HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dra ledningar i rör.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  14:53:02  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Vi kommer att få fiber i radhuslängan men för att inte överskrida
budget för indragningen så vill leverantören gå via vinden.
Och där i klädkammaren på övervåningen ska uttaget hamna...
Så nu har jag planer på att dra en skarv från dosan-fiber ut genom
taknocken för att sen hamna där jag vill ha den.
I vardagsrummet.
Min fråga:Känns som man vill lägga någon sorts rör för att skydda
fibern, har ni något förslag?

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/06/01 :  16:27:55  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/VP-ror/

# Jon
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  16:41:10  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ja, det kanske är enklast med VP rör.
Klammer med spikplugg till lättbetongvägg?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/06/01 :  16:50:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är väl ändå inte fiber du ska dra? Jag tycker det låter mer sannolikt med Cat5e/Cat6.
Nu bidrar förstås leverantörerna till denna förvirring genom att kalla vanligt LAN/WAN för fiber. Fiber brukar man ha in till en låda någonstans varifrån man sedan har vanligt 100 Mbit/ eller 1 Gbit/s. Men visst, vill någon slänga in en fiber med fullt drag för 320 pix i månaden så tackar jag gärna ja. Inte för att jag vet vad jag skulle ha det till dock.

Jag föreslår att du går ut neråt takfoten till istället för nocken eller tänker du trä ner kabeln genom skorstenen?

VP-rör var min tanke också om det inte finns någon lika tålig kabel som det finns för elinstallationer. Jag misstänker dock att det inte gör det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  17:12:22  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Var nog otydlig ehh..."sidotak nocken?" heter det takfoten kanske?
Tror faktiskt det är en fiberskarv som leverantören tillhandahåller, den ska in i "fibermodemet".
198:-/mån nätavgift tycker jag är helt ok.
20 kanaler tv 98:-
30/30Mbit för 58:-
100/100Mbit för 98:-
Gratis inkoppling förutom då den där klädkammardragningen.
Men det är det ju värt, tjänar in det på min ADSL 24Mbit som jag betalar 379:- för idag.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/01 :  17:28:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Takfoten är den del av taket som är längst ned och sticker utanför fasaden. Nocken är längst upp där de två sidorna på ett vanligt tak möts, jmfr nockpanna.

Ja, jag vet ju inte vad det är för typ av installation ni ska ha. Det lär väl visa sig vad du får för kabel, men fiber känns inte som något man lär dra själv. Vi pratar väl inte om S/PDIF riktigt.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  19:41:27  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ska ta reda på vad han menar, jag vill inte ha modemet i klädkammaren.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/06/01 :  21:25:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Hmmm - Har handlat upp bredband till huset där jag bor under hösten-vintern-våren.

I fibernät brukar omvandlaren mellan fiber och ethernet ligga i första uttaget i bostaden. Förmodligen är själva uttaget som du ska ansluta till ett vanligt nätverksuttag, så att du kan ansluta med vanlig nätverkskabel utan några speciallösningar.

Jag tror inte du behöver dra fiber från klädkammaren ut till ditt modem(router) eller din(a) datamaskin(er). Du kommer att kunna ha 100/100 gott och väl med vanlig kat6- (eller kat7) nätverkskabel. Och det räcker långt.

/Jörgen G

edit:
De tekniska lösningarna ser lite olika ut mellan bredbandsleverantörerna. Så det jag skriver ovan kanske inte stämmer om modemet/routern/tjänstefördelaren/teleboxen eller vad er leverantör kallar det, innehåller omvandlaren från fibernät till ethernet. I så fall du blir tvungen dra in fibern till det första uttaget till vardagsrummet, där du vill ha modemet/routern/tjänstefördelaren/teleboxen.

