Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 22:51:31
|
hej! Behöver tips på artister som varit med i minst tre framgångsrika band (framgångsrika behöver inte vara liktydigt med försäjningsframgång, även konstnärliga framgångar eller hyllningar från kritiker räknas...). Knivigt värre! Ett exempel: Patrick Moraz ersatte Keith Emerson i Nice (som döptes om till Refugee, därefter värvades han till Yes respektive Moody Blues. Är du med? Knivigt värre alltså men säkert går det att få ihop en bra lista. hälsningar gabe |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 23:18:26
|
Ett par tips: Ian Paice (Deep Purple, Whitesnake & Gary Moore) Ronnie James Dio (Rainbow, Black Sabbath & Dio) Gary Moore (Colluseum II, Thin Lizzy & Solokarriär) John Norum (Eddie Meduza, Europe, Dokken & Solokarriär)
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/10/26 09:35:14 |
|
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 23:31:56
|
Kan väl lyfta fram Josh Homme som bl.a. har varit med i Kyuss, Queens of the Stone Age, Them Crooked Vultures och Eagles of Death Metal. Dave Grohl har ju också varit med i ett gäng olika projekt, bl.a. Nirvana, Foo Fighters, Queens of the Stone Age (en platta), Them Crooked Vultures. Jack White: The White Stripes, The Raconteurs, The Dead Weather Nick Cave: Nick Cave and the Bad Seeds, Grinderman, The Birthday Party
Räknas solokarriärer? Isf kan jag räkna upp några fler.. :) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/25 : 23:47:08
|
Eric Clapton. Yardbirds, Bluesbreakers, Cream, Derek and tha Dominos, Blind faith och så solo
Steve Morse. Dixie Dregs, Steve Morse Band och Deep Purple. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fredrik x
Member
117 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 00:07:00
|
Vince Clarke (Depeche Mode, Yazoo, Erasure) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 00:24:57
|
Robert Trujillo: Suicidal Tendencies, Ozzy Osbourne och Metallica. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 07:01:48
|
Glenn Hughes - Deep Purple, Black Sabbath, Black Country Community mfl
Edit: mobilskrivning är inte alltid det bästa sättet.. |
Edited by - emanuelgbg on 2011/10/26 07:49:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 08:53:36
|
Tar man med flitiga studiomusiker så kan man få väääldigt långa listor. Trummisar t.ex. Vinnie Colaiuta: Han har turnerat med Frank Zappa, Joni Mitchell, Sting och Jeff Beck, men listan är lååååång: http://www.drummerworld.com/drummers/Vinnie_Colaiuta.html
Kolla även Steve Gadd: http://www.drummerworld.com/drummers/Steve_Gadd.html Billy Cobham, Dave Weckl, Chester Thompson, etc, etc
Frågan är om listorna blir meningsfulla i denna tråden?
En rolig lista blir i så fall Alex Acuña som har spelat med Elvis Presley, Ella Fitzgerald, Paul McCartney, Weather Report, Whitney Houston, Julio Iglesias, Roy Orbison, U2, Diana Ross, etc, etc, etc Snacka om spännvidd! |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/10/26 09:00:21 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 09:09:35
|
Ian Gillan (Deep Purple, Black Sabbath, Ian Gillan Band) Bob Daisley (Ozzy Osbourne, Rainbow, Gary Moore, Uriah Heep) Steve Vai (Frank Zappa, Alcatrazz, Whitesnake, Solo mfl.) Mats Levén (Krux, Swedish Erotica, Yngwie Malmsteen, Therion mfl.) Alan White (Yes, john Lennon, Joe Cocker, George Harrison mfl.) Steve Howe (Yes, Asia, GTR) John Wetton (UK, Uriah Heep, Asia, King Crimson, Solo mfl.)
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 09:42:50
|
Benny Andersson. BAO, Hep Stars, ABBA |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 09:57:06
|
Eric Singer (trummis): Lita Ford Gary Moore Badlands Black Sabbath KISS Alice Cooper |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 10:36:00
|
jag är imponerad! Tusen tack för tipsen. Finns det fler? |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 11:50:15
|
Kan ta vem som helst i Toto, Porcaro och Lukather har nog en väldigt lång lista med vilka de har spelat med. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 12:05:45
|
Våra klassiska världsartister, t.ex Martin Fröst och Christian Lindberg. De spelar med olika orkestrar hela tiden!
