Author |
Topic |
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 21:48:30
|
Hej alla duktiga hemmatweakare.
För det första så ska jag inte utge mig för att vara proffs på något sätt, men har labbat med enklare TDA1541-baserade CD-spelare ett tag utan att förstöra någon än så länge. :-) Detta är med andra ord inte den heliga skrift, så ta inget som hugget i sten.
Jag har till slut lyckats lägga vantarna på en Marantz CD94 MkI, och oavsett om någon är intresserad eller ej så ska jag modda den med rörutgångssteg á la "Lampizator.eu". Min fråga är om nån vill veta vad jag pysslar med, i så fall lägger jag gärna ut lite bilder och kommentarer om hur det går.
Kan nämnas att jag gör det här bara för att jag nyss gjort samma sak med en CD65 MkII, metod: råttbo-kablage och vad som fanns i skrotlådan. NOS-mod också. Och eftersom redan den slår det mesta jag hört i CD-väg tidigare så tänkte jag göra om konststycket, noggrannare, med en bra spelare som bas och se vad som händer.
Kommentera gärna så jag vet om jag ska skapa en seriös tråd eller ej.
|
"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare." |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 22:12:08
|
Att medlemmarna delar med sig är själva blodomloppet i forumet. Skriv och berätta med rikliga illustrationer!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
dB
Member
425 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 22:12:21
|
Oj,oj,oj... Klart att det finns intresse! |
Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/11/04 : 23:19:17
|
Javisst, jag är mycket intresserad. I början av 1990-talet kom jag över ett demo-ex av Marantz CD12 + DA12 som aldrig ägts av någon slutkund. http://www.thevintageknob.org/marantz-CD-12.html Den har hållit ställningarna i otaliga A/B-jämförelser med DAC'ar för under 20' hemma hos mig. Nu är kombon nere för räkning mot min nyinköpta Oppo BDP-95 vid vanlig CD-avspelning, men än så länge har Oppon för stora brister i sin DLNA-implementation för att vara användbar vid nätverksuppspelning. Där gäller NAS-Win7/foobar2000-USB-hiFace-SPDIF-DA12 hos mig än så länge.
Hoppas det fortfarande går att få napp på en CD94 om ditt bygge blir lyckat och om det kommer att innehålla åtminstone en extra SPDIF eller USB-ingång. Samlarvärdet är för högt på DA12 för att rota i den. Lustigt nog lämnade jag just en CD65 Mk.II (och en Audio Alchemy DAC) i inbyte mot CD12 + DA12. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/11/04 23:20:26 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/11/05 : 06:49:11
|
quote: Kommentera gärna så jag vet om jag ska skapa en seriös tråd eller ej
Yes! Kör så det ryker Är denna modd endast lämplig på just Marantz CD94 MkI eller fungerar den på vilken CD-spelare som helst? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/05 : 08:54:47
|
Ja, då kör vi väl! :-) Modden handlar egentligen bara om att hoppa över all analog elektronik efter DAC:en och köra signalen genom två SRPP-kopplade dubbeltrioder (=self regulating push-pull), så den bör gå att applicera på i stort sett vilken spelare som helst. Och som jag sa, jag är inget elektroniskt geni utan har jobbat med mycket hjälp från http://lampizator.eu - kolla den sidan om ni funderar på att göra nåt liknande. DA12 hade jag inte velat modda sönder heller, den är som sagt alldeles för sällsynt för det. Däremot ska jag nog börja med att byta DAC och digitalfilter i 94:an till samma som sitter i den, TDA1541A-S1.
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/05 : 11:46:41
|
Kan ju börja med en bild på orörd maskin för den som inte vet hur den ser ut.
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/05 : 13:07:27
|
Och ett par bilder på CD65:an, för den som vill se. Den låter helt fantastiskt, men jag tycker faktiskt att 94:an förtjänar ett lite snyggare bygge än det här! :-)
Kretskortsbiten som sitter bakom rören är skärm mot störningar från den vacuumfluorescerande displayen. En lösning i efterhand eftersom jag fick hemska störningar. Nu är det tyst, men lär av mitt misstag och placera inte rören i närheten av displayen...
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/12 : 10:12:00
|
Då har vi kört igång, steg 1 blev byte från TDA1541 non-A till en TDA1541A-S1 Selection Q, och byte från SAA7220P/A till /B. Passade på att löda i socklar samtidigt om man skulle ha lust att snabbt jämföra olika DAC:ar.
Så här ser det ut innan man börjar förstöra sin CD:
Så här ser det ut efteråt, kondensatorerna är också bytta från 220nF till 470nF Philips MKP, kan aldrig skada.
SAA:n är bytt och har också fått en sockel.
