HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Min ubuntu Pc får ingen IP adress - halvvägs
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:17:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Som sagt, min Ubuntu PC får plötsligen ingen IP address från routern och syns inte längre på nätverket. Mig veterligen har jag inte gjort något förutom en ombootning.

Några tips om vad jag kan kolla?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2011/04/08 22:55:47

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:19:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
har routern låst sig?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:22:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nej, andra saker på nätverket funkar, det här verkar vara något i Ubuntu maskinen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:01:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
hur många portar har du? det kan ju vara nån annan som tagit en så ubuntu blev utan ..

vad är en ubuntu?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:03:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
en Linux PC

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:13:52  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Har du testat köra sudo dhclient eth0 från ett terminalfönster? Du kanske kan få någon ledtråd..
Kan också vara idé att köra sudo ifup eth0 för att verifiera att nätverkskortet är uppe som det ska.

Det förutsätter att ditt näverkskort heter eth0, du kan se det genom att köra sudo ifconfig -a
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/05 :  23:19:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för tipset.

Det skall jag testa men är för trött nu så jag rapporterar imorgon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:23:16  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Då skulle jag hällre tipsa om:
sudo /etc/init.d/networking restart

istället för att dra igång flera demoner som ska ligga o leta efter ip så startas den bara om som normalt används. Ubuntu använder ju gärna networkmanager, vilket inte alltid funkar så bra tillsammans med andra som dhclient etc..

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/04/06 :  09:59:28  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Ja det var en bra poäng Lindgren, jag tänkte bara täcka in scenariot att dhclient inte var igång för nätverkskortet, alt. att kortet inte är uppe av någon anledning.




Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/06 :  11:10:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
sudo /etc/init.d/networking restart


command not found - tyvärr.

Lite pyssligt med Linux för icke kunniga - som mig - när det blir problem. Då skall man plötsligt kunna kommandon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/04/06 :  11:22:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hang in there Micke Y belöningen är mödan värd, så har jag upplevt det tiallafall, men det fanns många tillfällen då jag förbannade linux i diverse forum och tyckte det var åt pipan för "omänskligt", nu kan jag dock se tillbaka på snart 5 år av strulfritt datoranvändande.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/06 :  13:39:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack Martinsson

Ja, det är verkligen frustrerande att jag kan så lite. Det är ganska nära att jag måste gå in i Windows träsket

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/04/06 :  13:46:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Känner igen det.. Jag drabbas hittills av de mest konstiga linux-problemen på min linux htpc.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/06 :  18:58:58  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
quote:
command not found - tyvärr.


Ah, se först till att bli root då och skriv sedan bara:
/etc/init.d/networking restart


EDIT: Startade upp en liten virtuell ubuntu-maskin här och blev ganska förvånad när jag insåg att samma kommando med "sudo" framför - inte fungerade.. aja :-)

EDIT2: btw, för en icke van - för att bli permanent root: "sudo su" om inte bara "su" funkar...

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2011/04/06 19:23:34
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:05:44  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag hade/har liknade problem när all portar på routern var/är upptagna! När jag lämnar en ledigt (men helst två) då fungerade allting. Så, både Win och Linux datorer som var kopplade till samma routern hade ingen IP adress då. Testade med två olka routern men felet var samma. Nu använder jag aldrig alla portar.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:23:52  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
quote:
Jag hade/har liknade problem när all portar på routern var/är upptagna! När jag lämnar en ledigt (men helst två) då fungerade allting. Så, både Win och Linux datorer som var kopplade till samma routern hade ingen IP adress då. Testade med två olka routern men felet var samma. Nu använder jag aldrig alla portar.



Låter konstigt, men det låter mer som router-bekymmer.. Flyttar du inte runt enheterna som är inkopplade kan du ju annars använda statiska (förbestämda) ip på dem som alltid sitter där, och dhcp på resterande.

EDIT: ny firmware kanske kan hjälpa.