För övrigt är du att gratulera - det är kul att surfa tokfort! /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/06/01 21:44:25
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/01 :  22:08:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Här har vi "fibermottagningen" i källaren och en låda på väggen med nätverksutrustningen i. Sedan är det vanlig nätverkskabel i huset (flerfamiljs). Varför jag skulle vilja ha min dator en halvmeter innanför dörren begriper jag dock inte. Förvisso har jag sett uttag i andra hus ovanför dörren också.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/01 :  22:18:16  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Ztenlund: kunde nästan tro att vi är grannar, hos mig är inkommande tele/bredband vid golvet till vänster om dörren, och eluttaget till dosan sitter till höger om dörren...vid taket
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/06/01 :  22:47:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
quote:
Här har vi "fibermottagningen" i källaren och en låda på väggen med nätverksutrustningen i. Sedan är det vanlig nätverkskabel i huset (flerfamiljs). Varför jag skulle vilja ha min dator en halvmeter innan för dörren begriper jag dock inte. Förvisso har jag sett uttag i andra hus ovanför dörren också.

Det där känner jag igen. Samma som vi.

Vi har första uttaget ovanför dörren. Sedan hade vi möjlighet att mot fast - och relativt låg - kostnad dra vidare till en annan punkt i lägenheten för de som så önskade. Då fick man prestanda garanterat och inmätt vid det inre uttaget.

Det är också möjligt att dra egen nätverkskabel från uttaget vid dörren hur man vill. Men då blir ju prestanda lite mer okontrollerat.

Anledningen till att vi placerade uttaget ovanför dörren var att vi efter många om och men kom fram till att det var den minst dåliga lösningen. I vårt tjugotalshus ser inga lägenheter numera likadana ut. De är ombyggda och har eluttag på olika ställen. Så vilken annan plats vi än hade valt så hade den inte passat de flesta. Från ovanför ytterdörren är det relativt enkelt att dra kabeln vidare in i lägenheterna. Man slipper till exempel dra den förbi trösklar. Vi har också en trevlig liten skugglist utmed väggarna en bit nedanför innertaket där kabeln kan döljas.

Anledningen till att vi valde cat6-nät istället för fiber inne i huset berodde på att fibernätet dels inte under överskådlig tid kan erbjuda högre hastigheter till lägenheterna och dels på att det var två till tre gånger så dyrt att installera.

Det som fascinerar mig mest är annars hastigheten. 100 mbit/s ned brukar mäta mellan 90-95 mbit/s i Bredbandskollen. Så klagokören man hör i den allmänna debatten om att operatörerna levererar långt lägre hastighet än den de utlovar stämmer inte alltid. Upphastigheten är det däremot större spridning på, det kan bli vad som helst mellan 50-97 mbit/s

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/06/01 22:48:14
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  23:07:57  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Men då kommer frågan.
Hur smart är det att ha boxen på övervåningen i en klädkammare?
När första uttaget til tv är i vardagsrummet?
Blir att dra ner två kablar då.
En Cat kabel och en koax för tv?
Sätta en trådlös router i garderoben känns inte bra om signalen ska ner till
källaren där jag har datorn.
IP telefoni som burken också erbjuder?
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/01 :  23:29:45  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tror det är ett sånt här modem.
http://www.ctsystem.com/product/ProductModelDtl.aspx?pdno=133
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/06/02 :  00:02:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
I detta inlägg använder jag begreppet bredbandsbox för den box du kopplar till bredbandsuttaget i klädkammaren. Bredbandsboxarna brukar innehålla anslutningsmöjligheter för telefon och TV samt vara en trådlös router för hemmanätverk - både trådburet och trådlöst. Den bör alltså ha uttag för TV, LAN samt telefon. Uttaget till TV:n är ofta en bestämd LAN-port. I så fall behövs en digitalTV-box för IP-TV mellan bredbandsboxen och TV:n. TV-boxen är ansluten med cat-kabel till bredbandsboxen och antennkabel, SCART eller HDMI till TV:n. Det är olika med olika modeller och leverantörer, men princioen är densamma. Ingen av de halvdussinet leverantörer vi hade kontakt under vår upphandlingsrunda hade någon lösning där TV:n skulle kopplas direkt till bredbandsboxen. Men det kan ju ha kommit någon ny burk sedan i höstas som klarar det. I det följande utgår jag från min erfarenhet, att du kommer att bli med TV-box.

quote:
Men då kommer frågan.
Hur smart är det att ha boxen på övervåningen i en klädkammare?

