HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Midbashorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/22 :  10:40:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Inga gula plattor alls! Platt mot sidovägg och golv. Kan ev. ge problem med direktstrålningen. Kolla horntråden i Teknik&Diy.

"Men jag vill korta ner avståndet mitt emellan litegrann"

Varför? Hur stort är rummet?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/22 10:45:03
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/22 :  11:15:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Yo Petter!

quote:Skala ner till 1 element.

Tillbaka till det som påbörjades i den andra tråden idag.

Tjena Lasse-mannen!!

quote:
Menar du att Am ska minskas till en 1/4-del? Har för mig att jag var inne på samma linje för några år sedan men fick mysko simuleringar. Du har ju din 4-elements klar, hur ser simuleringen ut när du skalar ner?

Ja, minska hals- och mun-area till 1/4. En simulring i 1 pi med dessa
mått och ett element blir ju missvisande eftersom hornresp trunkerar
hornet i framkant. Tanken var att bygga hornet med fyra lika svängda
sidor så att en naturlig invinkling åstadkomms. Eftersom derivatan
är kontinuerlig så måste även nu sidorna sluta med 90 graders vinkel
jfr. hornaxeln men med 1/4 av 4-pi-arean.

Plattorna tror jag gör marginell skillnad eftersom det iallafall är
öppet uppåt.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/07/22 :  12:17:47  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Rummet är 337 cm brett och ca 198 cm högt. Jag mäter lite på om plattorna gör skillnad eller inte när det är klart. Hmm, hålla mej längs väggen.... Tyvärr har jag ju en dörr på högra sidan; jag förlänger gärna ytterkanten på hornet lite flackare med två 50*50 betongblock på varandra så slipper jag ojämlikheten.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/22 :  12:57:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yo Pelle-mannen!

Aldrig mer "Lasse", s'il vous plait!

Jo, kommer nu ihåg vad jag bråkade med David om. Han kapar ju ett förminskat Tractrix från fram-änden, vilket bör vara felaktigt. Hornet beräknas ju från munnen.

Menar du, som jag förmodar, med "naturlig invinkling" att man genom den mindre bredden i bakänden kan vinkla hornet mot lyssningsplatsen?

Mina prototyper till Tractrix HR midbasar blir faktiskt bara kapade nertill enligt Voigt-konceptet och får därigenom möjlighet till "invinkling".

Din variant blir dock klart kortare och speciellt i kombination med inåtvinklingen kan det vara gynnsamt för direktstrålningen.

Köper inte din dimensionering, men tycker inte att det är idé att vi drar i gång detta igen, då det räcker med tjatet för några år sedan.
Med obegränsade resurser vore det dock spännande att bygga efter båda koncepten för att se resultaten IRL.

Plattorna gör ju också att man får ta ett rejält skutt när man ska komma åt basen för ev. justering. Dock har jag ett vetenskapligt "paper" från 1955 där man konstaterar att Tractrix har bäst funktion med baffel(runtom), iaf i frifältsmätning. Kan maila om du vill ha.

Sundström!
Arrangera om så att midbasarna mynnar bakom dörröppningen! Estetiskt kommer det också att bli ett lyft. Tyckte att mina 210cm är lågt men du vinner.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/22 15:17:03
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/07/22 :  15:06:23  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Estetiken kommer i tredje hand . Först måste jag vilja gå in i rummet utan att det ska kännas allt för krångligt (Jag har redan vänt dörren till att öppnas utåt. Känns mycket bättre ur utrymmningssäkerhet att den öppnas utåt också då det bara finns en utgång från rummet). Hornet blir för basfattigt om jag har det 120cm långt och fri dörrpassage. Hornet tar för mycket plats i rummet om det skulle vara 210cm och avslutas efter dörren. Det känns ok att smita igenom en 35cm öppning eftersom den bara är ca 1 meter hög.

Vi tar jämförelsen med teorier och andra mätningar senare...om detta blir klart någon gång. Halva cementeringen av tractrixutbredningen fram till 29centimetern ligger och brínner. Bara 125cm kvar

Edited by - Sundström on 2011/07/22 15:13:26
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/07/22 :  15:51:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Menar du, som jag förmodar, med "naturlig invinkling" att man genom den mindre bredden i bakänden kan vinkla hornet mot lyssningsplatsen?