Nu är det ju fruktansvärt svårt att vara objektiv och dessutom A/B-lyssna med lång tid mellan bytena, men jag tycker redan att det här lyfte ljudnivån ett halvt steg. Det blev överlag renare, möjligen på bekostnad av en aning "driv".
|
Edited by - UBT466 on 2011/11/12 18:42:20 |
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2011/11/12 : 17:04:35
|
Trevlig tråd att följa, jag håller på att samla mod för att ge mig på min arcam dac, tyvärr är den lite för ny så den har inte tda1541. Har tänkt göra enligt lampizators sida jag också, om jag klarar av det... |
Rör... |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/12 : 18:29:34
|
Törs du så gör det! Jag vet inte hur stor skillnad det blir på din Arcam, men på CD65:an blev det ett jättelyft.
Ska du/nån bygga Lampizator och vill testa med de rören som han lovordar som överlägset bäst på sin hemsida, ryska 6N2P, så har jag några NOS från 80-talet över. Billigt som attan. De låter faktiskt jättebra, i alla fall bättre än Electro-Harmonix 6922 som jag hade i först. |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/12 : 18:36:23
|
Så här blir kondensatorbankarna till glöd och anodspänning. Ville ha lite bättre ordning än förra bygget där jag bara limmade dem på chassit, men orkar inte etsa kretskort för så enkla saker så det blev experimentkort. Hade bara med lödöar så en ledare från en bit skalad EKK fick hjälpa till. Anod får 150+680+680 uF/200V. Glöd får 8x2200uF/16V.
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2011/11/12 : 18:54:19
|
Får nog göra ett försök då inom någon månad! |
Rör... |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/14 : 21:05:29
|
Jag hittade turligt nog en bit mycket liten fyrkantsprofil i aluminium nere i källaren, den passade perfekt som en avdelare mellan front och bakstycke för att skruva kretskorten på.
Inte mycket plats mellan ordinarie glättningskondingar och de nya, men det räcker ju.
Dessvärre kom jag på att mitt lilla tillägg hamnar i vägen för den mycket underligt formade aluminiumplattan som utgör locket. Bara att mäta in vad som behövs tas bort och sedan fram med Dremeln... Med tanke på hur tjockt aluminum det är så lär det inte göra någon direkt skillnad. Om det håller att ställa en Volvo 740 på spelaren eller bara en VW Polo spelar ingen direkt roll för mig.
Det finns egentligen bara ett ledigt ställe för rören, det blir utmärkt på flera sätt. Det är långt från transformatorerna, nära DAC:en, nära RCA-utgångarna och samtidigt rakt under ventilationsöppningen i täckplåten.
Provmontering av en sockel och ett rör, här ett 6N2P.
|
Edited by - UBT466 on 2011/11/14 21:11:14 |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 17:27:18
|
Transformatorer är inte lätt att få tag på med rätt storlek (liten) och rätt utspänningar. Efter mycket letande så fick det bli byggsats och linda själv. Köpte en 45VA med färdiglindad primär.
Glömde ta bilder under jobbets gång, jag var rätt koncentrerad. Inte så svårt, men drygt! Efter 640 varv tunn tråd och 70 varv tjock tråd så borde jag ha 110+12 V enligt anvisningen. Det hade jag inte, jag hade 125+15,5. Förmodligen skrevs den när det var 220V i uttaget. Högspänningen är helt OK, den hamnar under 200V i sista änden ändå, men glödspänning är lite hög. Bara till att plocka isär och linda av 15-20 varv. Till slut satt den på plats. Jag rev ut spänningsväljaren och kretskortet för att få i den, och kopplade originaltrafon till 240V icke valbart. Det lär väl ta ett tag innan vi sänker nätspänningen igen. Det blev nåt hysteriskt trångt, tror jag mätt lite fel på storleken. Men det fick plats, var tvungen att vända strömbrytaren upp och ner.
Enda platsen jag kan komma på till bryggorna blir på vänster sida om mekaniken, men det funkar om man är noga med kabeldragningen.
Sådär, blev rätt OK till slut.
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 17:32:24
|
Nån som tror på detta?
Här är hela råttboet som ska i spelaren på nåt smidigt sätt. Inte dom minsta avkopplingskondingarna till anodspänningen, men jag hade inga mindre som pallar 200V och orkar inte beställa och vänta. Det ska nog funka.
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 17:40:06
|
När allt en gång är på plats så tänkte jag att testa med de här. Philips ECC81:or påstås visst vara bäst ur första generationen, och detta par är från 1952 enligt datumkoden, tillverkade på Philips egen fabrik i Holland och med "D" getters. Så blir det ju Philipsmaskin rakt igenom också.