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2011/04/06 20:25:00
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/06 :  22:14:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lindgren

Jag har kört restart kommandot och det verkar funka. Maskinen säger reconfiguration OK eller något ditåt.

men

Jag kan fortfarande inte nå någonstans från maskinen, firefox kan inte nå routers eller internet. Jag kan fortfarande inte nå min Alix burk via en terminal.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/06 :  23:59:06  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Har du fått en ip-adress?
Som root: ifconfig

När du säger "kan inte nå" menar du då ping/browser/ftp/ssh eller vad?

klistra in resultatet Här av följande tre separata kommandon (som root och efter en ...networking restart):

ifconfig
cat /etc/resolv.conf
route

Har du förresten testat med en annan nätverkssladd?
Hur enkla somliga lösningar än låter så är de i regel värda att testa för att kunna utesluta dom i annat fall..

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/07 :  15:54:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
OK here we go.

if config

root@ferrum-laptop:/home/ferrum# ifconfig
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:692 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:692 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:54892 (54.8 KB) TX bytes:54892 (54.8 KB)




cat/etc/resolv.conf


root@ferrum-laptop:/home/ferrum# cat/etc/resolv.conf
bash: cat/etc/resolv.conf: No such file or directory


route

root@ferrum-laptop:/home/ferrum# route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface


Nä, jag tror inte jag får en IP adress nu.
Ja, jag har bytt mellan 3 olika (nya) kablar utan skillnad.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/04/07 :  18:48:56  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Kontakta adressändring de hjälper säkert till

Kunde inte hålla mig Micke - jag vet, inget roligt alls att få sådana här kommentarer F'låt


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/07 :  19:54:16  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
cat/etc/resolv.conf <--- skulle vart mellanslag mellan "cat" och resterande ;-) Men det spelar ingen roll efterssom ifconfig visade att du inte får ip och då inte heller dns som hamnar i filen /etc/resolv.conf.

Ditt ethernet-interface är inte online och en närmare titt när jag startar upp en virtuell ubuntu livecd visar att interface'n inte står specifiserade där jag trodde, utan snarare i NetworkManager's gui-configuraqtion - Det verkar nu alltså som att NetworkManager inte körs.

Om du (som root) skriver NetworkManager <-- lägg märke till stora/små bokstäver! Vad får du nu för meddelande??

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/07 :  22:22:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Då får jag

**(NetworkManager:2496: Warning**:Network Manager is already running pid 9269


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/07 :  23:15:03  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Ehum...

Har du måhända längst upp på skrivbordet något sådant? (kan skilja sig lite)
Med enkelklick på iconen kan du förhoppningsvis välja "Auto eth0" eller högerklick för "Enable Networking" kika gärna runt där, du kan välja "Edit Connections" se om något ser ut att vara avstängt?

(Bild av Ubuntu 10.10)


Visas iconen där uppe på detta vis, kan det avhjälpas som läses i länken:

http://www.geekyard.com/os/linux-os/fix-network-manager-disabled-problem-in-ubuntu-10-04/
(Bild av Ubuntu 10.04)

Titta annars även i System > Preferences > Network Connections
Ta en närmare titt på denna:
http://www.liberiangeek.net/2010/09/disable-network-interface-ubuntu-10-0410-10-maverick-meerkat

Förhoppningsvis är det bara något som är "bort-klickat" och som inte märktes förräns efter din omstart, men leta efter "eth0" eller möjligen "eth1" samt "Wired" om du nu har engelskt språk i menyerna förståss

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2011/04/07 23:17:57
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/04/08 :  00:12:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
YES!! Lindgren du är en pärla

Nu funkar maskinen. Det var den där buggen i 10.04 du hittade en beskrivning på som fixade den.

Tack för hjälpen.

Nu skall jag bara få igång musikmaskinen men det får bli imorgon, nu är jag för trött.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/04/08 :  08:01:19  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Härligt att det löste sig Micke.

Ubuntu kan vara en "pain in the ass" när ingenting funkar, speciellt om man precis har bytt till denna dist från windows. och inte har vanan inne.

Jag har använt Ubuntu i snart 2 år och det enda som har varit kinkigt att få till, hitills har varit den mobila 3g uppkopplingen. Resten har varit "plug and play".

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/04/08 :  08:54:43  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Härligt! visste ju inte viliken version du hade, så jag höftade lite ;)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000