HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 trasig tv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:56:25  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
jag har en plasma modell större som fungerar kanon bortsett från att det ligger 230v på chassit, så varje gång en jord kopplas in till tvn går säkringen i lägenheten. (jag kan med andra ord inte koppla in tvn till comhemuttaget) Hur löser man detta utan att lämna in tvn på reparation?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/23 :  08:42:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Personligen skulle funderingen snarare gå åt hållet, hur snabbt kan jag få den fixad innan det händer en olycka? Eller vill du behålla "stöldskyddet"?

MVH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/05/23 :  15:46:32  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
jag har snackat med en reparatör och tydligen så kommer det kosta en hyfsad slant att fixa upp den. Den är inte värd många tusenlappar så det är helt enkelt inte värt det.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/23 :  15:58:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och du är säker på att det inte bara handla om jordplanet som skiljer mellan antenn och nätspänning? Det kan ju lura dig att tro att du har nätspänning på chassiet. Om du kopplar med galvanisk åtskiljare till antennen, samma sak?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/23 :  16:27:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
stöldskyddet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/05/23 :  18:59:12  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Utmärkt tillfälle att slänga ut TV#180;n för gott.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/23 :  19:55:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Det verkar minst sagt "skumt"!

quote:
.....det ligger 230v på chassit, så varje gång en jord kopplas in till tvn går säkringen i lägenheten.


Om det hade varit en DIY-TV skulle jag inte sagt så mycket.......
.....men som AlfaGTV nämner....livsfarligt!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/05/23 :  20:31:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ta tillfället i akt och köp en ny tv!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/05/23 :  22:05:35  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
som jag ser det så är det väl bara livsfarligt om man kommer åt chassit och tex ett element på samma gång!?

Jag har faktiskt inte testat med en galvanisk åtskiljare. Skulle det här vara något som skulle kunna fungera? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30490&path=

köpa ny tv är inte aktuellt när jag numera kör projektor i vardagsrummet. Tanken var att slänga upp plasman på väggen i sovrummet istället för att den bara ska stå och samla damm.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/24 :  08:54:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Precis en sådan, och nu när du beskriver fenomenet på det viset så blir jag än mera övertygad om att det bara är jordplanen som har skiljespänning mellan antennjord och nät-dito...
Det handlar då inte om 230V AC utan det brukar väl ligga nånstans 50-100V och är inte dödligt, men det kittlar fint i alla fall...

Kolla nu för säkerhets skull försiktigt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2011/05/24 :  12:46:15  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
AlfaGTV, kanon! då ska det bli till att inhandla en sådan idag. Tack för hjälpen! :)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/24 :  15:47:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag kanske inte behöver förtydliga min syn på TV mer än såhär!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000