HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ojordade uttag i vardagsrummet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/30 :  11:08:49  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Ja, äntligen... FLYTTA!!!
Men vänta ett ögonblick? Det är ju ojordade uttag?
Fast som jag är i DIY träsket så kanske jag tänker mer på det här än normalt?

Apparater bör fungera helt ok?
Hur blir det med eventuella jordslingor och kabelskärmar som ska jordas?
Som jag har förstått det så ansluter man i regel bara skärmen i ena änden, tex skyddsjorden i väggutaget.
Nu finns det ingen skyddsjord att ansluta till?

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/30 :  11:23:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
skyddsjorden är där för att skydda utrustningen, så om du har dyra grejer kanske du ska fundera på att fixa jordat uttag.
Det är ofta ganska enkelt men du ska igentligen byta alla om du byter ett ...

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/03/30 :  12:54:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Passa dig för att använda jordade kopplingslister. Om dom inte sitter i ett jordat uttag så kopplar du ihop alla chassier till ingen nytta som dessutom kan orsaka jordbrum.

Om du har byggt lådorna själv så borde du ha jordat, fast moderna jordfelsbrytare kommer antagligen rädda livet på dig om det blir fel. Är det vanliga proppar så skulle jag låta en elektriker dra om elen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/30 :  13:56:53  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Hyreslägenhet. :P
Jag undrar hur pigga de är på att dra om elen?
Det finns skyddsjord i proppskåpet men det är bara draget till kök, badrum och "torkrum".
Iofs en rätt så enkel manöver att mata i en ledare till till uttagen men är man inte certifierad elektriker tenderar hyresvärdar att bli en aning griniga.
Än så länge är det bara en sak i anläggningen (utöver högtalarna) som är hemmabygge och den är ojordad. (Det är låg spänning med fristående nätdel i plastlåda, tänk väggbula.)

Bra tips med kopplingslisten där, det ska jag helt klart tänka på.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/30 :  14:14:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Finns det verkligen en skyddsjord i proppskåpet lr är det en PEN ledare kombinerad nolla/jord
en ledtråd skulle vara byggår på din lägenhet :) avsaknad av jordfelsbrytare?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/30 :  15:02:10  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Har inte hunnit kolla så noga då jag fick nycklarna idag och håller på att bära lådor som en tok.
Elinstallation är inte mitt starka kort heller så jag är inte helt insatt i skillnaderna på olika jordningar och hur funktion/utförande skiljer sig?
Hur skiljer sig PEN från ojordat tex?

Husen är byggda på 60-talet så jag skulle väl tro att all form av elsäkerhet har tillkommit i efterhand.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/30 :  16:07:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jordad grendosa spelar väl ingen roll, apparaterna är ändå hopkopplade via skärmen på RCA-kablarna?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/03/30 :  17:30:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det beror väl på lite, i vissa apparater har man separata signaljordar och skyddsjordar, och det kan även sitta andra jordar i som man av någon anledning inte vill koppla ihop med något annat.

Jag skulle nog ha kopplat in anläggningen och provat, har man problem med brumm och annat djävulskap så får man väl tillkalla en BEHÖRIG elektriker för att jorda det rummet man vill ha anläggningen i, har man inget brum eller dylikt så ska man nog vara nöjd.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/30 :  17:44:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
quote:
BEHÖRIG elektriker


ska isf jorda alla uttag i hela lägenheten

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/03/30 :  18:11:09  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
"Finns det verkligen en skyddsjord i proppskåpet lr är det en PEN ledare kombinerad nolla/jord"

Skyddsjord och nolla/jord kopplas alltid ihop i proppskåpet för att båda ska få samma potential.
Så normalt går det bara fyra ledare in i ett hus. (tre faser + nolla).

Skyddsjord är i första hand till för personskydd då säkringen ska gå om fasen skulle komma åt höljet på apparaten. Dessutom ger den en väg ner till jord så att åskfilter ska kunna fungera.

