HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 On-ear hörlurar till iPod. Sennheiser PX100-II?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/08/05 :  14:59:46  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Jag köpte en begagnad iPod Touch 4g, främst för att ha som fjärrkontroll till Squeezebox(ar). Hörlurarna som följde med var misshandlade, så dem slängde jag.
Jag tänkte inte syssla med någon finlyssning med min iPod (om det ens skulle vara möjligt). Däremot känns det dumt att inte ha hörlurar.
Jag funderar på Sennheiser PX100-II för 300-400 kr.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499717
Synpunkter?
Jag vill ha hörlurar med bygel över huvudet som är:
  • bekväma
  • billiga
  • lätta
  • har bra ljud


Finns det andra alternativ i samma prisklass?
Finns det någon anledning att skaffa dyrare lurar till en iPod eller kan det finnas t.o.m. ännu billigare?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/08/05 :  15:11:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu har jag inte exakt den modell som du har, däremot en salig blandning av andra Apple-produkter i varierande storlekar:
De bästa lurar jag testat till dessa produkter är utan tvekan Denon AH-D7000 men där faller det på både punkt 2 och 3 i din kravspec...

Nåväl, jag kan inte rekommendera något specifikt eftersom jag inte testat och inte heller vill ha nåt annat än pluttar till mina bärbara enheter.
Däremot instämmer jag inte det minsta med alla som dissar ljudkvaliten i Apple's produkter. De låter precis så bra som man kan förvänta sig om kvaliteten på källmaterialet är bra och du har bra lurar!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/08/05 :  15:50:22  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Tack för synpunkten Micke!
Då tycker du nog att pluttarna är bekväma antar jag.
Det tycker inte jag
Nu finns det väl andra pluttar än för 20 år sedan, men jag tänkte vara konservativ och undvika dem...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/08/05 :  16:08:48  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har en iPhone 4 och har testat AKG K701, Denon AH-D2000 och Sennheiser HD600 med den. Självklart spelar de skjortan av billigare lurar, jag tycker att iPhonen låter riktigt bra som bärbar spelare. Frugan köpte nyss ett par AKG K518 till sin laptop och de låter faktiskt riktigt trevligt också, hög känslighet och bra tryck i ljudet. Självklart inte samma mellanregister som de dyrare lurarna men helt ok och de låter aldrig påstridigt eller tröttsamt. Dessutom isolerar de ljudet bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156013

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/08/06 :  16:18:35  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Tack Jonasz för alternativ och synpunkter.
Nu märkte jag att mina AKG K240 Studio, som jag har till elpianot (trodde det var för stor plugg, 6,3 mm) funkade bra. De hade en adapter som gick att skruva av. Så nu kunde jag i alla fall prova hur det låter. Jag provade med Spotify och det var OK. Nu får jag lägga över lite musik på iPoden. De lurarna är inte smidiga att ta med sig men hemma går det bra...
Jag lutar fortfarande mot att prova Sennheiser (i rubriken) som portabel lösning.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/08/07 :  11:03:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Glöm bara inte att prova ett par klassiker: Koss PortaPro!
De är trevliga om man gillar "på huvet" lurar!

Mina egna favoriter är Sony MDR EX 90, ett par lite egna pluggar som dels dämpar omgivningen kraftigt och även spelar en naturlig och kraftfull bas. De är faktiskt bekväma även under längre perioder.
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000