Author |
Topic |
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 22:15:21
|
Tack!
Fixat - och det är alltså måndag idag och du ska förmodligen upp i svinottan i morgon.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 22:55:50
|
Och där tog det tvärstopp.
Återkommer om några minuter för tilltittninng innan horisontalläget.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 23:08:25
|
Natti, natti
Tråden hålls öppen under natten och morgondagen med osäker stängningstid. Besked kommer emellertid.
/Jörgen G |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 23:49:22
|
Ja Colossus var ju "datamaskinen" som knäckte enigma-koderna. Så då har jag försökt få in ledtråd #1 att passa.
Då Bletchley Park var rätt fyllt av oerhört begåvade matematiker så får min sista gissning helt enkelt bli: Bletchley Park
X Dream - Superintelligence Enigma Borgia - Forbidden Love Omega Lithium - Colossus |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 06:24:26
|
Så rätt så Mickel-mackel. Bletchley Park är kvällens Röda Tråd.
Det enda du missat är att det finns ytterligare en ledtråd i första ledtråden. Kodnamnet för Bletchley Park var Station-X- Så man hade kunnat gå på X:et också och komma rätt.
Grattis till säsongens första pinne Mickel-mackel!
/Jörgen G
PS Ska man vara kinkig så knäckte Colossus inte Enigma-koderna utan de tyska generalstabskoderna, som krypterades med en annan apparat - Lorenz. Den hade tolv rotorer i stället för Enigmornas tre eller fyra. För Enigma -koderna använde man en maskin som kallades Bombe.
Besökte Bletchley Park vid sommarens brittiska besök. Så därför råkar jag vara lite påläst i ämnet. Besök rekommenderas för övrigt för teknikhistoriskt intresserade.
Länk till brittiska Wikipediaartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Bletchley_Park /DS
|
Edited by - Jörgen_G on 2011/09/06 06:33:02 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 06:48:34
|
Tittar till tråden så här på morgonkvisten,efter ett tidigt sänggående,så har M-m snott pinnen,där fick man tji. Grattis M-m |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 09:17:06
|
Hoppsan ...
Ja Colossus kände jag till sedan tidigare likaså Enigma och kopplingen, så det kändes helt klart som ett spår att nysta på.
Station X har jag aldrig hört om, så det blev att knöka in Superintelligence som ledtråd istället.
Då Jörgen inte brukar dra sig för att dela på ord tänkte jag också ... Superintelligence, ty det kan man nog också kalla BP, ett center för den brittiska military intelligence.
Tack jari och Jörgen. Med en sån här storstilad öppning måste jag väl ha en lysande säsong framför mig. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 18:46:09
|
GRATTIS M-m Snyggt nystat!
Krypteringsmaskin tänket för egen del var inte så pjåkigt ändå |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 19:14:38
|
Precis byZan - ni var många som var på rätt väg redan efter andra ledtråden.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2011/09/06 19:16:36 |
|
|
Topic |
|