HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förslag på enkelt rörförstärkar bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/05 :  16:51:06  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej!

Mitt Lowther bygge börjar närma sig slutfasen, och det är dags att fundera på förstärkeriet. Bygget är en kommersiell horn design baserad på Lowther C45 som Jon ver Halen från Lowther America mycket generöst delade med sig ritningarna på.

Jag tycker det vore trevligt att bygge en rörförstärkare själv, har inte gjort det förut, men är inte helt blåst på elektronik och lödning. Att läsa elektronikscheman går väl hyggligt ok, om det inte är för komplicerat.

Har sneglat lite på Bottleheads diy kit, men skulle gärna vilja ha alternativ. Behövs inte speciellt mycket effekt, 2-3 w/kanal räcker gott. Ju enklare konstruktion, desto bättre! Gärna någon form av begriplig guide hur man bäst monterar komponenterna.

Förslag? Egna erfarenheter?

-

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2011/10/05 :  18:14:39  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Räcker det med 2-3w så kan du snegla på Decware Zen, finns som diy kit med kretskort för den som vill. Gick tidigare att köpa komplett med chassie och allt men då i hardwire version, jag vet inte om den erbjuds på det sättet längre.

Edit: Finns att köpa kretskortet för 45 USD.

Lista på komponenter finns också men de verkar man behöva beställa själv på annat håll...

Rör...

Edited by - Cliffan on 2011/10/05 18:29:13
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/10/05 :  18:50:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Titta på Darlingförstärkaren! Separks på DIYtube säljer ett mönsterkort och har labbat med att köra med 6L6 istf 1626 och jag drog igång en tråd om det fanns fler rör med ung samma pinkonfiguration.
Darling Clementine
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:06:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den här är intressant, första artikeln.

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/ax-glass_audio_special05.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:30:58  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
TubelabSimple är nog ganska lätt att följa och bygga..Finns kretskort att beställa

http://www.tubelab.com/Simple_SE.htm
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/05 :  20:04:33  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Tack, tack, flera fina förslag redan!

Om någon även har förslag på ett enkelt försteg i samma anda, vore det toppen!

-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/05 :  20:48:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.kandkaudio.com/linestage.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/10/06 :  16:12:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Den där Raleigh föförstärkaren Bernt föreslår är riktigt bra. Likaså Lundahls trafos. Det var ett gruppbygg här på forumet med den som förebild för ett tag sedan. Undrar om det fortfarande är några i drift?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/06 :  20:11:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det finns en sån hos en bekant i Linköping i alla fall. Byggt av Vemsom i samband med gruppbygget.

De stegen låter kalas!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/10/06 :  20:39:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett lite udda förslag kanske
Köp ett par begagnade Quad II monoblock och renovera dem
Mycket bra ljud för småpengar (som du får igen när du vill byta)
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/10/06 :  21:35:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hänger på PIX och rekommenderar Erik Anderssons konstruktioner. Erik är dessutom mycket trevlig att prata med om man behöver hjälp.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/10/09 :  11:57:30  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Pix: Ett trevligt förslag, slipper bekymra mig om apparatlådor i så fall..

I övrigt fastnade jag för tubelabs mycket pedagogiska och vettiga hemsida.. Någon som prövat och byggt?

Om man inte vill gå lös och shoppa Lundahl trafos till första bygget, finns det bra alternativ till vettiga priser?

Edit: Eller är det så att merkostnaden faktiskt är en vettig investering?

-

Edited by - coldcut on 2011/10/09 12:00:38
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/10/09 :  14:09:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Coldcut,
Jag tror Hoktuna och Asto byggt Tubelabs 300B SE steg med "powerdrive".
Jag har lyssnat på Hoktunas, och tycker att den låter riktigt bra, trots små no-name trafos.

Jag ser annars ett par Lundahl trafos, som en investering snarare än konsumtion.
Jämför man priser mellan Lundahl och andra trafos i samma nivå, så är de oftast betraktade som fynd.

Vi i sverige har ju även förmånen att det finns en hel del Lundahl på beg. marknaden för ca halva priset.

Quad, Dynaco m.fl 50-60 tals rörsteg har även de mycket fina trafos.
Dock är det få single-end steg från denna tidsepok. De är oftast push-pull.

Jag håller med om att Erik har en fina konstruktioner.
Vill man inte köpa nytt, så finns mycket bra förstärkare på beg. marknaden.
Jag hade en Edison 12 (PP) under många år.
Lånade även en Anderson PE265 som var en snygg, och välljudande apparat med lite tyngre last.

Vill du prova låg-watt SE-steg så är väll Eriks 2A3-steg närmast optimalt.

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000