Inte så smart. Om man inte vill ha den väl dold.

quote:
När första uttaget til tv är i vardagsrummet?
Blir att dra ner två kablar då.

Bredbandsboxen ska alltid anslutas till första bredbandsuttaget. Det kan den göra antingen med en halvmeterskabel eller en femtonmeterskabel. Du kan alltså dra en cat-kabel kabel från uttaget i klädkammaren till vardagsrummet och ha bredbandsboxen där. Där kan du koppla TV-boxen till bredbandsboxen samt köra ditt trådlösa nätverk.

quote:
En Cat kabel och en koax för tv?

Nej, det är enbart en cat-kabel till bredbandsboxen. Därifrån fortsätter du med ytterligare en kabel till TV-boxen.

quote:
Sätta en trådlös router i garderoben känns inte bra om signalen ska ner till källaren där jag har datorn.

De trådlösa routrarna klarar ibland mer än vad man tror. Men finns det för mycket i vägen kan det bli kärvt.

quote:

IP telefoni som burken också erbjuder?

Beror på vad det kostar. Testa. Men jag skulle inte ersätta min fasta lina med IP-telefoni innan jag testat ordentligt. Driftsäkerheten är ännu inte i klass med Telias gamla fasta nät.

/Jörgen G

edit:
Har gråat inlägget därför att det inte verkar vara tillämpligt för Wheels

Edited by - Jörgen_G on 2011/06/02 00:13:21
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/06/02 :  00:10:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Oj då - såg inte din presentation av bredbandsboxen förrän jag hade postat ovanstående.

Jupp du verkar ha alldeles rätt. Du behöver dra både coax och cat-kabel från boxen.

Om ni inte har någon deal om att installatören kan dra ned fibern till annan plats för en hyfsad peng.

Låter ovanstående inlägg stå kvar trots att det inte stämmer på dina förhållanden Wheels.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/06/02 00:14:18
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/02 :  09:10:46  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tack Jörgen G för dina svar.
20 kanaler tv för 99:- är analogt ut via koax i boxen.
Men jag kanske spekulerar i onödan innan jag har pratat
med dom hur det är tänkt.
Tanken är tydligen att skicka med en "patchkabel" som vi kan dra dit vi vill.
Men om det är fiber eller cat vet jag inte...?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/02 :  10:07:31  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Tanken är tydligen att skicka med en "patchkabel" som vi kan dra dit vi vill.
Men om det är fiber eller cat vet jag inte...?

Det skulle förvåna mig mycket om ni får en fiber för att dra själva. Finns stor risk att "knäcka" fibern då den kräver viss kompetens att förlägga. En cat-kabel kan du förlägga enkelt och snyggt runt hörn och liknande.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/02 :  10:44:55  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Det skulle förvåna mig mycket om ni får en fiber för att dra själva. Finns stor risk att "knäcka" fibern då den kräver viss kompetens att förlägga. En cat-kabel kan du förlägga enkelt och snyggt runt hörn och liknande.

Det är ett problem som jag inte gillar isåfall.
Då blir det två kablar, en för tv och en för dator.
Men det finns väl gummerad fiberkabel som tål lite?
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/02 :  11:33:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är ganska vanligt att kalla CAT5e/CAT6 försedd med kontakter för patchkabel, men vad installatören avsåg går ju bara att gissa.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/06/02 :  11:50:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
cAt7 me potjord blir bäst =)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2011/06/02 :  12:05:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det hör kanske inte till det vanligaste dock.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/06/02 :  12:18:34  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
SC kontakt kan bli problem att dra i VP rör då den splittad knappt får plats. Och sätta dit kontakt på fiberkabel är nog inget man gör själv.

Omvandlare fiber/cat och cat/fiber är nog en bättre idé. Borde inte vara särskilt dyrt då 100Mb knappt används längre på företag så man kan nog köpa ett par boxar billigt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/03 :  10:24:08  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu har jag pratat med leverantören och det är en fiberkabel som vi får för att skarva vidare
till modemet.
Sen föreslog jag för han att dom gör jobbet med att dra ut kabeln via takfoten
och han tyckte det var en bra ide.
Men ska kolla med installationsfirman.
Fortsättning följer...;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000