Ja, helt rätt

quote:
Köper inte din dimensionering, men tycker inte att det är idé att vi drar i gång detta igen, då det räcker med tjatet för några år sedan.
Med obegränsade resurser vore det dock spännande att bygga efter båda koncepten för att se resultaten IRL.

En fundering bara, varför gör du inte det? Skillnaden i geometri
jämfört med två raka sidor och två svängda är ju marginell vid låga
frekvenser = där man vill utnyttja speglingen. Vid högre frekvenser
så utgör hornet iallafall tillräcklig akustisk last men då behöver
man istället invinklingen pga hornets riktverkan. Tractrixkurvan
merger som tidigare sagt avslut på 90 grader även om hornet delas
med 4. Mina egna experiment talar för att det är viktigt att hornet
står dikt an sidoväggen för ett icke-fullstort horn. Jag har inget
mer att tillföra i denna aspekten men är nyfiken på varför du "dissar" det.

quote:
Plattorna gör ju också att man får ta ett rejält skutt när man ska komma åt basen för ev. justering. Dock har jag ett vetenskapligt "paper" från 1955 där man konstaterar att Tractrix har bäst funktion med baffel(runtom), iaf i frifältsmätning. Kan maila om du vill ha.

Tack för erbjudandet, men det gäller ju alla horntyper, att den akustiska
belastningen ökar i två pi jfr frirymd och det simuleras rätt lätt
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/22 :  16:50:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej igen Petter!

Skulle inte slösa min tid på dylika experiment då jag som nämndes inte anser mig ha "obegränsade resurser". Dessutom är jag lat.

Dock förstår jag varifrån du fått att jag skulle "dissa" att ställa ett icke fullstort horn dikt an mot sidovägg vilket torde vara en självklarhet? Jag har ju vid ett flertal sagt sidovägg/golv. Det kan väl inte tolkas som annat än att det ska stå an mot både väg och golv! Precis som du har jag inte heller ngt som helst att tillföra i den aspekten.

Har iofs en fundering om att en flexibel dörr vid mynningen kan ställa till det.

Ang. Tractrix-baffeln ansåg författaren att hornen inte fungerade som tänkt utan denna. Kan väl iofs kanske bero på att drivern inte varit den optimala. Som kuriosa kan också nämnas att de använde analogimaskin(den tidens dator) vid beräkningarna!

Bättre att nu återgå till Sundströms spännande, pragmatiska sysselsättning!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/22 16:51:49
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/01 :  09:50:52  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Långsam framåt pga tidsbrist.
Här syns den fasplugg som inte kommer att användas pga sin för optimistiska litenhet (kanske används för andra syften senare).

Och gjutning av den tredje delen som är mellan den 63:e och 83:e centimetern på hornet.

Del två av hornet gjorde jag först som ett tak....

....men det visade sej att millimeterpassningen var lättare att åstadkomma på golvnivå.

Under mot betonggolvet har jag tre lager linoliumgolvmatta. Egentligen kanske man borde haft mer mjukt för att minska risken för ljudet att vandra ner i golvet. Det kunde kanske ha gjorts genom att ha ett tjockare mjukt underlag och sedan lägga en spånskiva som underlag för hela hornet. Nu kommer delarna ligga var för sej. Del två ska ha fogskum som fasthäftning mot del ett och en lager husfix som tilljämning av skarven; två fördelar, lite stomljudsisolation och möjlighet att ta isär och flytta hornet i bitar vid senare tillfälle.

Edited by - Sundström on 2011/09/01 11:20:18
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/09/18 :  08:18:55  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Och tak på del 2 av hornet. Gick faktiskt lättare än jag trodde. Det blev lite panik på ena hornet men med en sten går det lätt att slipa ner felaktigheter efter ett till två dygn.

Form till del 4. Jag visste inte att det sjulle vara så lättsamt att gjuta, om jag hade vetat det innan så skulle jag ha gjutit dessa delar klart innan jag rensade musikrummet för installation. Trodde att del 3, 4 och 5 skulle bli gjorda i spånskiva. (Del 5 kanske blir med spånskiva.) Lite småtrevligt entimmesarbete. Sedan ett par dygns väntan.

