HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur lyssnar ni?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/11 :  20:02:00  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, hur lyssnar ni på musik. Själv lyssnar jag bara på det jag tycker om. Det gör väl förstås alla, men jag kan inte lyssna på musik hur som helst. Jag måste vara i stämning för det. För egen del handlar det ofta om att lyssna igenom många olika genrer för att utvärdera olika konstruktioner, då tvingas jag naturligtvis att lyssna även på sådant jag inte tycker om, men detta är ju mer av tvingande karaktär. För övrigt har jag oftast väldigt svårt för radiomusik, typ P3 och P4. Frugan sätter på radion, jag stänger av, oftast med en vänlig pekpinne som följd. Jag har aldrig heller tyckt om att lyssna i bil.

Hur är det för er?

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/11 :  20:41:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag lyssnar väl lite olika beroende på situation och humör/sinnesstämning.
Ibland vill jag ha bakgrundsskval (i bilen, på jobbet), ibland vill jag "bara" lyssna/njuta på musik - fast oftast blir det väl något mittemellan, jag lyssnar på musik och bläddrar i en tidning eller pysslar med något DIY-projekt.
Jag vill helst vara ensam när jag lyssnar.

Vad jag lyssnar på har likheter med ovan nämnda hur, olika sorters musik passar olika sorters lyssning.
Oftast är jag inne i en period med en artist eller en viss genre, men ibland hittar jag något nytt (oftast något gammalt som är nytt för mig)
Ibland står jag där vid skivsamlingen och bläddrar, vrider och vänder på skivor - och så tar man något som känns helt fel när man väl börjar lyssna, då är det bara att börja om igen tills man hittar rätt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/08/11 :  20:51:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Förr ville jag också ha bakrundsmuskik när jag jobbade, nu vill jag bara ha tystnad. Tystnad är så himelskt skönt, säger en högtalaridiot som jag. Kan det bli konstigare. Är det åldern?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/08/11 :  21:38:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag sitter och lyssnar koncentrerat som avkoppling; somnar ofta. Favoritmusiken läggs oftast in men jag testar även nytt.

Även jag har lagt av nästan all bakgrundslyssning av musik. Vill jag ha något på när jag gör något, t ex målar , är det radion som gäller. Där är det 80% P1 och 20% radiosporten här hemma eller på landet. I bil är det lite mer sport. Om jag någon gång skulle lyssna på musik i bakgrunden är det ny musik sam jag vill orientera mig om. Är den intressant sätter jag mig ner och koncentrationslyssnar enligt ovan.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/08/11 :  22:03:03  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det är lite beroende på humöret och vad jag gör.

För avkoppling, så är det finlyssning i sweetspot som gäller. Sen att man allt som oftast somnar är smällar man får ta..

När utför hushålls-sysslorna så blir det radio och gärna någon av BBCs kanaler. På vardagskvällarna så varvas tystnad alt BBCs, lite beroende på hur trött jag är.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8824 Posts

Posted - 2011/08/12 :  16:38:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Försöker variera mig med sånt som låter bra och sånt som låter mindre bra. Så b.l.a Zakk Wylde låter inte så bra men har en lugnande effekt..
Gillar inte musik som jag får plåga mig igenom,hmm kan ju bero på anläggningen oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000