Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 22:20:48
|
Den som kan (inte jag..)kan ju fixa ihop t.e.x. en bakgrunds bild med hififorums färger Gul/Röd.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2011/12/08 22:23:50 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 23:55:21
|
Här är ett utkast på ett tema för distron:
http://i.imgur.com/ax9YZ.png
Obs: detta är gjort i Gnome miljön, så det kommer inte att se riktigt likadant ut med XFCE eller LXDE
Edit: Bytt bild. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
Edited by - Labbe on 2011/12/09 12:33:02 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 13:11:03
|
Snyggt labbe ! din idé att använda färgtemat från forumet är klockren, bra igenkänningsfaktor, trisst bara att temat på forumet är sexigt som en trafikolyka, kan man få till en bakgrundsbild med endast delvis färgtemat från forumet tro, är det ok om jag ger det ett försök ? (vill inte lägga mig i din talang liksom).
Vilken upplösning ska bilden i så fall ha ? 1024x768 ? 1366x768 ? 1080x1920 ? och vilket format är att föredra (jpg, png etc?) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2011/12/09 13:12:03 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 13:37:46
|
Jag har lurkat tråden ett tag nu.
JA, allt är coolt.
Jag hjälper gärna till med allt jag kan, så när och var vill ni att jag kommer med kaffe och hembakt sockerkaka?
Man ska väl vara försiktigt med önskningar (allt kan ju slå in!!! ) nä, allt kanske inte kan uppfyllas. Men saker jag tänker på är: Att det är pyttigt litet och kräver lite processorkraft. Vilket tillåter det köras på gammal/tyst/billig hårdvara. Möjlighet till att använda fjärrkontroll. Att kunna köra på MAC mini, för då kanske jag köper en sådan. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 13:39:03
|
Att köra en jättebantad version (för svaga processorer) kan ju gärna vara en option av något slag. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 13:51:26
|
Systemkraven för en standard Ubuntu är inte höga.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28operating_system%29#System_requirements
Och med en skrivbords miljö som XFCE eller LXDE så sjunker de ännu mer. Vad kraven på denna distron blir, har jag inte en susning om, men förmodligen inte högre än en standard installation av ubuntu. |
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 13:57:27
|
Martinsson: Jag har en ide om hur vi kan göra temat riktigt sexigt. Jag har bara inte kunskapen att förverkliga det, så du får gärna göra ett försök. Även ni andra som är bra på bildhantering är välkomna med bidrag. Jag kan lägga ut färgpalletten om så behövs.
Temat som det ser ut nu, blir riktigt sexigt med en mörk bakgrundsbild. Med bilden som jag lade upp så skär det sig i mina ögon efter ett tag, då allt det gula gör att det blir för skarpt. Kör på Jpg, för det verkar vara någon slags standard.
ideen är Hififorums standard logo och färgpallet, fast med en sådan här färgsättning. (med svart bakgrund) http://2.bp.blogspot.com/-gWqPxHi-xoA/TZix-aOClwI/AAAAAAAACqI/iH2zP6GgM48/s1600/Logo.jpg
Exempel: http://i.imgur.com/s4jXQ.jpg |
|
Edited by - Labbe on 2011/12/09 14:17:57 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 17:26:38
|
En annan bra sak med att utelämna Gnome miljön är de medföljande beroenden av pulseaudio och annat bråte som hänger med, jag har sagt det tidigare men jag säger det igen, hade jag gjort detta för mig själv hade jag kört på openbox med ett minimum av tillägg, MEN det kanske avskräcker flertalet.
För ett exempel se crunchbang : http://www.youtube.com/watch?v=uj9IMRWuWDg&feature=related
Rätt enkelt egentligen, högerklickar man får man upp en meny där man väljer vad man vill köra. and taht's it.
Däremot kan man inte enkelt (för den oinsatte) lägga till program i menyer hur som helst, men som sagt för min egen del - bingo.
Personligen tror jag XFCE är mer moget än LXDE. frågan är vilka beroenden XFCE har emot ALSA, för dessa vill jag (vi?) gärna sllippa och enbart köra OSS, vidare skulle det vara skönt om man kan se till att ALSA inte smyger sig in via beroenden, eller ännu värre PA, när folk installerar diverse mjukvara via pakethanteraren (software center).
