HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Behöver ersätta Grado SR80, eller rören slut?.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/05/14 :  14:23:38  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Använder lurarna på jobbet, kanske 5timmar om dagen. Driver dem med ett rör-hörlurssteg (little dot II++). Jg trodde i min enfald att det vassa skitljudet berodde på för hög instpelningsnivå, men sitter med en av de jobbiga skivorna här hemma och njuter utan vasshet. Alltså behöver jag byta lurar, kan någon ge mig bra förslag i prisklass runt 1000-3000? Tycker att Grado passar mina öron bra, kommer ihåg att jag hade svårt att hitta några som satt bra när jag provade ut dessa.
Vet dock inte om vassheten kan komma av att rören är slut i förstärkaren, har kanske haft den i 3år, vet inte hur många timmar de varit på, men säg 5timmar om dagen, 5dagar i veckan, 48 veckor om året, då blir det 1200timmar och jag vet inte hur länge de varit använda tidigare, tycker dock att det känns som om de distar om signalnivån in blir lite hög, eller om det är min CD-spelare, en Denon 755, som inte tål nivåer nära full-scale på CDn.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/05/26 :  18:58:30  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att komma underfund med varifrån det vassa ljudet kommer från måste du byta runt mellan prylarna. Koppla hörlurarna till en annan förstärkare och likadant med CD:n.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/06/01 :  09:02:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tack för svaret, har provat annan förstärkare och andra lurar men tycker inte det känns så mycket bättre. Får väl kanske se mig om efter en annan CD, eller en extern DAC till den, borde väl funka bra som transport den där Denonen?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/06/08 :  15:23:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Tja, kanske inte är så farligt ändå. Stoppade in en Musical fidelity A3.24-DAC i signalvägen och det blev ju rätt mycket bättre. Men skruvar man upp volymen en aning är det fortfarande trött i öronen efter 4 skivor på raken. Fast det är nog inte så konstigt antar jag....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000