HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Liten 2 vägare vilken diskant
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2011/11/20 :  15:45:59  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
I dag spenderade jag dagen ute på tomten sågade och byggande en liten låda till Lyeco 8"LW8012KGR-A

http://www.lyeco.com.tw/specs/woofer/wf-8012kgr.htm

Storleken fick bestämmas av dom skivbitar jag hade liggande så det blev 16,5 liter netto volym. Om jag använder en toapappers rulle så blir det ca 38 hz i avstämning av basporten sen får man lyssna och se om den behöver kortas.

Nu till diskanten letar efter en passande billig/rimmligt sak som klarar sig med ett enkelt filter eftersom jag har lite svårt att få till det med filterkonstruktionen som blir nästa utmaning.

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/11/20 :  20:54:05  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Skall vara något som kan delas hyfsat lågt. Kanske SEAS H1211-06 27TDF är ett förslag.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=113
Inte är den svindyr heller :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2011/11/20 :  21:40:09  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Ska försöka få in elementen i lådorna i veckan och börja lyssna vart basarna behöver delas SEAS H1211 behöver väl delas över 2500 vill bara kolla att basarna inte låter illa, antagligen svårt hitta en diskant som är billig och tål låg delning.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/11/20 :  22:09:32  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jo, köpte ett par sådana diskanter till ett projekt som just nu är avsomnat, men jag tänkte att de kan väl delas neråt 2500Hz/12dBoct. Så har de lite högre verkningsgrad än dina basar, då om du får dämpa dem något så tål de högre systemeffekt. Finns säkert andra som kan delas lägre, men kanske blir dyrare och/eller på bekostnad av de högre registren. Högralardesign är alltid en kompromiss ;)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/11/21 :  08:28:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Denna http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2696 har väl används av Troels och delats lågt. Visserligen med en Waveguide.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000