HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Faital 5" till 2" midhorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/20 :  12:56:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Några idéer om hur en M5N12-80 skulle fungera som lågprisalternativ till kompressionsdriver i 2" midhorn på 150-200Hz midhorn?

Att montera den platt på kanske inte är så lämpligt men en kort konisk adapter på några centimeter skulle förhoppningsvis fungera. Kompressionen är strax under 5:1. Att göra ngn form av fasplugg ter sig lite komplicerat.

Fane 8M Studio sägs fungera bra med 2,8:1 I kombination med ett 4" Tractrix 142Hz ska det lira ner till 135Hz och upp till 5kHz. Trolleri?

Observera att det här också är en rent hypotetisk frågeställning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/04/20 13:24:04

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/04/20 :  16:31:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det går väl o testa med mina små B&C som jag kör i th?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2011/04/20 16:42:22
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/04/20 :  17:47:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Eller med mina Fane studio 8M

Kompression 5:1, vad menas? Är det horn halsen som är 5ggr mindre än element arean?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/20 :  17:49:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Med 8M ska At vara 81cm2(4" dia). En 2" är strax under 20cm3.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2011/04/20 :  22:58:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Fane studio 8M

Det elementet retar mig lite. Jag hade en bra deal på gång på ett par till mina mid(bas)horn för ett tag sen men avböjde efter att ha simulerat, på sistone har det framkommit att just de elementen tydligen lyder under andra lagar än de som huggits i sten av herrarna Thiele och Small...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/20 :  23:36:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling,
Du har nog lite fel där. De simulerar helt OK så de lyder faktiskt under de i sten huggna lagarna. Däremot är Fanes egna T/S totalt uppåt väggarna, inte en siffra rätt Troligtvis där du missat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/04/21 :  00:09:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan mycket väl vara så, även om jag har för mig att nån på diyaudio mätt upp sina exemplar och fått det till att de håller de publicerade specarna. Dock litar jag ganska lite på hemmamätningar gjorda av "random" personer vars kunskapsnivå man inte vet något om. I morgon ska hur som helst mina horn bestyckade med nästan-gratis-kinaelement mätas upp igen nu när de moddats och tätats sen förra gången. Kanske inte finns något behov av nya element.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/21 :  10:34:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yo D,
De andra mätningarna på på diyaudio måste gjorts av ett pucko, troligtvis det du menar med hemmamätningar gjorda av folk med okänd kunskapsnivå. Den "riktiga mätning" är gjord av JLH, som absolut inte är en amatör!! MLSSA-mätningen talar sitt tydliga språk. Att 8M går upp till 5kHz beror på direktstrålningen i kombination med den lite udda frekvensgång elementet har.

http://www.diyaudio.com/forums/attachments/multi-way/218920d1303003389-my-le-cleach-horn-build-screenhunter_01-apr.-17-10.50.gif

Det var JLH som tipsade om Faital och dessutom avrådde från Fane 5M.

Så grattis Asto som har ett par.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/04/21 11:18:06
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/04/21 :  20:19:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Minns bara diskussionen vagt så jag säger varken bu eller bä om vem som vet vad där. Det jag nu vet är att mina egna lågmidhorn inte ändrade karaktäristik ett dugg efter tätning och minskning av halsarean, får bli nya element i dem nån gång när ekonomim tillåter.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/22 :  10:48:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det kvittar vem som kom med felaktiga uppgifter, du fick facit ang. 8M i min tråd.

