HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Luftvärmepump
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/06/09 :  21:04:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster. Speciellt min fru som är extra känslig för lågfrekvent buller.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/06/09 :  21:17:02  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Hur kommer det sig att bergvärme är så bra, när den bara jobbar med ~ plus 4 gradigt vatten, medan en lufvärmepump jobbar med +10 grader och uppåt under sommarhalvåret? Beroende på termiska egenskaper i vattnet? Hellre i 80 gradig bastu, än 80 gradig pool...

Precis, de termiska egenskaperna, och tillgången till den.
Eftersom själva arbetet utförs av temperaturskillnaden på inkommande och utgående kylmedia spelar det inte så stor roll vid vilken temperatur det sker. Man ser bara till att välja ett kylmedia som passar att ha fasövergång vid de temperaturer där det passar bäst. Det är därför bergvärme är så mycket effektivare är luft/luft: Bergvärmesvattnet ligger på 4-7°C och avviker från detta ytterst lite. En luft/luft-pump måste arbeta från +20° uteluft ner till i värsta fall -30°.

Bergvärmesvattnet borde man också kunna använda parallellt för att kyla huset på sommaren genom att bara cirkulera den genom en radiator. 7° och bra luftflöde borde räcka långt.
Har inte tittat så mycket på det eftersom jag själv bor i lägenhet, och svärfar som har bergvärme har inget behov av att kyla på sommaren.
Men jag anväder själv luft/luft för att kyla lägenheten på sommare. Ett Panasonic-system med en utomhus-enhet på balkongen, och tre inne-aggregat för punktinsatser i de rum man vistas i. Kostade 27'000 installerat och klart, men värt varenda krona.

Skeptic Friends Network

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8784 Posts

Posted - 2011/06/10 :  00:28:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Den behöver inget stöd av
elpatronen om det är varmare än ca: -3.

Förutsatt hustyp x med ventilationsflöde y och värmepump z på plats a osv... Att något gäller för just ditt hus betyder inte att det gäller för andra hus. Givetvis är all "input" intressant, men jag tycker att man bör poängtera väldigt tydligt i sådana här sammanhang att det gäller en specifik anläggning.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9108 Posts

Posted - 2011/06/10 :  03:16:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster. Speciellt min fru som är extra känslig för lågfrekvent buller.

På min monterade dom gummibussningar mellan ett ställ som sitter på väggen och pumpen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2682 Posts

Posted - 2011/06/10 :  07:16:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Registrera dig på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php).
I Luft/Luft-forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 finns det massor med kunskap och erfarenheter om luftvärmepumpar,
även återförsäljare och installatörer hänger där och man får ofta snabbt svar.
Har ett par Panasonic HE9 sedan 2006 som har fungerat klanderfritt förutom byte av kullager i inomhusfläkten.
Håller med om att filtrerna bör rengöras ofta.
Även lamellerna i inomhusdelen bör man rengöra någon gång per år, det finns speciell sprayer att köpa för det ändamålet.

Som DIY:are kunde jag inte låta bli att tweaka:
"HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22."

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/06/10 07:20:05
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/10 :  08:28:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
På min monterade dom gummibussningar mellan ett ställ som sitter på väggen och pumpen.

Jag har en kund som körde med BDR koner och fick riktigt bra resultat!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/10 :  08:33:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Förutsatt hustyp x med ventilationsflöde y och värmepump z på plats a osv... Att något gäller för just ditt hus betyder inte att det gäller för andra hus. Givetvis är all "input" intressant, men jag tycker att man bör poängtera väldigt tydligt i sådana här sammanhang att det gäller en specifik anläggning.

