Author |
Topic |
|
lars6153
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2011/11/14 : 13:00:35
|
Hej!
Har kommit över ett par högtalare och slutsteg från 60-talet (Idestam-Almquist 2x15watt Otl med tillhörande popboxar).
De fungerar mycket bra, låter öppet och detaljerat (har ingen värdig motståndare att jämföra med). Men visst tapp i basområdet är uppenbart. Tror det beror mest på popboxarna..
Har förståt att 800 ohms lindning är rätt ovanligt och att det finns en del fördelar att utnyttja. Och 800 ohm#180;s högtalare kommer kanske igen i framtiden...
Vad jag läst mig till konstruerades Idestam-Almquist förstärkaren med lågt pris och tillgänglighet till komponenterna som utgångspunkt (byggsats).
Slutrören i förstärkaren är två El86 och det sitter ett ecc83 som försteg per kanal.
Om man skulle göra ett par slutsteg till 800ohm#180;s högtalare idag, med ny kunskap och bara ett rör som slutrör (i alla fall jag utnyttjar rätt lite av de watt förstärkaren ger idag).
Om man kan tänka sig att använda "lyxigare" komponenter, hur skulle det se ut då? .
Är det någon som konstruerat otl till 800 ohm'are (och möjligen med ett effektrör)?
Vilka rör fungerar i Otl och 800ohm? Är 2a3 av rätt typ (har inte riktigt koll konstruktion...)?
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7925 Posts |
Posted - 2011/11/14 : 13:41:07
|
Om jag hade stått inför uppgiften att designa en rörpyts för 800 ohms last hade jag nog valt PL519 eller liknande i katodföljarkoppling som utgångssteg. En drossel som katodlast, kondensatorkoppling ut till högtalaren och en bra triod med hög förstärkning som ingångssteg. Kanske lite återkoppling från utgången till gallret på ingångsröret om behov finnes. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lars6153
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2011/11/14 : 13:51:00
|
Lägger upp en länk till en sida där en snubbe gjort lite mätningar på "Idestamaren" (och lagt upp ett kopplings schema).
http://www.akh.se/ake/instr/815s.htm
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2011/11/18 : 08:36:49
|
Renovera ditt slutsteg, byt gamla elektrolyter och lyssna till dina grejor, du kommer bli förvånad ! En EL-86 är enn ganska modernt rör och låter fint, antagligen mbättre än PL rören som jag skulle gissa är mer olinjära. Jag har själv ett Idestam Almqvist slutsteg med Philipshögtalare från 50 talet och de låter mycket fint med lite stöd i basen. |
Lämnat forumet |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/11/18 : 19:00:08
|
Behöver du rör har jag en uppsättning. Jag har haft fundering på att bygga den där förstärkaren men sätta en PF-trafo på utgången men efter att ha skänkt bort trafarna jag hade har jag heller inget behov av rören. |
|
|
lars6153
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2011/11/22 : 10:30:07
|
Tack för tips time!
Jag har den inkopplad och den fungerar fint. Eller i alla fall halv bra, ena högtalarkabeln fick plötsligt glapp. Skall löda DIN-kontakten så fort jag kommit över en lödkolv...
Hur vet man när det är dags att byta komponenter?
Kanske en rätt dum fråga, jag misstänker att det bara byts en kondensator (en stor) sen 1964... |
|
|
|
Topic |
|