HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med koppling
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/11/20 :  16:00:08  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej alla!

Skulle behöva lite hjälp med koppling. Har en 300bSE som jag kör direkt från DAC. Basklen när man har lite party, därför kör jag med sub då. Kör med en Y split för att dela signalen till rör och subben. Dock försvinner ganska mycket ljud från röret då, blir lite klockradio och den fina diskaten försvinner. Varför? Belastar subben ner signalen?

Har beställt ett litet förstegskort som jag tänkte använda för att justera lite ton ( ). Skulle man kunna beställa två chipampar (LM3886) och bara använda för att köra bas? Mina högtalare (Audiovector si3) har 3 ingångar som sitter ihop med ett bleck. Tänkte att jag delar bleckat och kör basen från chip och använder rör till mellan/diskant.
Skulle det fungera? Belastas signalen lika illa med denna lösning?

Tack //Daniel

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/11/20 :  19:51:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Green77

Jag är lite osäker på din setup, om du ska köra biampat borde du väl ha ett klassiskt aktivt filter istället för en Y-split, eller?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2011/11/20 19:51:33
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/11/20 :  20:40:32  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Mm, det blir inget vidare med y spliten iaf. Det försvinner inget i volym men som sagt, det försvinner en hel del detaljer.. Vad tror ni om chipamp iden?
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/11/20 :  21:12:21  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Du får förmodligen impedansproblem. Du kanske skulle prova att splitta med en trafo, någon som DACen orkar driva. Lundahl har säkert någon i sortimentet.

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2011/11/20 21:12:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000