Ljudet måste ju sedan passera ut genom en kondensator tyvärr, jag tror inte förstärkaren uppskattar 100-200V på linjeingången. Det får bli någon av dessa. Båda ryska NOS, den vänstra paper-in-oil på 2 uF och den högra paper-in-wax på 4 uF. Jag tror jag börjar med PIO-varianten, de ska ju vara bra sägs det.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 22:33:21
|
Härligt att se hur bygget tar form. Platsen i en spelare tar oroväckande snabbt slut efter några "smärre" ingrepp likt dessa. |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 23:59:57
|
ja, ont om plats börjar det bli gott om! |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 12:31:56
|
Suveränt skrivet och intressant reportage. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 12:50:37
|
Den högra kondensatortypen, fast 1 uF / 600 V har jag provat i något som ursprungligen var Dynaco Mk.III, där gav den tyngre och djupare bas med bibehållen kontroll än de 3-4 andra kondensatortyper jag provat i den konstruktionen, men diskanten "försvann". Shunta med någon liten "pigg" och bra konding för att få fullrange. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 13:05:49
|
Tack Jonasz!
Lennartj: Tack för tipset, jag ska he hur PIO-varianten spelar, och blir det för dåligt i toppregistret så ska jag självklart testa detta!
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 16:01:49
|
Mycket lärorikt, känns riktat till mig då jag alldeles strax ska börja jag också.
Gör en Alfons Åberg, "jag ska bara" göra en låda till mitt slutsteg först, och helst göra klart lådan till mitt rörbuffer steg, och hur var det med planerna på det där passiva försteget?...i alla fall något av ovan måste bli mer än halvfärdigt! |
Rör... |
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 17:14:47
|
Då rullar vi på... EKK är bra till mycket! Här använde jag en bit som stöd till en "luftledning" för att få över spänningarna från kondensatorbankarna till rören kortast möjliga väg, jag gillar inte att dra högspänning kors och tvärs mellan RCA-kontakter och annat, och så tycker jag det blir rätt snyggt också.
En plastsköld som kortslutningsskydd bakom kondingarna kan väl aldrig skada, även om det kanske inte är helt nödvändigt.
Här är hela härvan på plats, det gick bra till slut med lite omsorgsfull sortering av kablar. Den lilla vippbrytaren kopplar om mellan serie- och parallellkoppling av glöden för att enkelt kunna använda både 6- och 12V-rör. Kan hända att man får byta effektmotstånd i nätdelen vid seriekoppling. 4,7 Ohm ger perfekta 12,4 V med parallellkopplade rör, jag har inte testat vad det blir i serie än, men det borde teoretiskt bli runt 300 mA last då också och därmed runt 6,2 V per rör utan modifieringar.
Många jordkablar blir det! Återigen en liten bit skalad EKK som fästs i en befintlig skruv som jag tänkt använda som chassijordpunkt.
Lite lödtenn senare så borde det här funka som helt OK stjärnjordning.
Upp och ner med hela rasket och anslutning av insignal från DAC:en till Lampizatorn. Pin 6 och 25 är I-out höger resp. vänster. Skärmen på kabeln är bara ansluten i denna änden för att inte få skumma jordslingor. Där kablarna är lödda så sitter det två byglar på ovansidan av kortet, dessa måste lyftas för att koppla bort ordinarie, värdelöst utgångssteg. Här ska också en jordkabel kopplas till DAC:ens jord och dras upp till jordpunkten, det höll jag på att glömma.
|
|
|
UBT466
Member
201 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 20:01:07
|
EFTERKONSTRUKTIONER avskyr jag. Jag märkte vid provtillkoppling att glöden lyste upp j-ligt kraftigt i en sekund. Givetvis beroende på strömrusning genom kalla glödtrådar. Det kan ju aldrig vara nyttigt i längden. Och läser man databladet (vilket jag inte gjorde tillräckligt noga) för ECC81, eller vilket 12V-rör som helst, så står det tydligt att man måste använda strömbegränsning. OBS att detta inte gäller om man kopplar glöden parallellt och alltså virar ihop pin 4+5 och lägger andra polen på pin 9. Men då blir det inte pinkompatibelt med exempelvis ECC88 eller 2N1P, och jag vill ju kunna skifta rör snabbt. Alltså en snabb konstruktion med ett relä, en trissa och en konding som fördröjningskrets. När man lägger på spänning på denna så kör den glöden genom ca 10 Ohm extra motstånd i fem sekunder innan reläet drar och kortsluter motståndet. Börjar på 6 volt över rören och klättrar upp till drygt 10 volt innan reläet släpper på fulla 12V, och då är rören varma. Inte så snyggt, men funkar.
Och varje gång man tror att det är fullt så går det med skohorn och vaselin att få in en grej till...
Kom nu gärna och påpeka att jag kunde gjort detta 100x enklare på nåt annat sätt så blir jag glad!
|
Edited by - UBT466 on 2011/11/16 20:07:31 |
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 22:39:12
|
Smart lösning av stjärnjorden och övrig kabeldragning ser också mycket bra ut! |
Rör... |
|
|
Topic |
|