HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förslag och idéer på jämn upphettning av metallyta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:41:38  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej! Jobbar för tillfället med ett utvecklingsprojekt på en prototyp som förhoppningsvis kan leda till en förserie för produktion. I maskinen ingår det ett antal pressverktyg i par, hona och hane, som i sin tur sitter monterade på varsin bas av metall. De pressas sedan vertikalt mot varandra, med ett formbart material mellan hon och han verktyget. Verktygen behöver hettas upp till mellan 130-170 grader C. Eftersom verktygsväggarna endast är några mm tjocka, kan de inte hålla värme speciellt bra, men och andra sidan blir uppvärmningstiden kort.

Resistiv uppvärmning är väl det enklaste, dvs värme element som fästs vid verktygsväggarna, men problemet blir att få jämnhet i tempraturspridningen samt att energiförlusten blir hög. Induktion hade varit kalas, men blir alldeles för dyrt och opraktiskt tror vi.

Kriterierna är jämn värmespridning på en tunn, oregelbunden, 3 dimensionell metallyta, med snabba uppvärmningsttider vid ev. oönskad nerkylning.

Förslag som är användbara kommer att belönas!

-

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:49:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kolla med Petter P vad han kan erbjuda.
Han jobbar på Kanthal eller vad de nu heter.
De tillverkar motståndstråd o det borde du kunna använda dig av om du applicerar den på ett smart sätt
Motståndstråd i någon form av "golvvärmemönster" o sedan isolering för att minska värmeförlusten.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2011/10/17 21:51:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000