Det finns precis hur mycket som helst. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 12:27:51
|
Men med studiomusiker blir det ju ingen sport... Jag trodde att de var tvungna att tillföra något till gruppen/projektet. Dvs att skriva text/musik osv.
Men det var inte jag som ställde frågan! Så jag håller mig borta. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 12:37:47
|
Som jag tolkade frågan ska det vara en person som varit medlem av ett band och spelat in minst en platta, inte inhyrd för ett par gig eller för att lira på någon enstaka platta.
Fler: Anders Nyström (Katatonia, Bloodbath, Diabolical Masquerade) Jonas Renkse (Katatonia , Bloodbath, October Tide) Dan Swanö (Edge Of Sanity, Bloodbath, Diabolical Masquerade, Nightingale, Solo mfl.) Martin Axenrot (Opeth, Bloodbath, Witchery, Nifelheim) Tim Owens (Judas Priest, Beyond Fear, Iced Earth, Y Malmsteen, mfl.)
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 13:06:48
|
Alexander Bard - Vacuum, BWO och Army of Lovers |
Min anläggningstråd |
|
|
Heavyfuel
Member
94 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 17:43:19
|
Jörn Lande (Ark, Masterplan, Beyond Twilight, Solo) Paul Rodgers (Free, Bad Company, The Firm, Queen & Paul Rodgers, Solo) Sammy Hagar (Montrose, Van Halen, Chickenfoot) David Coverdale (Whitesnake, Coverdale/Page, Deep Purple) Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow, Blackmores Night) Brian Robertson (Them, Thin Lizzy, Motörhead) Tom Petty (Tom Petty & The Heartbreakers, Mudcrutch, The Travelling Wilburys) Steve Winwood (Traffic, Blind Faith, The Spencer Davis Group, Solo)
|
Slimdevices Transporter -->Nuforce Dac-9-->Hegel H200-->PMC OB1 |
Edited by - Heavyfuel on 2011/10/26 18:30:47 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8661 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 20:34:48
|
Sammy Hagar ( eget band,Van Halen.Chickenfoot).
Steve Vai - (Frank Zappa,Alcatrazz,David Lee roth,White snake, G3,Sologrupp).
Joe Satriani (Sologrupp,G3,Chickenfoot). |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2011/10/26 21:14:14 |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 20:52:21
|
Flera lysande tips, jag tackar! Och för att förtydliga: Jag är alltså inte ute efter studiomusiker som spelat med allehanda konstellationer utan artister/musiker som varit eller är aktiva medlemmar i band. Minst tre! Knivig som sagt ;-)) |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 21:37:06
|
*Harkel* Medlem i följande grupper: King krimson Camel Caravan The Alan Parsons project Kokomo 21st century schizoid band (nåväl, kanske inte så framgångsrikt)
Medverkat med följande: 10cc Bad company Dire straits Tears for fears Rolling stones go west Bucks fizz M.FL
Någon som vet vem jag tänker på? |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 23:22:05
|
Mel Collins |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 23:47:02
|
David Bowie: Davie Jones & the King Bees, The Lower Third, The Buzz, The Manish Boys, Hype, Arnold Corns, Tin Machine.
Sen måste vi ha med Bowies färgstarka (!) basist, Gail Ann Dorsey, som även varit (är?) med i Tears for fears, The The m.fl.
Tycker också att Terry Lyne Carrington kan platsa, hon har gjort suveränt jobb med Wayne Shorter, Herbie Hancock och solo. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/26 : 23:54:54
|
En svensk till, Kenny Håkansson. Kebnekaise, Dag Vag, Bills Boogie band. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2011/10/27 : 19:04:05
|
Några jag själv kommit på efter rotande i vinylsamlingen:
Paul Rodgers: Free, Bad Company, Queen, The Firm, The Law
Joe Walsh: Eagles, James Gang, Barnstorm