HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Av spån är du kommen....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/10/08 :  10:57:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Och till spån skall du åter bli!


Jag började som vanligt för väldigt länge sedan att planera ett nytt högtalarprojekt, För mig tar det väldigt långt tid
mellan planering, handling och ett färdigt resultat.
Men nu har jag faktiskt kommit hit, till det färdiga resultatet alltså.

Vi börjar med lite bilder.

Först en liten hög med spån.


Några bitar behöver borras.


Lite lim och plugg skall dit.



Vissa bitar fuskas ihop med skruv.


Av det så blir det lite konstiga vinklar


Jag vet inte om det gör någon större skillnad, men jag har ju en överhandsfräs, och en fin sommardag så var jag ute hos föräldrarnas
hus och passade på att göra lite fräsjobb, så alla hörn frästes av så att de fick en lite rundare form, jag tänkte att det i alla
fall inte kan vara av ondo.


Därefter limmas och skruvas bitarna på en större skiva.


Fram och baksida, även några stag limmas fast.


Därefter häftar jag dit lite dämpmaterial.


Nu ställde jag in hela rasket för kvällen, men mitt i natten vaknade jag av konstiga ljud, det var en liten varelse som stod
och mekade i lådan!


Jaha... det var filtersmurfen som kommit för att montera in filtret!



Sådär, klart, internkablaget får du skruva dit själv!


Ok, bäst att klämma lite internkablage då. en liten mus kom och tittade på.


Så, klart med terminering till högtalarterminalerna.


Till elementet valde jag att köra vanliga tvinnade 2,5mm2 kablar, mellan filter och terminaler är det 4mm2


därefter skulle nästa sida limmas dit.


Tanken ifrån början var att detta skulle bli ett rätt seriöst bygge och jag hade tänkt att försänka elementet med överhandsfräsen.
Tyvärr kom verkligheten ifatt mig och jag insåg att jag inte kunde köra med överhandsfräsen i lägenheten, så jag fick nöja mig
med att ta upp elementhålet på ett gammalt hederligt vis, kanske kan jag försänka elementet i ett senare skede när mera tid och
plats finns,




Och sedan jämnade jag till lite kanter och ojämnheter med kniven.


Hål för elementets skruvar togs upp på samma gång.


För att skruva fast elementet stadigt så använder jag såna här, blindnits muttrar i stål, det tar inte lika stor plats som
islagsmuttrar.


Efter detta så rollade jag front, baksida och ovansida med skumgummi roller och sidenmatt svart färg, men där glömde jag
fota, resultatet kommer ändå at synas senare.

På sidorna hade jag tänkt limma dit två ekskivor, men för att dessa skulle bli lite roligare att titta på så oljades de in lite förs.
Här syns skillnaden ifrån obehandlad till behandlad skiva.


Och här är båda inoljade, badkaret är en utmärkt plats för oljning och torkning.


Ekbitarna limmades fast och resultatet ser ut såhär, den slarvige snickaren har glömt både verktyg framme och material i lådan.


Elementen monterades, med svarta insexsskruvar.


Efter som att jag har två små barn så ville jag ha någon slags skydd för elementena, lösningen fick bli en svart tygfront över hela baffeln

Några kvartsstavar sågades till.


Limmades ihop.


Och därefter kläddes de med svart fronttyg ifrån biltema som häftades på, på bilden syns även några runda neodymmagneter som ska hjälpa till att hålla fronten på platts.






Här står båda på platts, först några bilder utan fronter och sedan med.









Någon kanske har listat ut Vem konstruktören och modellen är, men för de som inte har gjort det så kan jag klargöra för er =)

Konstruktören heter Ingvar Ahlberg och finns här på forumet.
Modellen heter TLX och finns även den presenterad i några trådar på forumet och på andra forum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73077&SearchTerms=TLX
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1142.html


Elementet som sitter i heter Beyma 8BX och är en koaxial.

