HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Alternativ till Squeezebox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/07/06 :  14:37:43  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Är sedan länge en fanboy till Squeezeboxar och har själv två SB3 och en SB radio som jag kopplar till min musiksamling liggande på en NAS.

Denna setup har servat mig väl och eftersom jag även kan styra det hela med tex iPeng så är det väldigt smidigt. Däremot slog det mig nyligen när jag köpte en ny hemmabioförstärkare Yamaha RV-X 1067 att den via tex Twonkymedia på NASen klarar av allting som mina Squeezeboxar klarar och dessutom mer därtill. Den klarar så gott som alla ljudformat som Squeezebox och är betydligt enklare att konfigurera. Dessutom har den ett betydligt snabbare interface.


Idag finns det dessutom försärkare med inbyggda Spotify-klienter, internet radio mm redan från start och det innebär en knapptryckning för att få igång så länge som du har ett fungerande nätverk och en media-server. Squeezebox kräver lite mer handpåläggning (i alla fall Squeezecenter)

Har tiden sprungit ifrån Squeezebox sedan Logitech tog över Slimdevices? Squeezebox är fortfarande smidigt men då man numera får mer eller mindre allting "gratis" och smidigt pakeetrat på köpet har jag börjat tvivla lite över behovet av mina Squeezeboxar.

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2011/07/06 :  21:32:46  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
quote:
Har tiden sprungit ifrån Squeezebox sedan Logitech tog över Slimdevices?

Ja det är min åsikt.
Att man måste installera mjukvara på "servern/datorn" är en showstopper enligt mig.
Sonos känns betydligt attraktivare. Eller är det bara jag som är gammal ?
/Micke
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/07/07 :  00:40:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Gjorde en del jämförelser ihop med Karl XII igår. En SB3 är ifrånkörd av en Touch. Men Karl XII berättade också att han just bytt ifrån Sonos till Squeezebox eftersom Sonosen låter så trist och inte tar några HD filer. Tycker nog att Squeezeboxsystemet fortfarande är aktuellt men inte en SQ3.


mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/07/07 :  15:18:55  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"En SB3 är ifrånkörd av en Touch"

- Detta med eller utan extern dac? Eller var det hanterandet som var bättre?

Annars så när det gäller alternativ så är det alltid lättast att "bara" koppla in datorn rätt in i stereon och använda sig utav diverse olika mediaspelare beroende på smak osv. Snabbare än så kan det väl inte bli?

Men sedan så var det detta med ljudkvalitén... Jag e inte alltid säker på att allt som är nytt å snabbare automatiskt är bättre per definition ljudkvalité. SB3:an (å Touch:en?) signum är ju just detta att det låter så löjligt bra i förhållande till priset och dess möjligheter.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/07/07 :  18:51:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Touchen och SB3 testades optiskt in i en Beenchmark Dac-1. Trådad CAT-6 anslutning. SB3 lät i jämförelse lite trött avrundat och lite mjukt.
Touchen betydligt friskare med mer dynamik och renhet. Skillnaden var större än roligt då jag äger SB3:an. :-)
Har däremot inte gjort någon jämförelse med Transporter ännu. Är ju lite sugen på att nästa spelare skulle bli en 24/192 så man kan spela alla filer oavsett om det är en ljudmässig skillnad eller inte. EN dator ser jag inte som så lyckat då jag har 4 SB3 installerade och tänker inte skaffa 4 datorer. Vill ha enkelheten och fjärrstyrbarheten med en iPad. Jo jag har redan en MacMini HDMI ansluten så jag är inte datorlös men den används bara till spotify och playtjänster.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/07/07 :  20:17:54  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Touchen och SB3 testades optiskt in i en Beenchmark Dac-1. Trådad CAT-6 anslutning. SB3 lät i jämförelse lite trött avrundat och lite mjukt.
Touchen betydligt friskare med mer dynamik och renhet."

- Intressant. Ni testade inte med koax:ens utgång? Min tanke är om det är bättre optiskt ut på Touch:en..? Ett test som jag gjorde (för något år sedan) gav ett resultat där just den optiska utgången lät "tröttare" än utgången på SB3:ans koax... Därav min fråga...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/07/07 :  20:44:24  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag kör en dedikerad MacMini in i dacförstegslustegsmojäng, funkar kalas.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/07/08 :  00:03:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nej, bara optiskt. Jämförde mot min Tascam CD-spelare som kördes coax in i DAC-1 och den låter bättre än SB3 men Touchen låter fortfarande bäst.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000