Trodde nog att jag hade beskrivit att det är ett älvsbyhus på 200m2 med en Nibe 310p och 2 personer i hushållet, som även har en braskamin att tillgå. Att stolpa upp luftflöden kändes lite överkurs.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/10 :  09:45:40  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Registrera dig på värmepumpsforum (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php).
I Luft/Luft-forumet: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0 finns det massor med kunskap och erfarenheter om luftvärmepumpar,
även återförsäljare och installatörer hänger där och man får ofta snabbt svar.
Har ett par Panasonic HE9 sedan 2006 som har fungerat klanderfritt förutom byte av kullager i inomhusfläkten.
Håller med om att filtrerna bör rengöras ofta.
Även lamellerna i inomhusdelen bör man rengöra någon gång per år, det finns speciell sprayer att köpa för det ändamålet.

Som DIY:are kunde jag inte låta bli att tweaka:
"HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22."

Jo jag har registrerat mig där.
Tyckte bara att det är lite trevligare på detta forum att diskutera
allmänt om värmelösningar med folk som man "känner".

Kul att du moddat lite!
Sånt gillar jag också.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/06/10 :  22:38:08  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
quote:
Ett råd om man väljer att sätta in luft/luft är att inte skruva fast utomhusaggregatet på husväggen, utan gjuta ett block brevid att fästa den i. Mina föräldrar skruvade i väggen, och hela väggen blev en baffel för resonansljud. Ett dovt ljud som i och för sig inte störde så mycket, men gjorde det svårt för översovande gäster.

Precis så mina föräldrar hade också. Det bullrade för mycket i alla fall.

Gummibussningar är inte optimalt för att minska vibrationerna. Man behöver ta reda på vilken frekvens som vibrationerna från aggregatet ligger på, och sedan dimentionera stålfjädrar så att systemets resonansfrekvens inte fortplantar sig genom fjädrarna.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/11 :  10:08:08  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Gummibussningarna hårdnar med kyla också. Att gjuta en fristående
plint att montera pumpen i kan ersättas med att bygga ett stativ som
bultas i husets sockel. Att bulta direkt i väggen är som att be om
problem med buller.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/11 :  12:01:55  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"Bergvärmesvattnet ligger på 4-7°C och avviker från detta ytterst lite."

Vårat borrhål ligger på runt 8°C under sommarhalvåret och sjönk till 0,8°C när det var som absolut kallast. Vilket är bra prestanda. Har hört många ställen där hålen fryser, och is är en bra isolator...

"Bergvärmesvattnet borde man också kunna använda parallellt för att kyla huset på sommaren genom att bara cirkulera den genom en radiator. 7° och bra luftflöde borde räcka långt."

Har funderat på detta ett tag. Vet dock inte hur man kan göra detta enkelt. Är övervåningen som är i mest behov av kylning och i synnerhet sovrummen. Vilket är i andra ändan av huset.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:02:21  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
När man vill kyla med kallvatten är väl det bästa alternativet en vatten-luftvärmeväxlare (=bilkylare) att köra det kalla bergvattnet igenom? En fläkt måste emellertid cirkulera luften genom batteriet. Vid en temperatur på 7 grader på bergvattnet måste detta bli en enkel och billig kylanläggning, endast kostnad för bergvattenpumpen + cirkulationsfläkten! Jag har själv länge tänkt på denna lösning för att kyla huset. Har ingen provat detta?

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:34:59  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Vill ni kyla med radiatorerna får ni räkna med att det bildas massor av kondens på rör och radiatorer. Kondens på radiatorerna går väl att hantera genom att placera lämpliga kärl under dem, dropp från rören kan vara mera pyssligt att ta hand om.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/11 :  23:02:27  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Vill ni kyla med radiatorerna får ni räkna med att det bildas massor av kondens på rör och radiatorer. Kondens på radiatorerna går väl att hantera genom att placera lämpliga kärl under dem, dropp från rören kan vara mera pyssligt att ta hand om.

Vad händer om man har golvvärme och gör samma sak
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2011/06/12 :  22:18:40  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Kondensering kommer att ske på den kallaste ytan i rummet, om denna ligger under daggpunkten. Jämför med kondens på fönsterrutor när det är kallt ute! Du kommer att få ett halt golv, om du kyler detta med bergvärmepumpens vatten.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000