Ska erkänna att tanken slog mig hurvida vi ska lämna denna möjlighet öppen eller ej, men det är ju användarens ansvar iofs. ville mest påtala "risken".
Tack för tipsen Labbe, sköna förslag, ska se vad jag hinner med i helgen, jag måste säga att jag tycker detta är hur kul som helst, och jag ser att ett litet team håller på att ta form :) underbart, hoppas vi får ihop något som man kan bräda de flesta standard varianter av alternativa OS i ljudkvalitet :) |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 18:20:50
|
Jag skulle bara i all allmänhet flika in med vad jag har upplevt som viktigast när jag lekt med ljud från Linux/BSD.
1. Hård real time.
2. Minimalt med krafs. Bantat OS, inget Gnome/Kde eller liknande bloat.
3. Så långt från PulseAudio som går att komma. OSS låter subjektivt MYCKET bättre än Alsa, som låter (återigen subjektivt) MYCKET bättre än Pulse. Det är som att jämföra Flac (OSS), MP3 384 kb/s (Alsa) och MP3 32 kb/s (Pulse).
Av nån anledning så tycker jag alltid att FreeBSD, NetBSD och Solaris låter bättre än Debian och Ubuntu Gnu/Linux. Troligtvis pga OSS och native low latency kernel och bättre schemaläggare (ULE).
Har nån en eftermiddag att bränna så installera FreeBSD med Openbox och VLC på en dator med ett bra ljudkort... Jag blir fortfarande lika paff varje gång. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 23:02:30
|
Jag har mycket liten erfarenhet av xfce och lxde. Så jag sitter och jobbar med temat i en miljö jag kan med, och sen för över det till den DE:n vi slutligen väljer.
Martinsson: Jag behöver något att göra på kvällarna när busungen har somnat, så jag är härna med i teamet. Att distron kommer bräde ett fleratal andra vad beträffar ljudet är vi överens om. Som jag ser det så behöver vi dessutom mer input och önskemål från andra. gärna "vanliga" användare. Så vi inte faller på att den är för knepig att använda. |
|
Edited by - Labbe on 2011/12/09 23:15:23 |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/10 : 23:19:52
|
Oj, här händer det grejer! Jag ville bara säga att jag inte glömt bort vår distro men att jag inte har en alpha riktigt klar än. Jag har en 10.04.2 Live som bootar rt-kärna och som har oss4 installerat från ubuntu repos (dkms-installationen verkade funka utan strul). Jag försökte hålla grafikinnehållet nere, så jag installerade endast xfce4-session - ett meta-paket med minimal körbar xfce-miljö. Det som skall ordnas är bl.a: Autostart av xfce (nu bootar den in i runlevel 2) Lämpliga ljudprogram (jag tänkte testa audacious) Tjusig grafik (Mycket bra idé med forumkopplingen, Labbe!!) Installerare (om man inte vill köra Live) En hel massa saker till som jag inte kommer på nu...
Angående hårdvarukrav så klarar vi oss nog hyggligt med förhållandevis åldriga maskiner, men inte fullt så gamla som t.ex Puppy gör.
Vad gäller xfce och ALSA verkar inga sådana krav finnas. Jag fick i alla fall inte med några alsa-paket när jag installerade xfce4-session.
Openbox/Arch/Annat (Gentoo?)? Jag är öppen för allt! Ubuntu förefaller dock relativt enkelt att bygga från, och det är relativt enkelt att ha med musikprogram av många olika typer, även för de tillfällen när högsta fidelitet inte är målet (spotify, webradio etc).
Vi kan ju leka lite och se vad vi tycker?
Dr.G
|
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
Edited by - Dr.G on 2011/12/11 00:31:53 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 18:54:56
|
Vad gäller XFCE eller LXDE så tror jag att man man lär sig med tiden, Jag har en ganska ny AMD dator jag skulle vilje vara några problema köra på.men det lär inte vara vara några problem. Sedan hadde jag det önske målet att det skulle gå att lyssna på musik från NAS annars falelierar hela ideen med detta för mig. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 19:16:08
|
Ja om det inte går att använda en NAS så faller det bigtime. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 19:45:48
|
systemkraven för xubuntu 11.10 (det är ungefär samma för 10.04) :
Minimum system requirements
You need 256 MB RAM to run the Live CD or 256 MB RAM to install. The Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM at install time.