Jordfelsbrytare bör man alltid ha då den även fungerar i ojordade uttag då den mäter strömmen som skickas genom varje ledare (fas och nolla) och ser om det försvunnit någon ström på vägen.

Om man har datorer så sitter det oftast ett par kondensatorer ner till skyddsjorden för att ta bort RF signaler och liknande. Vilket betyder att man drar upp skyddsjorden till halva potentialen av fasen om datorn inte är riktigt jordad. Handlar inte om särskilt mycket ström men det kan ställa till det rejält om man inte tänker sig för.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/30 :  18:33:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
wow hoppas ingen går på allt det där :) du kommer ju ta kol på nån :(

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/03/30 :  19:09:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
???

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/30 :  19:49:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Gordi borde ta en titt i säkringsskåpet. Då skulle han se att jorden är kopplad till nollan. Fattade själv inte sammanhanget första gången jag såg detta.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/30 :  20:20:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply


så ska det se ut om du har "riktig" jord

ogilla mig allt ni vill men annars blir det pen och det är inte längre godkänt vid nyinstallation.

dom flesta har ju pen vilket stig intygat

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/30 :  20:25:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Skyddsjord och nolla/jord kopplas alltid ihop i proppskåpet för att båda ska få samma potential.
Så normalt går det bara fyra ledare in i ett hus. (tre faser + nolla).


Man kopplar aldrig ihop jord och nolla i centralen om dom redan är separerade, största anledningen till femledarssystem(TN-S) är för att slippa vagabonderande strömmar.

Normalt idag är att dra 5 kablar in till centralen och sätta jordfelsbrytare.
I dom flesta äldre hus sitter det 4ledarssystem(TN-C) där man har en gemensam ledare för jord och nolla, vilken man delar på i centralen.


Det finns alltid en skyddsjord i centralen i vanliga hem. Det är bara att koppla in. Men kom ihåg att man måste byta alla uttag i samma rum och att man måste vara behörig.

quote:
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${HTML}=sfst_lst&${OOHTML}=sfst_dok&${SNHTML}=sfst_err&${BASE}=SFST&${TRIPSHOW}=format=THW&BET=1990:806$


Edit: slarvfel

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/03/31 18:45:25
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/30 :  20:44:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${HTML}=sfst_lst&${OOHTML}=sfst_dok&${SNHTML}=sfst_err&${BASE}=SFST&${TRIPSHOW}=format=THW&BET=1990:806$
?????

quote:
dom flesta har ju pen vilket stig intygat

det är nog inte många av oss som bor i så nya hus som har det nya 5-ledarsystemet

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/30 21:48:13
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/30 :  21:45:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ojojoj ...

Amatörernas afton ser jag ...

Vad det gäller det som skrivs om själva elen i den här tråden är knappt ens hälften korrekt.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/03/30 :  22:40:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Friskt kopplat, hela huset brunnet var det väl...

(Information som framkommer i den här typen av trådar ska tas med en grävskopa salt. Det enda raka i det här fallet är att höra med elektriker plus hyresvärd eftersom man ändå inte får initiera några åtgärder på eget bevåg.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/30 :  23:38:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
skyddsjorden är där för att skydda utrustningen, så om du har dyra grejer kanske du ska fundera på att fixa jordat uttag.
Det är ofta ganska enkelt men du ska igentligen byta alla om du byter ett ...

Skyddsjorden är där för att skydda människor mot farlig strömgenomgång från apparater med nåbara metalldelar.
Skyddsjorden försäkrar dels att apparatens hölje (eller motsvarande potentialt farlig del) inte får högre spänning än 110V
Och detta under en maximal tid, som är kort. Denna korta tid säkerställs mha rätt kabelval och säkringsval så utlösningsvillkoret håller sig inom gränserna.

quote:
Passa dig för att använda jordade kopplingslister. Om dom inte sitter i ett jordat uttag så kopplar du ihop alla chassier till ingen nytta som dessutom kan orsaka jordbrum.

