HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Modifiera basreflexröret
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/06/17 :  08:20:01  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply

Har letat runt efter nya högtalare, eftersom jag ska ställa de rätt nära väggen vill jag helst ha basporten peka framat.

Nu har jag hittat ett par som verkar passa, men porten pekar bakat..

Kan jag flytta porten till framsidan utan vidare för att göra de mer placeringsokänsliga? Eller sabbar jag mer än jag gainar??

/filip

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/17 :  10:21:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Kanske porten går att plugga igen?
Kör du med sub så kanske det tom. blir bättre så?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/17 :  15:42:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Eftersom du ska ha högtalaren stående nära vägg måste den vara anpassad
för det. Basporten spelar mindre roll, det är frågan om så låga
frekvenser. Däremot kommer högbasen och nedre mellanregistret höjas
kraftigt i nivå vilket får det att låta burkigt och instänkt.
Kontentan är alltså att du ska skaffa ett par högtalare som från
början är anpassade efter att stå mot vägg.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/06/17 :  20:02:36  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
de flesta högtalare verkar ju vara anpassade till att inte stå inpå väggen...

vilka finns det egentligen?

sedan andra filosofiska frågan, de flesta borde väl hellre ha högtalare som tar midre plats och därmed hellre ha högtalare som står inill väggen. Är det svårare att få till en högtalare som låter bra intill väggen än vice versa?

/filip

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/06/17 :  20:39:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, helt rätt. Du förlorar i perspektiv och ljudbild om inte väggen bakom dämpas. Det kräver insats av konsumenten, så istället vill högtalarfabrikanten att du ställer högtalaren en bit ut från väggen så att väggreflexen kommer senare och inte påverkar lika mycket. Risken annars, är att högtalaren placeras vid väggen och konsumenten blir inte nöjd. I praktiken är det lättare att bygga en högtalare som ska stå vid vägg. Enklare filter kan appliceras och känsligheten bli högre. Dock säger "rådande praxis" att högtalare "ska" stå en bit ut från väggen. Folk och företag har inbillat sig att det är den bästa lösningen.

De enda jag känner till är Intelligent Sound och INO.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/18 :  07:09:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
de flesta högtalare verkar ju vara anpassade till att inte stå inpå väggen...
vilka finns det egentligen?
sedan andra filosofiska frågan, de flesta borde väl hellre ha högtalare som tar mindre plats och därmed hellre ha högtalare som står inill väggen. Är det svårare att få till en högtalare som låter bra intill väggen än vice versa?

Larsen?
Bremen?

Det här är ju lite märkligt egentligen.
Hur stor andel av konsumenterna är audiofiler med eget musikrum?
De allra flesta har nog inte mer än max 30cm mellan högtalare och bakvägg, ingen jag känner i alla fall.
Om det nu är som Petter skriver, att det är lättare att bygga högtalare som ska stå vid vägg - varför i hela Hälsingland gör inte fler tillverkare det?
Om jag var högtalarfabrikant så vore detta högsta prioritet!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/18 :  07:35:28  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Audiovectors Ki / K-serie trivs nära väggen men om de är designade för det är jag inte hundra på.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2011/06/18 :  08:57:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
varför i hela Hälsingland gör inte fler tillverkare det?

Därför att för att få ut tillräcklig skärpa och djup i ljudbilden bör
bakväggen dämpas och det kräver ingrepp från konsumenten som inte
högtalartillverkaren kan råda över. Därför skapar tillverkaren en
högtalare som inte råkar ut för detta. Högtalare placerade nära
odämpad bakvägg får ofta en bredare ljudbild med sämre fokus om inte
väggen dämpas.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/06/18 :  13:37:28  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Gamla Linn Kan ska gärna vara nära bakväggen. Ett sätt att få en liten tvåvägare att ge lite bättre tryck i basen. Har för mig att även en del av Snells modeller var det, t ex klassikernSnell type A(?).
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/06/21 :  06:13:09  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Nu har ju ett par gamla Linn Kan (första modellen) som jag tog med mig hit till Kina. Kanske ska ta och ställa in de mot väggen och nöja mig med dessa.

Problem är att jag känner ett starkt "vill ha" begär efter ngt nytt roligt.

För övrig köpte jag ett par nya högtalare med basreflexen framüt för tre veckor sedan, men de är kassa. Mellanregistret är tillbakadraget och de är bumliga jämfört med Linn Kan:en.

/filip

Edited by - Fimax on 2011/06/21 06:13:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000