HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur stor låda ska detta element ha ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/12 :  21:48:00  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej !

Visdom sökes !

Hur stor låda ska detta element ha: Tangband W5-1611SA och hur långt kan den komma ner isåfall ?

Hade tänkt mig basreflex.

Spec enligt nedan:
DIAPHRAGM MTL Black color PP
SURROUND MTL Rubber
NOMINAL IMPEDANCE 8 W
DCR IMPEDANCE 6.8 W
SENSITIVITY 1W/1m 90 dB
FREQUENCY RESPONSE 60-20K Hz
FREE AIR RESONANCE 60 Hz
VOICE COIL DIAMETER 25.4 mm
AIR GAP HEIGHT 10 mm
RATED POWER INPUT 28 W
MAXIMUM POWER INPUT 56 W
FORCE FACTOR, BL 5.18 TM
MAGNET WEIGHT (oz) Neodymium
MOVING MASS 5.76 g
FERRO FLUID ENHANCED No
SUSPENSION COMPL. 1037 uMN-1
EFFEC.PISTON AREA 0.0094 m2
Levc 0.11 mH
Zo 32 ohm
X-max 3 mm
Vas 13.02 Litr.
Qts 0.44
Qms 1.67
Qes 0.6

Kommer sätta 2 såna här i en Iphone-spelarlåda med en liten inbyggd förstärkare.

Tack på forehand !
/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2011/06/12 23:15:13

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/12 :  22:11:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
20 liter låda
30 cm2 port
15 cm lång port
Kommer gå ner till 40 Hz.

Lite högt qts för BR egentligen så det kan bli lite bumlig bas. Isåfall får du plugga porten.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/12 :  22:59:07  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej PetterP !

Tack för ditt svar !

Orkar du ett par följdfrågor ?

Har ritat på en låda som är på 14,37 liter/element vilket skulle passa i design, dock ej avräknat för elementets egna volym, skulle det funka och hur lågt skulle det gå då ?

2x20 liters låda + lite till för inbyggnaden av elektronik osv skulle inte uppskattas av chefen (sambon) på köksbänken......

Ska inte ha detta som huvudanläggning utan i köket och kanske i trädgården på kräfstkiva så komma ner till 40 hz kanske inte är så viktigt, lyssnar mest på typ Norah Jones och liknande samt rock.

Är nybörjare i denna bransch, vad är QTS ?
Antar att BR=BasReflex ?
Hur får jag reda på elementets volym ?

/Stefan

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/06/13 :  05:47:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vassego

Här finns mycket att läsa för dig:
http://www.drkrupp.se/hifi/

www.trym.se%2Fforum%2FKompendium.pdf&rct=j&q=Bygga%20h%C3%B6gtalare%20kompendium&ei=-of1TYTfE8SUswaui_WYBg&usg=AFQjCNGXh4rtjB8A6jTCnPCiOXtLcm-Tvw&sig2=u72zS3wxgfT9NoAWdSNqWA&cad=rja" target="_blank">http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trym.se%2Fforum%2FKompendium.pdf&rct=j&q=Bygga%20h%C3%B6gtalare%20kompendium&ei=-of1TYTfE8SUswaui_WYBg&usg=AFQjCNGXh4rtjB8A6jTCnPCiOXtLcm-Tvw&sig2=u72zS3wxgfT9NoAWdSNqWA&cad=rja

Ja, det går med 14 liter också. Förläng porten till 20 cm bara. Ner till ca 50 Hz.

Elementets volym är liten i det här fallet.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/06/13 :  11:53:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag hade nog försökt att sätta en dubbelt så stor port, då får du upp effektiviteten samt effekttåligheten..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/13 :  12:27:30  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tanken är att driva detta med en liten Klass D förstärkare på 2x15w i 4 Ohm (Sure tror jag den heter från Parts Express) Tror ni den orkar med ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/13 :  12:40:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det funkar säkert jättebra.

Kombinationen välter inga hus, men det gör det ändå inte även om maxar in de 56W som elementet tål.

Ärligt talat spelar du 5dB högre med 56W än 15W, men med distorsion som går upp i tvåsiffrigt istället.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:06:35  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Tänkte jag bifogar lite bilder på det påtänkta projektet:
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/194/44781576.jpg/][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/69/21337461.jpg/][/URL]

Suttit å pillat lite i Google Sketchup, väldigt smidigt program faktiskt.

Utrymmet mellan elementlådorna ska jag pilla in elekroniken i tänkte jag. Och nånstans på toppen ska en docka till telefonen fräsas in.
Samt en brytare skall monteras in på fronten nånstans under volympoten

Kommer nog en byggtråd senare när jag fått alla bitar på plats !

Tack för alla svar hittills !!!!
Mycket uppskattat !!!

Några nya frågor =)

Hur/vart löder jag in en volympot till förstärkarkortet ?
Vad ska poten isåfall ha för spec ?
Vart ska jag sätta strömbrytaren, dvs före transformatorn eller mellan transformatorn och förstärkarkortet ?
Mellan vore ju smidigt (fler brytare att välja på) men håller transformatorn för det (en 12V 3A, även denna från Part Express)
Vill gärna lägga Transformatorn inne i burken om det går, den borde ju bli rätt varm om den har ström in hela tiden, eller ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:14:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
länk till förstärkaren tack.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:20:38  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Förstärkaren:
www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-308&FTR=320-308

PSU:
www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=320-312&FTR=320-312

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:29:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det fanns ju ingen info om förstärkarens in-impedans. Och jag har inte heller någon susning om utimpedansen på källan.

Själv är jag lite fast i ett designtänk, att om volympotten har 10ggr högre resistans än källan impedans
och 10 ggr lägre resistans än förstärkarens inimpedans så påverkar man inga ev filter på in och ut-gångarna.
(Eller påverkar helt marginellt iaf)

Men i avsaknad av sådan info skulle jag välja en pot på ca 10kohm.
Logaritmisk naturligtvis till volymkontroll.

Andra kanske har andra tips, och kanske mer riktiga sådana också ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:34:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är du väldigt sugen på att lägga nätdelen inne i lådan?
Det blir, som du säger, rätt varmt.

Personligen skulle jag i så fall se till att det är en switchad nätdel med bra verkningsgrad och låg tomgångseffekt.
Jag hittar ingen info om sådant på hemsidan.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/13 :  13:55:28  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Ja det är ju inget måste, men rent design/estetiskt/smidighet vore det ju bra, tänkte iofs göra nån form av urfräsningar på baksidan där grejerna ska sitta så värmen kan ta sig ut men det kanske inte räcker....

Får väl sätta en lampkontakt mellan kontakten och nätdelen ist'llet.

Ang. poten: Köper en sån som du föreslår, kan väl inte bränna nåt om det skulle vara fel pot ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/13 :  19:16:13  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Ritade en med 20 liters lådor, tänkte stoppa in dom bilderna också
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/89/docka40hz1.jpg/][/URL]

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/824/docka40hz2.jpg/][/URL]

Mailade Parts Express, de säger att det bara går att ställa volymen via Iphonen...... tråkigt

Kanske ska satsa på en annan förstärkare, vore kul med mer rattar på fronten, förslag någon ? (detta är mitt första projekt så inte jättekomplicerat)

Ska man dämpa lådorna med något, i så fall med vad, vart och hur mycket ?

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2011/06/13 22:23:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000