Kanske, kanske inte.
Detta ligger förövrigt bortom mitt säkra kunnande, men själv skulle jag tvärtom prova att använda ett jordat grenuttag, till samtliga apparater för att säkerställa att dom jordmässigt är sammankopplade på samma vis som det skulle vara ifall det var jordade uttag i lägenheten.

quote:
Om du har byggt lådorna själv så borde du ha jordat, fast moderna jordfelsbrytare kommer antagligen rädda livet på dig om det blir fel. Är det vanliga proppar så skulle jag låta en elektriker dra om elen.

Man kan ha JFB och "vanliga" proppar, man kan sakna JFB även om man har automatsäkringar. Det ena utesluter inte det andra, åt något håll.

Men en JFB är en oerhört säkerhetshöjande grej. Men ni som har en, glöm inte att "motionera" dom. Tryck på testknappen minst två ggr per år. Jag har varit med om JFB som inte fungerar, för att dom inte har testats regelbundet, vilket alla tillverkare föreskriver.

quote:
Finns det verkligen en skyddsjord i proppskåpet lr är det en PEN ledare kombinerad nolla/jord
en ledtråd skulle vara byggår på din lägenhet :) avsaknad av jordfelsbrytare?

Med stor sannolikhet är det TN-C till din lägenhet, dvs PEN = en kombinerad jord och nolla är indragen i säkringscentralen.
I centralen delas denna upp till en jord-skena och en nollskena, om du nu inte har en central av förkrigsmodell.
Men ibland är jordskenan underdimensionerad, dvs det finns inte tillräckligt med lediga platser för att lägga in tillräckligt många skyddsjord-ledare.
Det är inte tillåtet att skruva in flera kablar på samma skruv i en gängsäkringcentral, inte heller att fuska och lägga på nollskenan istället.

quote:
Jordad grendosa spelar väl ingen roll, apparaterna är ändå hopkopplade via skärmen på RCA-kablarna?

Även detta är utanför min säkra kunskap.
Men jag misstänker att många (de flesta?, alla? (ingen alls? ?)) apparater inte delar signaljord och chassijord så där rakt av. Det borde väl ibland kunna sitta lite skyddande högohmiga motstånd eller avkopplande kondensatorer.
Men är signaljord och chassijord rakt ihopkopplade blir more10's råd adekvat, för att slippa jordloopar. Men min stilla undran blir då hur dessa apparater ska kunna fungera tillsammans hos hifi-entusiaster som råkar ha jordade uttag hemma hos sig.

quote:
Det beror väl på lite, i vissa apparater har man separata signaljordar och skyddsjordar, och det kan även sitta andra jordar i som man av någon anledning inte vill koppla ihop med något annat.

Jag skulle nog ha kopplat in anläggningen och provat, har man problem med brumm och annat djävulskap så får man väl tillkalla en BEHÖRIG elektriker för att jorda det rummet man vill ha anläggningen i, har man inget brum eller dylikt så ska man nog vara nöjd.

Allt detta skulle jag kunnat skrivit själv.

quote:
"Finns det verkligen en skyddsjord i proppskåpet lr är det en PEN ledare kombinerad nolla/jord"

Skyddsjord och nolla/jord kopplas alltid ihop i proppskåpet för att båda ska få samma potential.
Så normalt går det bara fyra ledare in i ett hus. (tre faser + nolla).

Mja ...
Från vilket håll ser du nu?
Från transformatorn mellan högspänningsnätet och lågspänningsnätet så finns det bara en nolla. Trafon är Y-kopplad och nollan tas ut i mitten. Denna är ansluten till ett jordtag här, och ev även senare i nätet, men detta är inte skyddsjord för det.
Utan denna ledare är PEN. Någonstans på vägen delas PEN upp i PE och N, som tidigast precis efter transformation som senast i kundens gruppsäkringscentral.
Har väl PEN delats upp får den aldrig slås ihop igen.
Fram till mätartavlan ansvarar nätleverantören för kablar och bestämmer ifall kunden får PEN eller PE+N.
Vid nyinstallerade nät är det numera vanligast med PE +N
Efter mätartavlan bestämmer kunden (eller hans elektriker eg), och numera delar ofta upp PEN så tidigt som möjligt, för det ger vissa fördelar. Men i gamla anläggningar är det fortfarande nästan alltid PEN fram till gruppcentralen, om ingen större elombyggnad har skett i huset.


quote:
Skyddsjord är i första hand till för personskydd då säkringen ska gå om fasen skulle komma åt höljet på apparaten. Dessutom ger den en väg ner till jord så att åskfilter ska kunna fungera.