Ljudmässigt då?
Jag har tyvärr inte hunnit med någon seriös lyssning, så jag ska inte uttala mig än, men på den låga nivå när jag har testat dem så låter diskanten
väldigt detaljerat, dock saknas basen, men jag misstänker att den behöver lite inspelning innan det släpper ordentligt, jag får återkomma med resultat!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2011/10/08 11:01:27

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/10/08 :  11:05:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Härligt bygge.
quote:
Jaha... det var filtersmurfen som kommit för att montera in filtret!
Mina filtersmurfar verkar ligga lågt när det kommer till högtalarbyggen. Får göra det mesta själv.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/08 :  11:07:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Nu ställde jag in hela rasket för kvällen, men mitt i natten vaknade jag av konstiga ljud, det var en liten varelse som stod
och mekade i lådan!

Jaha... det var filtersmurfen som kommit för att montera in filtret!


Någon måste väll kolla att allt är i sin ordning!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/08 :  11:14:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Riktigt coolt bygge! Jag det är roligt att du bygger TL. Väntar spänt på lysningsintryck.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/08 :  15:24:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Verkligen snyggt bygge. Grattis. Mina MLTL som FForsman designade tog nog en månad på sig för att diskanten skulle lugna sig lite och att basen skulle träda fram. Så spela på och bränn in den ordentligt. Kan tydligen ta lång tid.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/10/08 :  15:39:45  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
"Någon måste väll kolla att allt är i sin ordning!"

Och vilket ordning på filtret är det då?
Om det är någon som undrar så är det ett första ordningens seriellt filter, med delningen vid 3,5kHz.

Fixarstig: det känns tryggt, då får jag helt enkelt ge mig till tåls och försöka att spisa så mycket skvalpopp som möjligt för att massera in elementen så fort som möjligt! =)

ranngarden: Min lilla filtersmurf tycker att det är roligt att vara med mig och skruva, hon brukar hämta sin lilla verktygslåda (som f.ö. syns på en av bilderna) och vara med och skruva, både med min Mc och som synes med högtalare och annat också =)

I övrigt så får jag tacka så mycket för era glada och positiva kommentarer!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2011/10/08 15:40:46
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/10/08 :  19:04:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Läckert bygge!

Smurfar är bra att ha

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/10/08 :  19:23:44  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jäkligt snyggt bygge .......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/09 :  08:26:35  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Wow! Vilket snyggt bygge, så blir det när man har bra medhjälpare.
Här blir man riktigt imponerad, i ärlighetens namn också en smula stolt när forumvänner snickrar från mina ritningar.

Basen behöver en hel del inspelning, jag har fått bäst resultat med dämpmatta på alla ytor i den första kammaren vid elementet, tar bort lite "kantighet" i mellanregistret.

En fråga om filtret, det ser ut som det är monterat på en aluminiumplåt? Om det är så ändras induktansen i spolen avsevärt, den blir betydligt lägre, alltså delningsfrekvensen för basen stiger och Du får en puckel i ett område där elementen överlappar varandra.

Prova även att fasvända diskanten, det sänker 3dB vid delningsområdet.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/10/09 :  09:23:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Goddag herr konstruktör, kul att du såg tråden!

Jag får prova att peta dit lite mera isolering i första kammaren.
Filtret är faktiskt monterat på aluminiumplåt, jag tyckte att det var smidigt att arbeta med, och jag visste inte att det ändrade spolarnas egenskaper så mycket, det får jag justera, jag skulle kunna montera det på en plexiglasskiva istället.

Ang. fasvändningen av diskanten, vill man ha en sänkning på 3db? om det inte finns någon uppenbar fördel så tror jag att jag väntar lite med det tills jag monterat om filtret samt spelat in elementet ordentligt.

Tack för input!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2011/10/09 09:32:50
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/09 :  11:24:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Ang. fasvändningen av diskanten, vill man ha en sänkning på 3db? om det inte finns någon uppenbar fördel så

Om du just nu har en peak på 3dB där skulle det säkert passa jättebra.

Fasligt snygga högtalare i alla fall.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/10/09 :  11:41:53  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
En fråga om filtret, det ser ut som det är monterat på en aluminiumplåt? Om det är så ändras induktansen i spolen avsevärt, den blir betydligt lägre, alltså delningsfrekvensen för basen stiger och Du får en puckel i ett område där elementen överlappar varandra.