To install Xubuntu with the standard installer (Ubiquity), you need 4.4 GB of free space on your hard disk. The Alternate Install CD only requires you to have 2 GB of free space on your hard disk.
Once installed, Xubuntu can run with starting from 256 (or even just 192) MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 512 MB RAM.
Så det bör inte vara några problem för semimoderna maskiner. |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 21:22:14
|
Någon frågade om fjärrkontroll, och det bör gå att ordna via LIRC, förutsatt att datorn har en IR-mottagare och det finns drivrutiner under Linux. Annars kan man ju köra något Blutooth-tangentbord eller så. Apples är ju små och rätt tjusiga...
NAS bör inte vara några problem heller - det går att stoppa i DLNA, Samba (Windows Share) mm mm beroende på önskemål.
/Dr.G |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 23:03:39
|
Bra info Dr.G, det verkar finnas gott om möjligheter att få ordning på detta.
Själv har jag ägnat kvällen åt att försöka rensa bort ALSA och Pulseaudio från en 32bit xubuntu 10.04 och ersätta med OSS4.2 vilket jag till slut lyckades med, dock lyckades jag inte få ordning på ossmix för XFCE, det ska gå, men jag har ltie bekymemr med att få till det, hade varit skönt med en panel applet i XFCE, ljust nu är ljudet extremt distat och svinhögt, lösbart - ubet, ska bara lära mig hur.
Några förslag ? (detta kommer vi ju få göra senare så det kan vara bra att öva lite). |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 08:15:42
|
Från https://help.ubuntu.com/community/OpenSound
quote: ossxmix Add a new custom application launcher to the panel that runs the command: ossxmix - (That's ossxmix, not ossmix), Name the launcher whatever you want and pick an icon. I named mine "Mixer" and chose /usr/share/icons/gnome/32x32/status/stock_volume-med.png as my icon. If you're new to Ubuntu/GNOME, this primer (http://library.gnome.org/users/user-guide/stable/gospanel-34.html.en) will help for this task. You can add an ossxmix launcher to a KDE or Xfce panels too.
Så, om man väljer ikonen för xfce4-mixer så är man väl en bit på väg...
Dr.G |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 11:45:42
|
Det var den instruktionen jag följde, men jag gav upp när jag bara såg gnome och kde, men ska jag försöka igen när jag kommer hem, tack för tipset.
Jag lyckades för övrigt installera OSS .deb filen via det grafiska gränssnittet utan att använda terminalen, i instruktionen står det att detta inte funkar, men det gick alltså bra.
Så jag verkar ha allt på plats, måste bara komma åt nivåerna enligt ovan, när det väl är på plats och funkar så kommer jag med en preliminär utvärdering, högst subjektivt, om hur det låter.
Går allt bra så kommer alltså att ha xubuntu 10.04.2 32bit med OSS, utan alsa, utan PA, ska bli intressant att se hur detta fungerar, det borde itne vara några konstigheter, men vi får se. |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 16:28:00
|
Appropå att skala bort onödiga saker så måste jag ju också slå ett slag för att strunta helt i allt vad fönsterhantering heter och bara köra console. Det finns många bra musikspelare, t.ex. MOC (Music On Console) eller cmus
vilka båda spelar i stort sett alla befintliga format och pratar direkt med OSS. Vill man rippa kan man t.ex. köra "abcde" (A Better CD Extractor), som inte uppdaterats på länge, men som fortfarande finns i repos och funkar bra. http://lly.org/~rcw/abcde/page/abcde-example-session
moc klarar många strömmade format också, om man nu vill lyssna på nätradio, och vill man verkligen anstränga sig så kan man nog fortfarande hitta källkoden till "DeSpotify" - ett CLI (Command Line Interface) till Spotify - det kräver dock att man har ett Sportify Premium-konto.
För NAS finns förstås smb-client, om man kör Windows-share, och andra motsvarande paket för andra protokoll.
För fjärrkontroll finns irrecord för att lära lirc en ny fjärrkontroll. I princip mappar man det irrecord tar emot till de tangenter (eller kombinationer av tangenter) på tangentbordet, som gör det man vill i musikprogrammet.
Precis lagom nerdigt!