Jo, lite trött på att det tar lång tid... Men se, gjutningen blev åttakantig precis som formen. Då blir man glad igen! (Del 3 syns under del 4)

Edit: Det känns lite grann som att musikrummet blir skoglikt. Mjuka dyner och stora hårda stenblock, ihåliga stockar och kvittrande element. Det gillar jag! Det är därför jag har tålamod med denna långsamma arbetsprocess.

Edited by - Sundström on 2011/09/18 08:38:08
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2011/09/18 :  10:14:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det där blir strålande.
Byggs det horn finns det hopp.

Jag skulle själv vilja bygga horn men det är långt kvar tills ens golv ligger

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/10/01 :  20:31:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ser spännande ut! Har du byggt ett testhorn i spån först? Tänk om T&S-parametrarna inte stämmer helt...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/10/01 :  21:08:44  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Inget (feg-)test innan Jag tycker egentligen att det känns lite smalt de första 30 centimeterna. Sen runt 60cm börjar det bli okey area. Om det inte funkar bra så får jag hitta mer passande element. Jag närmar mej slutdelen och det verkar lovande med avstånd till sidvägg och så (Jag styr bra i 0,00075 meter i timmen).
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/10/02 :  10:25:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Coolt!! Heja Sundström!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/11/20 :  23:04:27  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Sista delens form uppstagad. Det blev betong hela vägen...

...men sen lät det boooooong när jag knackade på de sista 20 centimetrarna och då tänkte jag ju, faan att jag inte gjorde sista 40 med dämpade träskivor istället. Längden på hornet på översta punkten blev 158cm istället för planerade 154cm och på sidorna (55cm ovan golv) slutar hornlängden på 168cm.

Men med en 20 kilos betongsten ovanpå så blev hornet stumt igen

Edited by - Sundström on 2011/11/20 23:05:52
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/01/12 :  09:49:07  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det där booooong-ljudet försvann ju när betongen torkat en vecka till. Nu har jag lyssnat till musik ett antal timmar med lite olika ljudnivåer och eq-anpassningar. Jag hoppas hinna göra lite frekvensmätning närmaste veckan. När jag kör frekvenssvep från 20 till 120hz är nivån stabil mellan 60-100hz. Efter 100 stör rummet lite grann och strax innan 120 märks att ljudnivån ökar smått. Konen är ju lätt på Eminence-elementen kanske dessa JBL skulle funka bättre:
JBL 2206H i bra skick.
Typ: Bas/mid
Membranstorlek: 12 tum
Membrantyp: Papper
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 45-3500 Hz
Effekt: 600 W
Känslighet: 95 dB/SLP
Resonansfrekvens: 52 Hz
Vas: 62 L
Qts: 0.32
Bl: 18,1
Yttermått: Ø 311 mm
Monteringshål: Ø 280 mm
Vikt: 7.8 Kg

Jag tänker att lite tyngre kon behövs för att kunna gå upp från Eminence BL på 13,5 till 18,1 för JBL utan att den kraftigare magneten ska medföra högre nivå ovanför 200hz. men högre BL ger impedanstopp runt 65 hz. Eftersom jag sällan spelar högt så tror jag att kvalitetsvinsten inte blir så stor så att annat element behövs. Övertala mej gärna och kom med elementförslag.

Men musiken låter riktigt bra redan! När jag kör med högre ljudnivå behöver jag eq:a svagt från 200hz med 3-4 db ner vid 400-500hz. jag delar vid 60 och 500 hz just nu. Det är riktigt mysigt att murriga toner känns i kroppen utan att det är jättehög volym.

Edited by - Sundström on 2012/01/12 10:49:02
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/01/12 :  10:46:59  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Nu när jag lärt mej att använda cement så tror jag att det hade gått mycket snabbare om jag gjutit nederhalvan av hornet först. Sedan gjort en avgjutning av nederhalvans form för att ha den som gjutform för överdelen.

Ja, jag har fyllt på med basfällor i all hast för att stoppa de grövsta resonanserna i rummet. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52379

Jag fortsätter där med mätningar av alla 4 högtalarna inom ett par veckor. Här är en bild på dörren som ställde till det. Mätningarna får utvisa om den stör, men jag vill ju även komma in i rummet....

Edited by - Sundström on 2012/01/12 10:51:23
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000