Är det verkligen så att man ändrar induktansen i spolen om den är monterad på aluplåt? Har för mig att det krävs magnetiska material för att ändra på spolens värde.
Det kan ju ha avgörande betydelse om man monterar tex toroider, spolar och drosslar med tex mässingsskruv. Att använda vanliga skruvar av kolstål är NO NO.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/10/09 :  12:26:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Självklart är det så mickel-mackel, men frågan är om det är så bara för att jag nämnde att diskanten var framträdande tidigare i tråden eller om det är något som konstruktören själv har uppmärksammat och korrigerat i senare skede

Bardis, jag är nog inne på lite samma spår som du, det vore skillnad om jag satt en skruv rakt igenom drosseln för att hålla den på plats, men nu sitter den ju bara med buntbad.

Konstruktören eller någon som har bra koll får gärna svara!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/10/09 :  12:41:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Fasvändning av diskanten är en smaksak, bara att prova sig fram.

En skruv inuti spolen, av magnetiskt material, blir en kärna och ökar induktansen.

Elektriskt ledande material i spolens omedelbara närhet blir en parasitinduktans som varierar med strömmen genom spolen och sänker spolens induktans, klart mätbart redan utan annan signal än LCR testarens.

( märkligt, hur gammal man än blir stavvar man fortfarande som en krata)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2011/10/09 15:42:41
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/10/09 :  12:55:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Sådär ett strålande svar!

Det är bara att bita i det sura äpplet och krångla loss filtrena =)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/09 :  13:10:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Blev fint det där Tomas! Speciellt kul att se ett par snygga fronter också
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/10/10 :  10:21:42  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Blir så avundsjuk på alla som får till det med sina lådor att de passar in i resten av möblemanget...snyggt jobb.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2011/11/03 :  01:52:05  Show Profile Send Hannes a Private Message  Reply
Gratulerar till ett snyggt bygge! Hur går det med inspelningen? Jag är intresserad av Beyma-elementet och möjligen hela konstruktionen så jag väntar spänt på ett mer detaljerat lyssningsintryck!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/11/03 :  06:41:10  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hallå!

Inspelningen går extremt långsamt
Det beror inte på elementen utan på mig som har extremt mycket med jobb just nu, och när man väl kommer hem så ska ungarna sova... så är det att bo i lägenhet

Beyma elementet i sig är extremt ordentligt byggt och fint på alla vis, jag hoppas att de blommar ut snart så att jag får höra dess riktiga potential, nu har jag i alla fall fått tag på ett ordentligt slutsteg att driva högtalarna med, så jag hoppas att inspelningen skall gå lite fortare när jag väl kan spela.

När högtalarna stod klara så spelade jag med en liten T-amp 2x15W, detta orkade inte riktigt med, så nu är en Nad 216 införskaffad, det blev ett stort lyft i ljudet redan där.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2012/02/09 :  11:19:23  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Tja Tomas och tack för senast.

Har du haft tid att spela in dina coola byggen än? Har du inte hållt oss på sträckbänken tillräckligt länge?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2012/02/12 :  14:53:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jo, alldeles för länge :)
Och tyvär så lär det bli en stund till :(

Jag har ju flyttat till hus och inte kommit i ordning med alla stereoprylar än, så mitt musiklyssnande har legat lite i träda de senaste månaderna.

Men i dagsläget så har jag ett eget dedikerat lyssningsrum och detta håller på att byggas upp sakta men säkert, jag lyssnade en liten sväng härom dagen när jag fått två nya rör-monoblock på posten.
I början lät det välldigt vasst, men bara efter 5-10 minuter så släppte det rejält och det varma mjuka ljudet komm tillbaka, jag misstänker att det kanske hade att göra med att rören nådde sin arbetstemperatur efter den tiden.

Jag kan inte annat än beklaga att det tar sådan tid, och jag får återkomma med vidare lyssningsrapporter! :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000