HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Modda bredbandare till basar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/05/10 :  11:19:38  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hej!

Funderade på om man kunde göra en trevlig och spelglad 2 eller 2,5 vägare av mina 4 st Fostex FP203 samt någon diskant i en 8" Waveguide. Kan det vara någon fördel att skära bort kalotten på bredbandaren och ersätta med en dammkåpa, syftet vore väl att få den rulla av något snyggare i frekvensgången.

Var köper man dammkåpor isåfall och hur stor bör den vara? Limvalet är också intressant att veta...

Mvh Asto

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/05/10 :  19:16:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vore synd att förstöra fostexelementen. Dessutom finns det bättre element för basåtergivning!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/10 :  20:22:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med Bardis

Även om jag håller med om den teori du skrivit.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/05/11 :  08:58:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det är väl jag som inte ser värdet i elementen då dom går för runt femhundringen paret på Tradera. Mina kalotter är dessutom lite knöliga och fula

Simuleringar visar att de kan spela med riktigt bra drag ner till 40Hz i MLTL. Elementets låga Le i kombination med att rätt diskant placeras på rätt djup i Waveguiden borde betyda ett ganska enkelt passivt filter.

Det är något jag har försökt att förstå senaste tiden, alltså vad det är för parametrar man skall titta på om man vill kunna använda sig av första ordningens filter.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/11 :  09:41:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Asto,

Har för mig att du bor i Närke. Ta en tur över till Bosse i Degerfôrs.

Här finns allt du behöver veta om dina element:

http://petoindominique.fr/php/mysql_thiele_seul.php?hp=2038

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/11 09:55:58
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/11 :  13:10:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag gillar din idé med att köra fostexarna som bas och mid i några MLTL eller liknande. De är väl inga basmonster precis. Ljudtrycksmöjligheterna är inte speciellt imponerande.
Prova utan att ta bort diskantkonen?
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2011/05/12 :  12:18:44  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Bra länk Lars, stämde bra med de parametrar jag lagt in.

Circlo, näe det lär inte bli några bröstkorgsmasserare med sina +-2mm. Känsligheten i simuleringen ligger på ca 100db med elementen parallelkopplde ner till 41Hz i 2pi. Kanske landar kring 95 beroende på konfig.

Skulle kunna bli ett litet lattjo bygge för att lära sig lite mer om waveguide utformningen. Jag har ett annat projekt där ekonomin prioriteras så detta måste isåfall bli billigt. Inköp av diskanter lär ju bli ett måste iallafall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000