HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågestund: Stevens & Billington TX-102 trafos
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/16 :  21:42:53  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Just införskaffat ett transformatorkopplat försteg byggt på S&B:s TX-102. Eftersom de inte säljs längre har jag inte hittat tillförlitlig info kring ett par frågor (ja, jag kan Googla). Dessutom - vad det inte ett gruppinköp av dessa här för någar år sedan?

1. Version?
Gruppinköpet fick MkIII levererade, eller hur? Vilken färg hade koppolingstrådarna? Någon som minns? Mina trafos har röda och rosa trådar. Försöker luska ut vilken version jag har...

2. Koppingsschema?
Någon som sitter på ett? Tänkte kolla om min är virad för +6dB.

3. AVC?
Söker en tydlig förklaring, helst med schema, för hur man kopplar om till Autoformerkoppling...

Bonusfråga: AVC-koppling och in- och utgångsimpedans?
Hur skiljer sig TVC- och AVC-kopplling i detta avseende? Bollar med idén att koppla om till AVC och sätta en buffer före.

Edited by - freann on 2011/05/16 21:45:35

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/05/17 :  10:39:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
http://www.intactaudio.com/AVC_wiring.html

Här är AVC-kopplingen

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:20:04  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Tack Bardis!
Men... Hur gör jag med min primärlindning? Den bör termineras på något sätt? Läste något på Audiogon om att sätta ett 1,5 MOhm motstånd över primären, annars får man en stygg högfrekvensresonans.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/17 :  23:59:45  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Testar nu att seriekoppla (!) min Pass B1 klon till trafoförsteget. Buffern före trafon alltså.
Kalas! Tyngd och ett värme från B1:an (bestyckad med PIO-kondingar), närvaro och detaljer från trafon. Det här är helt klart vägen att gå om man blandar in en TVC. Kul.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/18 :  08:47:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Dina erfarenheter indikerar/visar att din signalkälla inte klarar av lasten från trafon. Alternativt kan det vara en behaglig färgning som tillkommit. Det finns ingen annan förklaring till att det skulle låta bättre när man kopplar in en sourceföljare(därtill med kondensatorer i signalvägen)innan. TVCn ensam ska låta bäst när allt annat stämmer. Om man däremot måste ha ökad gain och därför lägga till en preamp får man acceptera en ev. degradering av signalen.

Missa inte att primärlindningarna på trafon måste vara seriekopplade för att det ska låta optimalt! Den är då i 0dB läge. Mao ska man låta bli att köra med +6dB koppling eftersom det bl.a. ger en besvärligare last. Detta gäller generellt för trafos att de aldrig bör vara parallellkopplade på primärsidan(ref. Per Lundahl) för optimal funktion.

Denna är identisk med S&B då det är en förbättrad kopia, gjord då S&B la ner TVC:

http://www.diyhifisupply.com/node/341

Mao parallell är med två tåtar på vardera anslutningsklämma. En tåt på vardera ingångsklämma och två av tåtarna förbundna med varandra utan annan anslutning är serie.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/18 11:13:06
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/18 :  21:30:49  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
reVintage - säkert korrekt i båda fallen. Jag misstänkte impedansproblem - därav testet med att buffern före.
En buffrad TVC borde möjligen vara snällare mot andra apparater som ett externt phonosteg? En bra lösning isf.

Tack för länk - ska försöka ta reda på hur den är kopplad.

BTW: jag söker inte absolut transparens, men är lockad av TVC:s enkelhet som konstruktion samt närhet, bas och stereobild. Rör är bra, men jag börjar tröttna på apparater med rör i...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/18 :  22:20:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
En buffrad TVC borde möjligen vara snällare mot andra apparater

Nu vände du nog till det. En TVC är en snäll last! Fixa apparaterna som inte klarar trafon istället. Att införa grus och kondensatorer i signalvägen är en mindre bra lösning. Ett externt phonosteg är torde inte på ngt sätt vara "snällare" än ett inbyggt. Om de är elektriskt identiska blir det ingen skillnad.

Hur var det med seris/parallell?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/18 22:22:44
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/18 :  23:17:30  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Man läser så mycket på nätet... Någon resonerade att en TVC klarar att driva svåra laster, men kan ge en mindre optimal last åt en signalkälla. Om man ska ha en buffer ska den vara för TVC:n.
Min CD borde dock vara byggd för ovanligare laster - en Sony SCD 555ES moddad av Allen Wright / Vacuumstate.

Återkommer om serie/parallellkopping..!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/19 :  07:30:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du kan få problem med TVCn om källan har hög Zut.

Om CDn (har ingen aning om moden)har ett rörsteg på utgången som inte klarar lasten i kombination med parallell så kan det vara svaret.

EDIT: Har kollat Vacuum States mod och den har ingen rörutgång. Jag har själv en ES-maskin, trots det sitter det "vanliga" tveksamt bra kretsar på utgången. Iofs tror jag inte dessa påverkar så mycket av dina fel. Dock borde utbyte förbättra ljudkvaliteten. Men VS kanske åtgärdat detta?

