HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Någon som byggt Caveboy 15" Coax?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2011/09/12 :  15:06:18  Show Profile Send mawi a Private Message  Reply
Har under ett tag funderat på att bygga med 15XA38Nd elementen när jag fick se "No Frills"byggsatsen..... Någon som har några bilder på skapelsen och hur trävarorna ser ut i kittet?

Skall man köpa allt vi No Frills eller plocka ihop själv?

// Mats

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/13 :  07:45:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag går själv i funderingar att bygga en Caveboy, eller kanske en Yggdrasil.
Men jag har absolut inte råd att köpa färdigbyggda eller kit så det får nog bli ett försök till kloner.

Jag är dock ganska säker på att du för ett bättre resultat om du köper ett kit, det är väl ev. prisvärdheten som ökar något om man lyckas knåpa ihop något vettigt själv.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/09/13 :  07:54:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Prisskillnaden på att bygga allt själv eller köpa byggsats är viktigt för oss som håller på med DIY. Själv har jag en ganska stram budget att hålla mig till. Men, när jag jämför snickeriet på de No Frills högisarna jag sett och mina egna skapaleser så är kvalitén på jobbet och passformen jättefin. Mycket bättre än jag själv lyckas åstadkomma. Hur mycket det är värt att betala för är förstås upp till var och en men tänkte det kunde vara värt att nämna.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/13 :  09:54:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här finns en del bilder på mina Caveboy under en lyssningskväll vi hade hemma hos mig. De är helt obehandlade,
så som byggsatsen blir före ytbehandling. Det är för övrigt det par Caveboy som vi utvecklade delningsfiltret på.

http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=93&t=129

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/09/13 :  10:13:59  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Tror inte du kommer spara så mycket i pengar på att bygga själv.
Jag vet att dom jobbat mycket med filtret till Caveman, och måste säga att dom lyckats väldigt bra.
Tror att du får lägga mycket tid och pengar för att försöka få till ett sådant bra resultat med det elementet och lådkonstruktionen.

Min kompis har beställt byggsatsen så snart ska vi ha lite terapiarbete, ska bli skoj ;-)

Slutligen måste jag säga att för det priset så slår dom allt annat som jag hört.levande och dynamiskt om man ska använda hifivokabulär.
Mvh
Johan
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/13 :  10:28:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Tror inte du kommer spara så mycket i pengar på att bygga själv.
Jag vet att dom jobbat mycket med filtret till Caveman, och måste säga att dom lyckats väldigt bra.
Tror att du får lägga mycket tid och pengar för att försöka få till ett sådant bra resultat med det elementet och lådkonstruktionen.
Absolut, filterkonstruktion är nog inget för amatörer som mig.
OM jag bygger att par kloner så blir det aktiv delning, och om slutresultatet inte blir riktigt lika bra som originalet så gör det inget - man får väl jämföra med köpehögtalare för samma prislapp, och så är det ju kul att bygga.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2011/09/14 :  17:22:13  Show Profile Send mawi a Private Message  Reply
Då blir det till att spara och sälja lite.... Men visst har det varit trevligt med lite stilstudier och detaljbilder.....

Någon som börjat bygga får gärna höra av sig och berätta hur det går!

Cheers // Mats
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2011/09/14 :  18:10:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad fiunner man priset på dessa talare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:02:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
http://www.no-frills-audio.se/newspage.php?f=35

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2011/09/14 :  19:09:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jaha får nog mala på med mina 8 tummare ett tag till...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000