så kan man nog fortfarande hitta källkoden till "DeSpotify" - ett CLI (Command Line Interface) till Spotify - det kräver dock att man har ett Sportify Premium-konto.
För NAS finns förstås smb-client, om man kör Windows-share, och andra motsvarande paket för andra protokoll.
För fjärrkontroll finns irrecord för att lära lirc en ny fjärrkontroll. I princip mappar man det irrecord tar emot till de tangenter (eller kombinationer av tangenter) på tangentbordet, som gör det man vill i musikprogrammet.
Precis lagom nerdigt!
/Dr.G
Egentligen inte mig emot. man är väl inte för intet uppvuxen med norton commander:
Men då går det å andra sidan väl inte att få se albumart. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 17:59:33
|
Tror att det finns en del att vinna i att även göra det såpass användarvänligt som möjligt. De allra flesta har inte kört så mkt text-baserat osv.
Jag kan själv sakna dos ibland när datorn strular och har även jag kört norton commander osv, men många vill faktiskt bara kunna klicka med musen o sen ska det funka.
Annars riskerar man att detta bara kommer nisha sig mot entusiaster/vana linuxanvändare. |
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 19:23:33
|
Självklart är det så.
Det är trots allt rätt få som är villiga att resa 25år bakåt i tiden, inte ens i datorn. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 20:18:32
|
Nu stiter jag bakom en Xubuntu 10.04.2. Och lite småimpad är man nog över allt "kosta billigt" som finns. Mickrosofft kan ta sin dollars och slänga sig i väggen.
Ska man in på Ubuntu Program Center och söka ett speciellt program.
Eller innebär detta att jag ska göra en omistalation?
Kör så det ryyyyyyker grabbar!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Topic |
|