Har du fler källor?

Ett enkelt sätt att externt kolla är om signalen blir svagare vi förbikoppling. Det är då parallell.

Då kan vi kanske fråga oss om vilket är rätt, den fetare återgivningen via buffern eller den slankare när du kör direkt.

Men kolla som sagt kopplingen först.

Det borde väl finnas andra forummedlemmar som har erfarenheter av S&B?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/19 12:00:19
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/19 :  16:42:33  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Vacuumstate Level 5-modd innebär bla. annat helt ny (diskret) analogdel med egen strömförsörjning. Borde vara stabila saker..?

Fett vs. slankt - intressant! Anledningen till att jag experimenterade med buffern var att jag reagerade på en grynig diskant via trafon. Byte till buffersteget gav mer värme i mellanregister och neråt, samt bättre tyngd i basen. Och en helt annan diskant. Väldigt påtagligt på applåder. Mellanregister och bas via trafo upplevdes som mer detaljrika/intrikata men något mindre "emotionella". Jag upplevde båda som väldigt attraktiva - in mitt system.

Trafon borde inte ge en ful diskant. Första tanken var impedansproblem. Hur lösa? Galen idé: koppla in buffern före. (slutsteget är ett Croft OTL-rörsteg).

Intrycket (hittills lyssnat) är att jag fick en mix av bådas fördelar.

Det finns fler utvecklingsmöjligheter:
- buffer + trafo i samma låda med möjlighet till buffrade och obuffrade ingångar
- trafon ersätter volympoten i buffern
- omkopplare för buffer för/efter#8230;

Det finns ett gäng äldre trådar på diyaudio.com kring S&B-trafos. Ställer en fråga där och ser var som händer.

Edited by - freann on 2011/05/19 16:42:56
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/19 :  16:49:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej!

quote:
trafon ersätter volympoten i buffern

Menar du att du också har en volymkontroll på ingången av buffern? Om du har det, så har jag en idé. Kolla värdet på poten. Kolla också inimpedansen på ditt engelska bygge.

men serie/parallell föst, det är ju hur enelt som helst att följanågra tåtar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/19 16:54:15
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/19 :  17:33:00  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Buffern har en volymkontroll - det är en klon av Pass B1:
http://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf

Inimpendansen på Crof:en blir svårare... Det finns ingen dokumentatiuon att få tag på längre. Kan iof. ställa frågan till Glenn Croft...

Serie/parallelt: enkelt? Du skulle se hur tight bygget är gjort... Chassiets djup är några centimeter längre än trafoburkarna... Urk!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/19 :  18:35:17  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Trångt var det..!

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/19 :  22:36:27  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Lösa trådar!?
Vit jord till sekundär. Svart = jord till primär, ej inkopplad. Ok.

Hur tolkar jag röd/rosa (+) och (-) ej inkopplade? Endast halva primärlindningen används..?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/20 :  07:20:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det verkar helpuckat!! Du måste få tag på färgkoderna. Har för mig att MatsT har ett par liggande, skicka ett PM/E-mail till honom och fråga.

Ang. buffern så lastar den CDn med 25k. Kan tänka mig att CDn inte funkar bra med den högohmigare och varierande lasten från trafon. Det går att åtgärda så att du slipper grus+kond. Vi tar det när du fixat TVCn.

Googla så hittar du Croften, har sett den någonstans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:00:05  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Puckat var ordet.
De anslutna trådarna är markerade (-) och (+). De ej anslutna (++) resp. (--).

Möjlig förklaring: har sett en uppgift om att MkII versionen inte hade inte +6dB-lindning eller gick att köra balanserat. Vet inte hur tillförlitlig infon är... Eller om det skulle förklara något.

AVC-koppling kanske löser problemet? Eller vad har du för idé reVintage..?

Croft:en - jag har Googlat - believe me! Glenn croft har blivit av med dokumentationen av sina äldre produkter. Men som sagt kan jag fråga.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/20 :  10:03:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Omärkt = skärm, märkt +/++/-/-- = in(seriekoppling), markerade med nummer = ut.

Mao ++/- ihopkopplade och i luften.

Ta bort buffern och lägg ett 27k mellan plus och minus(respektive kanal) på ingångsklämmorna.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/20 10:06:27
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/20 :  12:10:27  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Seriekoppla primär = OK!

Utan buffert = OK!

27k = Ok! Impedansmatchning alltså, vad blir resultatet?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/20 :  13:26:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Buffern lastar CDn med 27k.

Det kan vara så att CDn vill ha lite mer last än trafons högohmigare och varierande. Koppla in 27k parallellt. Nu blir lasten 27k//trafons Z. Volymens läge, trafons induktans, slutstegets Zin och trafons parallellkapacitans påverkar också. Nu inverkar dessa parametrar betydligt mindre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/20 14:56:52
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/20 :  13:31:54  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Strålande - tack!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2011/05/21 :  11:41:33  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Med seriekopplade primärlindningar och 27k last låter det som det ska. Spektakulärt. Tack reVintage.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000