Nyfiken på dina lågmidhorn, kommer inte ihåg men har för mig att At var ganska liten från början? Kanske halsarean ska ökas genom kapning? Självklart måste elementet fixa det hela, men mindre än 2:1 och en bra 12" skulle kunna räcka. Varför inte hänga på den sista hornbiten och göra en "speglingsavskärning" på ca 25% mot golvet för att få ner höjden. Eller få låna Astos 8M där kompressionen ska var ca 227:81cm2. Som jag nämnde tidigare: JLHs tractrix är 142Hz och sägs spela rakt ner till 135Hz. Jag skulle dock pessimistiskt räkna med bortåt Fl 200Hz. Simulering bör nog göras lite off-axis, 10-20 grader, vad säger Petter?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/04/22 11:12:11
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/04/22 :  14:07:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad det gäller mina horn så har jag dribblat så mycket fram och tillbaka att jag knappt minns hur de var tänkta från början...
140Hz något förkrümpta tractrix, senare medelst spackel i hörnen modifierade så att de snarare ligger på 145Hz. At ~100cm2 i nuläget.
De billiga element som sitter i nu simulerar ganska medelmåttigt och mäter sämre, men det finns som sagt ett urval av element som simmar bra i de existerande hornen. Nedåt i frekvens trycker de på ganska bra, vilket troligtvis har att göra med att elementens parametrar inte stämmer med de publicerade...
Får se vad det går att få till av det här, är lite sugen på att bygga större doningar med riktiga element och avstämda bakkammare...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/22 :  14:47:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ett sätt att få dem att gå längre ner är att köra vented/BR. Vet att du nämnt det tidigare. De 150Hz jag köpte av dig simar snyggt ned till under 100Hz med lite större låda och basreflex avstämd till ca 40Hz med Altec 414.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/04/22 :  15:07:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Klurigt kapitel det där med att få hornet och basreflexen att spela ihop sömlöst, tur att det är gratis att simulera
Vi får se vad det blir, hornen funkar att spela på i befintligt skick så de får vara som de är ett tag till. Ska bygga om rummet med mera innan jag tar tag i detta på allvar. Nu har vi dock kommit lite OT känner jag!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/22 :  18:11:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Iofs 1/2 OT även om vi fortfarande talar om horn runt 140Hz. Tror jag har en tråd i ämnet på annat ställe i forumet. Har just fått delarna till lådan så svaret är inte alltför avlägset.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/04/24 :  12:25:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
P.Audio WN-520N är ett annat litet element som jag funderat på i midhornsammanhang. Enligt mina simuleringar ser det ut att funka bra från strax över 200Hz upp till kanske 1500Hz, beroende på hur man tolkar simmarna. Skulle kanske kunna funka i ett trevägssystem ihop med ett flerveckat TH och ett lite större diskanthorn.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/04/27 :  11:39:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fick till sist de korrigerade T/S-parametrarna från Faital. Som synes ser hf-området inte så imponerande ut. Frågan är om detta element har så mycket direktstrålning som Fane 8M så att det för mår att gå upp till 4kHz. Tveksamt som jag ser det.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/07 :  20:27:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lyfter tråden då Fuling och jag mötts på diyaudio. Faital elementet ska fungera och låta mycket bra och enl. JLH gå under 150Hz i praktiken med ett 140Hz Tractrix. Han har kört med 81cm2 At.

quote:
I did not use an adapter, just bolted the Faital directly to the 4" throat. This makes for about a 1:1 throat. The sound was very smooth and coherent without any sign of congestion. The Faital is one of the few woofers that can get away with a 1:1 throat and still maintain decent high frequency gain.

Faital elementet kostar 720:-! Jfr detta med en bra kompressionsdriver.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/07 :  21:15:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kapa trattarna du har hos Hasse i halsen och montera elementen bara
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/07 :  22:12:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför skulle jag göra något så helkorkat?

För det första är hornen inte Tractrix och för det andra så har jag de drivers för vilka hornen är optimerade på mina specar.

Kanske du har något bråte stående som du kan testa med istället?

Simulera så ser du att LeCleach inte är någon riktig hit med Faital. Spherical/KW kan gå.

T/S: http://www.revintage.se/Faital.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/07 22:46:56
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/07/08 :  01:13:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hittade också elementet för 720 i Sverige när jag googlade. Mina snabba simuleringar ser ungefär likadana ut, uppåt duger det bra till att möta mina multiceller vid ~600Hz men jag hade gärna sett lite mer utsträckning nedåt i frekvens. Är det måntro de här elementen som nån (JHL, JLH...?) menade att man kan köra utan bakkammare pga dess höga Fs?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/08 :  08:15:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag har simulerat utan bakkammare och det ser inte direkt bättre ut. Faktiskt verkar inte frekvensgången påverkas säskilt mycket av bakkammaren, skulle testa med 2-3dm3. Säger JLH att det ska gå ner en bit under 150Hz i rum så tror jag att vi kan lita på det. Blackmagic kanske.

Simulationerna tar inte med "direktstrålningen". Skulle kunna tänka mig att de iaf går upp till 3-4kHz. Du "slipper" isf att använda munlticellerna. Jämför med Fane 8 som trots simulationerna i praktiken går upp till 4-5kHz.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/08 08:21:59
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/07/09 :  04:20:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Multicellerna är liksom basen i min anläggning, då skippar jag hellre midbashornen och låter baslådorna spela upp till 600Hz... Hur som helt tror jag inte en kondriver låter snyggt upp till 4k även om den har full nivå dit upp.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/09 :  10:58:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det var ett skämt! Men iofs skadar et inte att pröva. Det enda du behöver är att ha helt korrekt flare ner till At=80cm2, ett fullt Tractrix blir då drygt 66cm långt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/09 11:01:11
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/07/09 :  12:22:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
helt korrekt flare

Där sket det sig...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/09 :  17:07:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vaffe dä?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/07/10 :  16:04:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mina horn är inga renrasiga tractrixar. Till att börja med är de något avkortade/förminskade (dumma hornresp och dumma mig som inte fattar att hornresp är dumt...) och för det andra har jag rundat av halsen invändigt med spackel vilket ändrar konturen lite. Hur dessa faktorer påverkar prestanda kan jag inte uttala mig om.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000