HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga egna högtalare liknande Sonus Faber Liuto?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/08/01 :  21:04:08  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hejsan alla.

Jag var inne i en hifibutik nu i helgen och såg att de hade ett par Sonus Faber Liuto Monitor uppställda. Jag som aldrig har hört Sonus Faber tidigare frågade om jag kunde få lyssna lite. Inga problem, sa säljaren, och kopplade upp allting. Högtalarna drevs av en Marantz förstärkare och cd-spelare.
Jag satte mig ner i soffan och jösses vilken skillnad mot min egna anläggning. Här var det luftigt, lätt, detaljerat, duktigt med separation och 3-d känsla och skönt ös tyckte jag.

Min egna anläggning består av hfls-1, thule försteg och primare slutsteg + transparent signal och högtalarkablar.
Jag har alltid gillat mina hfls-1, men samtidigt saknat lite driv och "lätthet" i ljudet. Det känns inte som att ljudet släpper riktigt från högtalarna som det gjorde med Sonus Faber högtalarna.
Tilläggas måste ju att jag bor i en vanlig betonglägenhet så den akustiska delen är ju inte optimal, men jag har ändå lyckats att dämpa reflexer, resonanser och dylikt ganska bra tycker jag.

Till saken då. Sonus Faber Liuto kostar ca 18000:- och de är pengar jag inte har. Jag gillar dessutom att bygga högtalare själv, så min fråga till er är om det finns någon diy-högtalare som har liknande egenskaper som Sonus Faber? Eller i alla fall de parametrar jag beskrev ovan?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/08/01 :  23:00:57  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Hmm jag antar att någon måste ha byggt en sådan högtalare för att kunna ge ett konkret råd?

Troels Gravesen kanske kan svara på om någon av hans skapelser liknar Sonus Faber i klang och 3D? Skicka ett mail o fråga.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/08/01 :  23:34:39  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Bra tips... ska göra det! =)

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/08/02 :  13:34:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har du möjlighet att låna hem högtalarna? Akustik är lurigt och kan göra hur mycket som helst.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/08/02 :  20:12:46  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Njae... var inne i en hifibutik i Oslo så det kan bli marigt. =)

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/08/02 :  21:32:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har du gott om plats så bygg ett par öppna bafflar. En bredbandare typ B200 och ett par stora basar så har du ett stort och mäktigt ljud med definierad 3D. Sök på forumet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/08/07 :  13:24:12  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag har varit inne i några byggtrådar och kollat på öppna baffel högtalare. Det verkar onekligen intressant, men jag har tyvärr inte utrymmet för dem. Jag har mailat Troels... ska se vad han säger! =)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000