HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken mjukvara till HTPC-bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/09/09 :  10:36:02  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Hej!

Kommer så snart delarna anländer börja bygga mig en sådäringa HTPC.
Det kommer bli en ganska slimmad variant men med en viss utbyggnadsmöjlighet.

Asus E35M1-I Deluxe Fusion kommer vara grunden i bygget. Den drar inte ens 30W i full belastning och därför kommer jag undan med en liten fläktlös PSU.

Tyvärr kommer det inte fungera att uppgradera med ett Lynx-ljudkort (om de inte gör något med en pci-express bus) men väl ett Asus Xonar Essence STX om jag skulle vilja.

Nu till frågan. Vilken mjukvara? Funderar på att testa Linux då datorn endast skall spela upp musik, lite film samt gå att surfa på.
Är det Ubuntu och Xbmc som gäller eller vad har ni för tips? Önskar gärna kunna styra m Androidtelefon.

Rippningen kommer ske via en Windows7-dator till en NAS och HTPCn kommer hämta all källa från NAS.

Är det för krångligt för en nybörjare får jag väl skaffa en 7-licens till. Fördelen då är väl att JRiver går att använda men helst skulle jag vilja lägga de pengarna på annat ist.

tack på förhand.

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/09/09 :  11:00:51  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
XBMC, i love it :) kör det dock på en W7 men dom har ju ett rätt aktivt och bra forum som man kan fråga på vid problem.

http://forum.xbmc.org/forumdisplay.php?f=110
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/09 :  12:17:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Windows 7 64-bit funkar utmärkt, använd då J.River Mediacenter för uppspelning. Du borde ju ha Lynx förstås...

Vi ersatte EmmLabs CDSD+DCC2 med en sådan dator nyligen och ägaren är helnöjd efter att nu ha sålt den kombon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/09/09 :  12:33:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jo, Windows 7 kan jag ju men det + j.River kostar väl 2-2,5 tKr extra mot Ubuntu och Xbmc och det är lika med vad hela hårdvaran kostar. Försöker se hur mkt välljud det går att få ut ur så lite insatta medel.
Tänkte till en början köra optiskt till min DAC o får se om jag nöjer mig med det. Vet inte hur mkt bättre det blir med ett separat ASUS-ljudkort eller USB-DAC?.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:03:27  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
RME HDSPe AIO är tips om PCI Express är enda som gäller. Jag kör med RME 9632 (den är i meridian sonos) som är alternativ till Lynx kortet.

Jag kör XP eftersom jag hittar inte Foobar liknade program i Linux som är lika bra. RME har stöd för Linux.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:25:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Fick höra av en kompis på jobbet som är lite ljudintresserad att han upplevde en stor förbättring av ljudkvalitén i linux (Ubuntu/Mint) jämfört med W7, trotts diverse åtgärder i W7 för att förbättra det samma, han kör med ett emu-0404 kort, kan dock inte ge någon förklaring till detta eller några specifika detalejer runt det hela, se detta som lite hörsägen, tänkte du kanske ville veta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2011/09/09 :  20:08:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

W7 går väl att ha en licens till 3 datorer

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/09 :  20:15:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
martinsson, i så fall tror jag att din kompis använt windows egen ljudhantering. Den skall man undvika genom att köra asio. Asio är inbyggt i J.River MC och är valbar utgång om ljudkortet har stöd för det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/09/09 :  20:39:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nja jag har en 1år gammal bärbar med Windows 7 förinstallerat så det blir inga fler med windows gjorda datorer med den! =)
Nu har det löst sig med windows ändå. Får se om det blir xbmc eller J.River till slut. Asio blir det iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000