Author |
Topic |
ninja
Member
2476 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/05/04 : 13:39:14
|
Är det någon som har några bra länkar till sajter om att modifiera SB Classic? Främst tänker jag på att kanske löda i bättre spänningsreggar, byta kritiska kondningar, samt byta till BNC-kontakt. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/08/30 : 21:56:11
|
Såg just att Logitech släppt en ny version av Logitech Media Server, v7.7.3.
Jag trodde inte det skulle bli någon mer utveckling av programmet. Någon som vet vilka förändringar som gjorts? Någon som testat än?
Vill gärna veta att det inte finns några nackdelar innan jag uppdaterar. Är lite skeptisk efter vad de gjorde med Radio till UE Radio.... |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2013/08/30 : 23:47:24
|
Från changelog (http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.7/trunk/server/Changelog7.html):
quote: Version 7.7.3
Server Changes: Improved support for radio station artwork. Improved radio station browsing. Remove legacy Napster plugin. Napster now is a Rhapsody company.
Bug Fixes:
|
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
Edited by - Ayn on 2013/08/30 23:47:44 |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/08/31 : 11:07:49
|
Där fanns det ju lite info, tackar!
Det är väl bara att uppdatera då. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2013/11/28 : 22:29:42
|
Wimp HiFi via SB funkar finfint. Låter bra också! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/01/03 : 22:36:07
|
Sent skall syndarn vakna! Jag har köpt en Squeezebox V3, och installerat Logitech Media Server på min NAS. Installerade även Squeeze Play på min Macmini för att testa manövrera och köra Spotify etc.
Har inte fått SB v3'n ännu, men undrar ändå: Hur låter Squeeze Play i förhållande till en Squeezebox V3? Eller i förhållande till en Touch? (Kopplat till samma DAC)
VH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/08 : 18:55:21
|
Jag har själv en Squeezebox V3 sedan flera år, kopplat till förstärkaren via Musical Fidelity X-DAC V3 (med dito PSU X-PSU V3). Har även skaffat en bättre strömförsörjning till Squeezeboxen, från www.russandrews.com
Skulle bara var roligt att höra om någon har erfarenhet av bättre DA-omvandlare än så, ihop med SB. Eller uttryckt på annat sätt: När/vid vilken prisklass på DA-omvandlaren börjar ljudkvaliteten på SB maskera förbättringar av ljudkvaliteten?
Språket brukar vara min bästa gren, men jag fick inte till detta särskilt bra
Nu är väl SB-eran på väg mot sitt slut, i och med att det inte utvecklas nya modeller längre, men så länge den spelar finns det ju möjlighet till förbättringar.
Nästa datorbygge blir nog ändå med internt ljudkort av bättre sort och då pensioneras Squeezeboxen...
Ulf |
Edited by - ulfn on 2014/04/08 19:08:36 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/04/08 : 19:23:04
|
Efter att ha jämfört Squeezebox Classic mot Sonos och sedermera Squeezebox Touch måste jag säga att de båda senare förtjänar en bra DAC, även om Touchen klarar sig bättre än Sonos på egen hand! (via de analoga utgångarna) I min uppsättning lät Classicen bedrövligt som digital transport, jämfört med både Touch och Sonos...
Hursomhelst, tror en bra DAC är användbar på många sätt, som digital hub och dessutom låter de flesta, i min personliga erfarenhet, bättre än inbyggda ljudkort i datorer... Möjligen undantag för Lynx som många gillar...
Som vanligt, dina upplevelser kan vara helt andra! Vh Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2014/04/08 19:24:55 |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/08 : 19:44:26
|
Det är fullt möjligt att min Squeezebox låter bedrövligt i objektiv mening - jag har inget att jämföra med Har förbättrat den i små steg med bättre PSU, DA-omvandlare (med PSU) och bra kablar till DA-omvandlaren och därifrån till förstärkaren. Förbättringar brukar tillfredsställa hifi-nerverna, men allt är ju relativt...
Nappade på den från början, för att den sades ha oväntat bra ljudkvalitet på egna ben, men svarade bra på förbättringar av ovanstående typ.
...och ljudkort heter väl "Lynx" på audiofiliska
Ulf |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/04/08 : 19:51:18
|
Helt rätt Ulf, det finns säkert massor med förbättringar att göra, och jag vill understryka att det var min högst personliga uppfattning, även om Touchens ägare säkert håller med. Jag tror definitivt att en bättre nätdel t.ex. ger markanta förbättringar. Min utvärdering skedde med AIFF filer i okomprimerade format, om det nu hade ngn betydelse.
Jag har för övrigt ett Asus Essence STX som för all del låter trevligt, men jag har aldrig fastnat för det i längden. Jag kan helt enkelt inte säga att något stör, bara att det inte ger mig någon musikalisk behållning...
Det finns många sätt att flå en katt sägs det, och vägen till digitalt välljud äro minst lika många! |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/08 : 20:16:27
|
quote: Det finns många sätt att flå en katt sägs det, och vägen till digitalt välljud äro minst lika många!
, Det är just det som är problemet - den digitala kokboken (förlåt lånet!) börjar bli ganska omfattande vid det här laget och det är inte helt lätt att överskåda alla recept på vägen till god musik via ettor och nollor.
Ulf |
|
|
Jojje66
100.000-klubben
381 Posts |
Posted - 2014/05/13 : 22:09:03
|
Squeezeboxägare sedan många år och efter att först jämfört SB3 med Sonos hemma hos Alfa GTV var jag på väg ner några trappor till Hifiklubben för att skaffa en Sonos alt. Bluesound innan SBT kopplades in och jag fick hejd på mig. SBT får stanna ett tag. I kväll ville jag prova något nytt och drog därför ner Soundchecks Toolbox 3,0. Lite pyssel var det för en som inte tagit en högskoleexamen i IT. Kan bara säga att här hemma var detta väl värt besväret. SBT får stanna ett tag till. Någon som provat?
Vänlig hälsning Johan |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2014/05/14 : 21:17:57
|
Jajamensan. Det har skrivits lite om det på olika ställen. Jag tycker kanske att det kan slå över lite åt det kyliga hållet till. Men man kan prova att inte aktivera allt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2015/10/29 : 16:04:57
|
Har uppdaterat ursprungsartikeln. Squeezebox är sedan några år historia. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|