Author |
Topic |
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 21:28:52
|
Jag behöver tips på lite #8221;lättare#8221; jazz som en inskolning. Har lyssnat en hel del på Rebecka Törnqvist och Viktoria Tolstoy och gillar dessa skarpt. Tyvärr känner jag inte till några andra artister i deras genrer. Vilka andra artister tycker ni att jag skall leta efter och lyssna på?
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 22:04:42
|
Det finns mycket att välja på, men ur min samling skulle jag plocka fram och erbjuda: Lizz Wright Otroligt charmig vis/jazz/folk-sångerska Solveig Slettahjell Om du inte tycker långsam och känslosam jazz blir jobbigt så är det här underbart. Glöm inte Lars Danielsson i olika konstellationer, bl.a. med Youn Sun Nah.
Esbjörn Svensson Trio är väl ett sidospår som bär in på lite väl mycket improviserande emellanåt, men det finns lättlyssnade guldkorn här med, speciellt på From Gagarins Point of View, Seven days of falling och kanske Viaticum.
Gillar du det sista och är sugen på lite mera experimenterande så är Bad Plus roliga i måttliga mängder! MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 23:18:34
|
För att nämna några. Rigmor Gustafsson Nils Landgren Stacey Kent Jamie Cullum |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 08:35:11
|
Lättare, på gränsen till hissmusik: Larry Carlton Lee Ritenour Fourplay Diana Krall
Intressantare: Herbie Hancock, t.ex "Man-child" och "Headhunters" Miles Davis, t.ex "Youre under arrest" (Finns oerhörda mängder av plattor med dessa två, i olika stilar. Spotify rekommenderas för att kolla lite men långt ifrån allt finns där.)
Sen finns ju gamla goa Jan Johansson. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/03 08:37:47 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 09:58:12
|
Kommer att tänka på klassiker som Ella Fitzgerald och Billie Holiday och Frank Sinatra förstås. Louis Armstrong, Thelonious Monk och Charlie Mingus. Stan Getz, Dave Brubeck och Astrud Gilberto och Antonio Carlos Jobim. Arne Domnerus. En riktig lättviktare men trevlig jazzinfluerad popsångerska är den holländska megastjärnan Caro Emerald. Monica Zetterlund ej att förglömma och Sonya Hedenbratt! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
Edited by - Eref on 2011/07/03 10:05:12 |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 10:07:04
|
Big Phat Band. Lite mera åt storbandshållet. Chris Walden. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 10:37:45
|
Pat Metheny och Al DiMeola har tydligen inte ännu nämts. På fusionsstigen Return to Forever och Weather Report. |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2011/07/03 : 10:54:55
|
Tingvall Trio låter riktigt trevligt och "skandinaviskt".... |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2011/07/04 : 19:13:42
|
Hej! Det finns ju hur mycket som helst såklart och tipsen spretar över hela kartan så här långt ;-)Vill du ha med sång så är t.ex" Ella & Louis" (Armstrong) ett mycket säkert och lättlyssnat kort med absolut hlgsta kvalitet och trivselfaktor. De kompas av Oscar Pterson som även gjort en fantastisk trioplatta som heter "We get requests" som är både lättlyssnad och trevlig. Utan sång dock (om man inte räknar nynnandet från Oscar förstås) Sedan även nämnda Dave Brubecks platta "Time out" med den otrolige saxofonspelaren Paul Desmond. En helt jazzoinvigd vän blev helt såld på den skivan samt en annan vän på Oscars släpp ovan.
Ta det lugnt med Return to forever ett tag - de är rätt avancerade;-)
Bernts tips om Smooth Jazz är helt bra, men det är inte jazz i sig (undantaget Diana K) även om de gjort väldigt bra skivor. Det är mer en blandning av jazz o pop/r&b. Jag gillar det skarpt och min fru med.
Mvh Shaft
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2011/07/04 : 21:23:12
|
quote: Pat Metheny och Al DiMeola har tydligen inte ännu nämts. På fusionsstigen Return to Forever och Weather Report.
quote: Ta det lugnt med Return to forever ett tag - de är rätt avancerade;-)
Jo, jag gillar också både Rebecka Törnqvist och Viktoria Tolstoy, men har lite svårt att se någon likhet med Al Di Meolas (även han hör till favoriterna) musik (generellt), eller Return to forever, som kanske ligger väl långt ifrån. Dock har Al Di Meola gjort en grym, mer lättsam, platta ihop med Leonid Agutin "cosmopolitan life". Rekommenderas starkt!
Synd annars att inte Zzaj finns kvar. Lyssna på deras alster. Anna Nederdals röst går inte av för hackor. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2011/07/04 : 23:52:55
|
Zzaj finns faktiskt kvar. Ny låt på spotify :-) Ps. Tipsar gärna om norska Silje Nergaards tidiga plattor - de är super. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 23:47:28
|
Danska Malene Mortensen gör lättlyssnad jazz som spelats mycket här hemma. Lättlyssnat utan att vara tråkigt, imho. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 08:30:45
|
quote: Pat Metheny och Al DiMeola har tydligen inte ännu nämts. På fusionsstigen Return to Forever och Weather Report.
Min kommentar var baserad på 'Lättare jazz' och inte VOKAL lättare jazz.
Förlåt. |
|
|
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 02:08:51
|
Michael Franks t.ex Passionfruit eller The art of tea
Donald Fagen börja med the Nightfly |
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 19:45:03
|
Miles Davis- Kind Of Blue (en av dom bästa jazz plattorna som har gjorts) |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 20:15:53
|
Kolla David Sylvian och hans konstellation Nine Horses. Även Fläskkvartetten spelar någonstans i gränslandet mellan rock, jazz och blues.
Lite experimentell jazzrock - Soft Machine. |
|
|
|
Topic |
|