/Dr.G
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 21:14:49
|
Schysst ! jotack, ska man vara purist så, hardcore :) jag gillar det ! men jag misstänker att gemene man sår en annan bild i huvudet när man ber dem tänka "operativsystem", även om det rent tekniskt faktiskt är just det, ser lite annorlunda ut bara.
Återigen hatten av för dina kunskaper, hittills har du köpt det vi vill åstadkomma och gett toppenförslag på hur vi ska komma dit, men med tanke på din kunskap vill jag att du säger till om vi resonerar fel runt det här, det är bara tacksamt.
Just nu sitter jag och kör UNIX OSS output från vlc direkt tiil OSS4.2, med ossxmix "appletterad" i taskbaren (tack för länken och hjälpen Dr.G), allt detta i en i övrigt helt standard xubuntu 10.04.2, just nu lyssnar på infected, och det låter utan tvekan bättre än det gjorde by default, hur kan detta komma sig ?
Det som just nu stör mig en aning är ossxmix onödigt krångliga interface samt avsaknaden av fungerande multimediaknappar (vol up/down).
Men ljudet är helt klart bättre nu, klarare, krispigare, eller så lurar jag mig ordentligt, man ska inte underskatta önsketänkandets kraft, en sak är dock säker, detta låter mkt bra.
En relativt enkel operation enligt tutorialen som Dr-G postade en bit upp ( https://help.ubuntu.com/community/OpenSound ) alltså inget alsa, inget PA, bara OSS och jag tror mig ha funnit vad jag gärna skulle vilja se i vår dist så småning om.
Tusen tack för hjälpen Doktorn :) nu ska jag bara försöka få ovanstående irritationsmoment att fösvinna också, och här kommer en liten poäng med linux, det går att göra, det är bara min okunskap som hindrar mig.
Jag har alltså utan några kunskaper att tala om "byggt om" ljudarkitekturen och fått ett ganska lovande resultat, detta experiment ser jag som lyckat.
Kan man ur det jag skrivit förstå vad jag gjjort och hur jag gjort det ? eller så här, Dr.G - är du med på vad jag gjort ? annars förklarar jag det gärna så bra jag kan, men kom ihåg att jag itne på något sätt kan det här, försöka gör jag gärna. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/12/13 : 21:33:06
|
Det är ju tur att man tar sig tid att kolla i softwarecenter (som jag inte trodde fanns i 10.04.2 LTS men jodå :) där finns OSS paketen och mixer... snacka om att gå över bron... men se där, nu har man lärt sig något :)
Men det kanske inte var bortkastat ändå, man måste ju ändå få bort alsa och PA smt ställa om kärnan till OSS (rätt uttryckt?). |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 12:52:00
|
Jag tror jag är med och jag tycker det låter mycket lovande! Frågan är om det finns ett smidigt sätt att göra en "ny" distribution av ett färdiginstallerat system? Jag tror det finns verktyg för det, men jag har inte testat dem. Å andra sidan verkar det inte så alldeles enkelt att ordna en installation från en custom-livecd heller (man behöver hacka 'pre-seed'-inställning mm). Jag tycker vi rullar på i lite parallella spår (någon får gärna testa Arch el. liknande för att bredda det hela). Puppy Studio är ju smidig också, även om den inte underhålls. Senaste vanliga Puppy använder ju ubunturepositories, så man kanske kan hitta på nån form av hybrid?
/Dr.G |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 13:43:22
|
quote: Frågan är om det finns ett smidigt sätt att göra en "ny" distribution av ett färdiginstallerat system?
Jag har gjort något som kan liknas vid en egen distro på mina senaste installationer. Jag rensar ut samtliga förinstallerade program (t.ex hela spel mappen, pitivi, Rhythmbox osv) som finns i installationen och sen installerar jag de sakerna jag behöver för att kunna använda burken.
Det tar lite tid att göra på detta viset, men då får jag å andra sidan en dator som är anpassad exakt efter mina behov som dator användare. |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 19:57:05
|
quote: men jag misstänker att gemene man sår en annan bild i huvudet när man ber dem tänka "operativsystem", även om det rent tekniskt faktiskt är just det, ser lite annorlunda ut bara.
Bra misstänkt.. |
|
|
|
Topic |
|