HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur välja LED till Ledbias?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/07/29 :  02:30:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
När man kollar på kurvan till lysdioden,så fotsätter den ju till kanske 4v.Annars har man ju ett motstånd som begrännsar strömmen.
Men om jag vill ha 20mA/2v till ett rör hur kollar jag då?Eller är det trial and error som gäller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/08/07 :  16:11:29  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vet inte vad du menar med "Ledbias" när du inte beskriver det närmare.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/08/07 :  17:15:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
tex.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-064-12&toc=20292

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/08/07 :  18:38:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
spänningsfallet över dioden är 2v, du vill ha 20mA i ström.
R=U-Ud(diod)/0,02.

Alltså, matningsspänningen minus spänningsfallet över dioden delat med strömmen.

Låt oss säga att du har 12v.
R=(12-2)/0,02
R=10/0,02
R=500 Ohm

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2011/08/07 :  21:01:53  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Jag antar att Ryssen vill ersätta katodmotståndet i rörkrets med autobias mot en LED.
Då är det nog trial and error som gäller.
Gröna dioder brukar ge lite över 2V vid 20mA och röda/oranga c:a 2V eller lite mindre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/07 :  21:03:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag tror jag kom på det t.e.x Elfa nr:75-011-09 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/07501109.pdf
hittade några andra oxå men denna var närmast.

Learning by burning..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/08 :  12:40:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har sett dioder (Zenerdioder) användas.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/08 :  12:56:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Zener har väl högre brus,men om spelar någon roll i sammanhanget vet jag inte.

Learning by burning..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/08 :  13:30:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Generellt brukar man säga att en Zenerdiod brusar, och bör därför ej användas som katodbias. Brusighet är ju något av ett signum för zenerdioder. Speciellt i steg med hög förstärkning (iom att bruset förstärks upp med stegets förstärkning).

En LED har ett sk "knä", där I-U kurvan viker av brant.
Men den är inte helt linjär efter detta "knä".
Den o-linjäritet som I-U kurvan har efter knäet, sägs ju ge LED-bias en viss karaktär av 2á distorsion.
Dvs inte teoretiskt helt optimal, men i många öron en väldigt välljudande egenskap.

Jag kör själv med en röd led som katodbias på första steget (6C45PE) i mitt phono-steg, och det är mycket tyst.
Har målat dessa svarta med tusch-penna då infallande ljus skapar små nivåer av brus i en LED. Jag har inget belägg för att dessa brusnivåer är hörbara, men det kostar ju inget att måla dem, så varför inte..

Om du måste ha exakt 2V bias, så skulle jag prova med vanliga dioder i framriktningen, eller kanske i kombination med en LED.
Någonstans läste jag om någon som var lyrisk över att använda en sträng med Schotky-dioder som katodbias, men är osäker var, och vem som skrev detta.
Kanske värt att testa

Jag märkte dock att LEDs kan behöva matchas (h-v) för att få exakt samma bias mellan kanalerna.

Gjorde detta med konstant ström (18mA) och mätte spänningsfallet över LEDen. Gick åt ett 20-tal LED för att hitta ett par som var skapligt matchade.

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/08 :  14:21:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lysdioder, kiseldioder(typ 1N4148) och Schottky fungerar ur brussynpunkt. Mao kan man blanda lite för att få till rätt spänningsfall.
Tips: Kjell&Co och ClasO har röda som har 2,1 resp 1,7V spänningsfall.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/08 :  16:40:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja jag får prova med dom jag har när jag fått ihop sakerna.
Men i denna visas ju inget knä,kurvan bara fortsätter på framströmmen och volten..?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/07501109.pdf

Learning by burning..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/08/08 :  16:47:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
en "perfekt" diodbias har ju ett fast spänningsfall, oavsett ström.
Den du länkar till öppnar vid 1,6V och har ett spänningsfall på 2V vid 20mA
Diagrammet är dock förenklat.

Vid noggrannare diagram kan man t.ex se att det finns en krypström som börjar långt tidigare än 1,6V.
Vid 1,6V minskar "resistansen" kraftigt, dvs kurvan viker av uppåt, dvs "knäet"
Över 1,6V fortsätter kurvan med en exponentiell kurva uppåt

Kurvan startar mao från origo, ökar mycket långsamt.
Vid brytpunkten (Vf) svänger den skarpt uppåt får att sedan stiga i en exponentiell kurva uppåt.

En LED kommer till stor del fungera som en R-bias som du säger.

Mvh
/Lars

[Edit]
Hittade några bilder

Diod

LED (grön & röd)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/08/08 17:08:30
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/08/08 :  17:02:52  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag körde mé EAA91 å bägge dioderna i serie för att få rätt bias istället för katodmotstånd.
I det fallet var det TAE som gällde.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000