HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6L6, något att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/07/31 :  19:17:56  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det funkar INTE med 813

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/07/31 :  20:18:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jodå!

Då får man ha saltvatten

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2011/07/31 :  20:39:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att radioamatörer sänker rör upp och ner i oljebad har jag hört talas om, att audiofiler skulle sjunka så lågt hade jag ingen aning om

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2011/07/31 :  20:39:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att radioamatörer sänker rör upp och ner i oljebad har jag hört talas om, att audiofiler skulle sjunka så lågt hade jag ingen aning om

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/07/31 :  20:58:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Du anar inte!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/31 :  21:00:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kompisen som är en djädervul på HF berättar att man ibland gjorde så med rör som 2C39A där man monterade bort kylflänsen och monterade dit en metallkopp med vatten. Sålänge vattnet fanns där och kokade hade röret kylning.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/08/01 :  07:32:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Man kanske skulle ta å bygga sig en kyltank å prova
Vilket kylmedia låter bäst

Det verkar finnas mång Tweaking möjligheter

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/08/01 :  08:07:35  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Kan det här vara något att spinna vidare på??
http://www.realhamradio.com/liquid-cooling.htm
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/01 :  08:31:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Köp en frysbox och ställ in hela klabbet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/08/01 :  08:38:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Fusk

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/01 :  09:13:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite av vitsen med metallrören är ju att få till lite lagom anonyma pryttlar. Rörförstärkare har en besynnerlig förmåga att dyka upp som högglanspolerade monster i rostfritt eller i klarröda varianter. En svart låda med svarta rör och transformatorer är ju lite hemlig, liksom ...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/01 :  09:21:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Aha, med tanke på bilden skulle du allra helst vilja ha rör med kevlar el. kolfiberkåpa?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/08/01 09:23:00
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/01 :  11:22:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Det viktigaste är ändå att de har stealth-form. Jag hatar när mina upptäcks på radar.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/08/02 :  01:22:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kan det inte vara så att det är ryska EMP-skyddade rör?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/02 :  08:13:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
ALLA rör är väl EMP-säkra?

För övrigt introducerades 6L6 av Radio Corporation of America (RCA) i juli 1936.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/08/02 :  15:31:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Hej Bernt! Läget? 6L6 är som du skriver ett rör från trettiotalet. Det var väl inte direkt avsett enbart som audiorör utan var mer ett kraftrör avsett för div olika typer av service. Som förstärkarrör var det under lång tid gångbart i USA kanske beroende på att rena förstärkarrör menat för Audio hade en underordnad roll en bit upp till fyrtiotalet i USA. 6L6 användes flitigt i mindre radiosändare, för högre effekter var 807 röret populärt i sändare. Det tålde högre anodspänning jämfört med 6L6 men lägre skärmgallerspänning vilket gentligen spelade mindre roll i sändare, men är däremot en klar nackdel i audioförstärkare. För att tåla hög anodspänning samt HF är 807 försedd med toppkontakt för anoden, då annars risk finns för överslag i rörhållaren. Jämför med rör för linjeavlänkning i TV-apparater där ung samma förhållande råder, där finner vi rör som PL81,PL36,FL504,PL509 etc etc. Nackdelen med 6L6 och 807 är för audiosammanhang den relativt klena katoden. Där är tex EL 34 klart kraftigare dimensionerad.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/02 :  18:08:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Bernt!
Tror du missade min länk till konstruktörens(OH Schade) RCA-"paper" om det "nya" 6L6-röret som jag la in ett par posts upp. Intressant läsning på drygt 40 sidor.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/08/02 :  21:13:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag tycker det är mycket intressant det som framhålls om positiv-grid bias.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/02 :  22:59:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack Lars, missade det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/08/19 :  18:30:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej.

Vill bara meddela att rören har hittat en ny ägare, så jag har inte dem kvar.

/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/20 :  09:13:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tomas.PEO, har du kanske funderat på att samla frimärken eller tändsticksetiketter istället ...
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/08/21 :  07:14:30  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
soundbrigade, Tack för tipset, men nej jag tror inte det.

Det känns som det skulle vara på samma nivå som att samla på rör man aldrig kommer att använda.

Det är roligare om man kan glädja någon behövande.
Den enes skräp, den andres skatt.

/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/21 :  09:44:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tack Tomas, det är en alldeles förträfflig inställning. Jag har låtit prylar glida iväg fast jag "skulle kunnat om jag haft tid/ork/....bygga något".
Jag har själv åtta blandade 6L6 varav 4 ska bort. Ska se om någon kan hjälpa mig att matcha ihop två par.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000