Author |
Topic |
|
AB
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2011/06/20 : 18:54:13
|
Hej!
Jag har funderat på att använda Jean Hiragas "Le Monstre" i de tre övre av fyra register i mitt hornsystem. Tanken är att multiampa, men eftersom redan ett (1) stereomonster är både dyrt att bygga och dessutom stort, varmt och skrymmande, så är min fromma förhoppning att det enkelt går att modifiera konstruktionen så att den lämnar ännu lägre effekt än vad originalet gör. Min fråga är: Går detta? Kan man sänka tomgångsströmmen och därmed minska uteffekten, så man istället för 8W/kanal får ut typ 2, eller dyker det bara upp nya problem?
Jag har bara byggt med rör tidigare, transistorkonstruktioner är en vit fläck på min karta - därav okunnigheten.
Tack för hjälpen!
AB |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 05:13:30
|
Intressanta tankegångar, jag står själv i begrepp att bygga en massa små men fina slutstegskanaler för att driva tre olika hornregister. För min den blir det nog rör. Gällande Monstret så drar väl en kanal 20W eller så på tomgång, nästan försumbart i klass A-sammanhang. 120W totalt för sex kanaler är fortfarande väldigt hanterligt, jag ser inga hinder för att man inte skulle kunna få in alltihop i en tämligen normalstor låda med kylare på sidorna och en gemensam nätdel. Detta förutsätter visserligen att du bygger en lite mer rationell nätdel än Hiragas dunderklump med blybatterier och flera farad i filtreringen.
Edit: Men för att svara på frågan så ja, det borde väl gå bra att dra ner tomgångsströmmen. Har inte schemat framför mig så jag vågar inte börja spekulera i exakt hur. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2011/06/21 05:16:51 |
|
|
AB
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 10:30:26
|
Ja, rör är ju ofta lösningen när man pratar om så här pass låga effekter - och är i många avseenden mitt egentliga förstahandsalternativ. Jag har letat runt på nätet efter transistorkonstruktioner med riktigt låg uteffekt (men högsta möjliga kvalitet) men inte hittat annat än hörlursförstärkare, som i sin tur sällan vill driva impedanser under 32 ohm.
En av poängerna med att bygga monster med lägre effekt är just att kunna använda batterier i nätdelen. Jag har en känsla av att kombinationen batterinätdel och 105+ dB känsliga högtalare kunde bli en sympatisk kombination...
/AB |
|
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 16:00:40
|
Det borde annars vara ok att helt enkelt sänka matningsspänningen genom att välja en trafo med lägre matningsspänning. Då får du med automatik lägre uteffekt och lägre värmeutveckling som konsekvens. |
|
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 16:03:26
|
Det borde annars vara ok att helt enkelt sänka matningsspänningen genom att välja en trafo med lägre matningsspänning. Då får du med automatik lägre uteffekt och lägre värmeutveckling som konsekvens. |
|
|
AB
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 17:33:37
|
Ja, så borde man också kunna göra, förstås. Eftersom jag gärna vill hålla kvar batterialternativet, så skulle man få gå från +/- 12V till +/- 6V... Är detta verkligen görligt utan att ändra i kretsen, och vad kan man i så fall få ut för effekt i 16 ohm? Mina kunskaper räcker inte för att ens ha en uppfattning i frågan...
/AB |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2011/06/21 : 17:55:25
|
+-6V är en väldigt, väldigt låg spänning att mata ett slutsteg med. Då tror jag definitivt mer på att köra med +-12V och, om nödvändigt, dra ner tomgångsströmmen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
|
Topic |
|