Author |
Topic |
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 12:35:54
|
Hej!
Jag har ett par HFLS-1 som jag för all del är väldigt nöjd med, men som finnishen inte är riktigt vad jag önskar. Jag har lärt mig ganska mycket på de år som gått sedan jag byggde dem så ett nytt försök är dax i sommar.
Nu till saken, jag tycker att HFLS-1 låter riktigt bra, men det är alltid roligt att prova nått nytt. Sambon tyckte att ett par golvhögtalare skulle se bättre ut... jag hade tänkt ett par pIP som jag lyssnat och gillat.
Så, har ni några förslag på golvhögtalare som låter riktigt bra till vettig peng? |
/Patrik
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 14:35:38
|
quote: Så, har ni några förslag på golvhögtalare som låter riktigt bra till vettig peng?
Om det nu är så att du ändå ska bygga ersättare till dina HFLS-1:or så kanske det är läge att satsa på begagnat så länge?
ELAC FS 137 Jet, är mycket bra högtalare i budgetklassen tycker jag!
Borde det inte gå att designa om HFLS-1 till golvare med tex dubbla basar, eller kanske som trevägare? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 18:19:46
|
som ovan EALS-3
dom e koola (ser coola ut iaf aldrig hört dom) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 18:37:04
|
Dessa är jag väldigt nyfiken på. Lådan är av typen "Transflex" med bra resonanskontroll. Det är en hybrid mellan basreflex och TL. Waveguide till diskanten är ingen nackdel heller. Tror det är en riktigt seriös konstruktion. Den finns i 3 olika utföranden, samma diskant men med olika bas/mellan alternativ.
http://www.hifitalo.com/pdf/aw30alu.pdf
|
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 12:25:35
|
Idén var att byta ut HFLS-1orna mot ett par nybyggda golvhögtalare.
Jag ska kolla de andra förslagen. Alltid kul att läsa! Jag har tyvärr inte möjlighet eller kunskap att ta fram en egen konstruktion så det får nog bli ett färdigt "mönster" |
/Patrik
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 14:36:41
|
EALS-3 och morellos skapelser tror jag låter riktigt fint men tyvärr då är det både svårt att få tag på komponenter, priset blir för högt och jag tror att på eals-3 så är WAFen lite för låg. waveguidehögtalarna såg möjliga ut. Dock verkar linsen (?) svår att få tag på idag.
De finska högtalarna såg fina ut och var i vettig prisklass, det samma var gravesens lådor. Tål att tänkas på! |
/Patrik
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 15:07:16
|
EALS-3 bygger på ett Peerless-bas-element som idag inte får att få tag på. EALS-3 skulle behöva stegas till mk II med nytt element.
Blir till och med osäker på om Peerless-6'an finns kvar?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 19:37:44
|
quote: waveguidehögtalarna såg möjliga ut. Dock verkar linsen (?) svår att få tag på idag.
Hifitalo säljer hela kit där allt utom låda ingår. Har även fått uppfattningen att det svenska språket fungerar så det är nog bara att maila dom och fråga.
Edit: Waveguiden finns också att köpa lös för 15 euro http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=999 |
Edited by - asto on 2011/05/09 19:41:34 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2011/05/09 : 21:16:13
|
EA: Hur blir det då med delningsfiltret om bas elementet behöver bytas ut? det torde ju rimligtvis behövas modifieras det också isåfall, eller är jag ute cyklar? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
|
Topic |
|