HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tolerans impedansmätning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/10/26 :  07:19:04  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
jag utförde par impendansmätningar pa högtalarelementen som ska användas för mitt projekt.

Resultatet avviker lite fran tillverkarens (SEAS) datablad.

Impendanstoppen ligger pa 25ohm (Seas 30ohm). Impedanstopparna ligger vid samma frekvens. Botten ligger pa 7,5ohm (Seas 6ohm)

Är skillnaden "normal" eller maste jag börja söka efter fel i min mätutrustning?

/filip

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/10/26 :  07:36:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror att det är rätt normalt.
Är det helt nya element eller är de inspelade?

Här är spridning på 8 st lika element.

Som du ser så sprider de en del..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2011/10/26 :  12:41:44  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Tycker det är mer regel än undantag att det skiljer sig från tillverkarnas datablad, så man bör alltid mäta upp de element man tänkt använda. Och som man kan se i Tobbe_Ls bild så skiljer det ofta mellan element av samma typ också, men de simulerar oftast väldigt snarlikt placerade i ett givet kabinett så brukar inte ha så stor påverkan på slutresultatet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000