Author |
Topic |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 10:36:02
|
Hej!
Kommer så snart delarna anländer börja bygga mig en sådäringa HTPC. Det kommer bli en ganska slimmad variant men med en viss utbyggnadsmöjlighet.
Asus E35M1-I Deluxe Fusion kommer vara grunden i bygget. Den drar inte ens 30W i full belastning och därför kommer jag undan med en liten fläktlös PSU.
Tyvärr kommer det inte fungera att uppgradera med ett Lynx-ljudkort (om de inte gör något med en pci-express bus) men väl ett Asus Xonar Essence STX om jag skulle vilja.
Nu till frågan. Vilken mjukvara? Funderar på att testa Linux då datorn endast skall spela upp musik, lite film samt gå att surfa på. Är det Ubuntu och Xbmc som gäller eller vad har ni för tips? Önskar gärna kunna styra m Androidtelefon.
Rippningen kommer ske via en Windows7-dator till en NAS och HTPCn kommer hämta all källa från NAS.
Är det för krångligt för en nybörjare får jag väl skaffa en 7-licens till. Fördelen då är väl att JRiver går att använda men helst skulle jag vilja lägga de pengarna på annat ist.
tack på förhand.
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 12:17:33
|
Windows 7 64-bit funkar utmärkt, använd då J.River Mediacenter för uppspelning. Du borde ju ha Lynx förstås...
Vi ersatte EmmLabs CDSD+DCC2 med en sådan dator nyligen och ägaren är helnöjd efter att nu ha sålt den kombon. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 12:33:10
|
Jo, Windows 7 kan jag ju men det + j.River kostar väl 2-2,5 tKr extra mot Ubuntu och Xbmc och det är lika med vad hela hårdvaran kostar. Försöker se hur mkt välljud det går att få ut ur så lite insatta medel. Tänkte till en början köra optiskt till min DAC o får se om jag nöjer mig med det. Vet inte hur mkt bättre det blir med ett separat ASUS-ljudkort eller USB-DAC?. |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 13:03:27
|
RME HDSPe AIO är tips om PCI Express är enda som gäller. Jag kör med RME 9632 (den är i meridian sonos) som är alternativ till Lynx kortet.
Jag kör XP eftersom jag hittar inte Foobar liknade program i Linux som är lika bra. RME har stöd för Linux. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 13:25:22
|
Fick höra av en kompis på jobbet som är lite ljudintresserad att han upplevde en stor förbättring av ljudkvalitén i linux (Ubuntu/Mint) jämfört med W7, trotts diverse åtgärder i W7 för att förbättra det samma, han kör med ett emu-0404 kort, kan dock inte ge någon förklaring till detta eller några specifika detalejer runt det hela, se detta som lite hörsägen, tänkte du kanske ville veta. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 20:08:35
|
Tjenare!
W7 går väl att ha en licens till 3 datorer
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 20:15:24
|
martinsson, i så fall tror jag att din kompis använt windows egen ljudhantering. Den skall man undvika genom att köra asio. Asio är inbyggt i J.River MC och är valbar utgång om ljudkortet har stöd för det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 20:39:04
|
Nja jag har en 1år gammal bärbar med Windows 7 förinstallerat så det blir inga fler med windows gjorda datorer med den! =) Nu har det löst sig med windows ändå. Får se om det blir xbmc eller J.River till slut. Asio blir det iaf. |
|
|
|
Topic |
|