Jordfelsbrytare bör man alltid ha då den även fungerar i ojordade uttag då den mäter strömmen som skickas genom varje ledare (fas och nolla) och ser om det försvunnit någon ström på vägen.

Om man har datorer så sitter det oftast ett par kondensatorer ner till skyddsjorden för att ta bort RF signaler och liknande. Vilket betyder att man drar upp skyddsjorden till halva potentialen av fasen om datorn inte är riktigt jordad. Handlar inte om särskilt mycket ström men det kan ställa till det rejält om man inte tänker sig för.

Detta tycker jag känns korrekt.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/03/30 23:41:10
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/31 :  00:03:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
så ska det se ut om du har "riktig" jord

ogilla mig allt ni vill men annars blir det pen och det är inte längre godkänt vid nyinstallation.

dom flesta har ju pen vilket stig intygat

Den där bilden avslöjar inte på det minsta vis ifall det är PEN eller PE+N!
Det avgörs nämligen av matningen till centralen, om det TN-C eller TN-S dvs 4-ledar eller 5-ledar.
Du visar en bild på att grupperna har både nolla och skyddsjord, och det måste alla centraler ha, oavsett om den är matad TN-C eller TN-S.

Undantagen är som sagt riktigt riktigt uragmala centraler, jag tror du måste backa till 30-40 talet minst innan du hittar centraler som saknar jordskena (alt de gamla jordryttarna).

Sen finns det ju ett tillfälle till. Det är någon helt kriminellt har fuljordat i sitt hus, dvs kopplat nollan till skyddsjorden i vägguttagen, det skulle kanske kunna kallas TN-C (eller PEN) ute i anläggningen.
Kommer elektrikern eller nätleverantören på den som har så, så klipps strömmen ute i fördelningsskåpet direkt.

quote:
Man kopplar i regel aldrig ihop jord och nolla i centralen

Hrmmm...
Är centralen TN-C-matad (dvs med PEN) är jord och nolla alltid ihopkopplade i centralen, annars aldrig.
Har centralen JFB så är ihopkopplingen av jord och nolla genom denna, annars är dom bara helt enkelt ihopkopplade (den s.k. nollskruven i gängsäkringcentraler)

quote:
, största anledningen till femledarssystem(TN-C) är för att slippa vagabonderande strömmar.

Det är en stor och bra anledning, men jag låter det vara osagt ifall det är största anledningen, i brist på helt säkra svar.
(Jag måste ju vara lite försiktig nu, när jag går in med så hög svansföring )

quote:
Normalt idag är att dra 5 kablar in till centralen och sätta jordfelsbrytare.
I dom flesta äldre hus sitter det 4ledarssystem(TN-S) där man har en gemensam ledare för jord och nolla, vilken man delar på i centralen.

Det finns alltid en skyddsjord i centralen i vanliga hem. Det är bara att koppla in. Men kom ihåg att man måste byta alla uttag i samma rum och att man måste vara behörig.


Håller med om allt, fast jag vill byta nog ut ditt TN-S mot TN-C.
TN-C = Terra neutral combined = kombinerad skyddsjord och neutral
TN-S = Terra neutral separated = separerad skyddsjord och neutral
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/03/31 :  00:45:20  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
quote:
Passa dig för att använda jordade kopplingslister. Om dom inte sitter i ett jordat uttag så kopplar du ihop alla chassier till ingen nytta som dessutom kan orsaka jordbrum.



Kanske, kanske inte.
Detta ligger förövrigt bortom mitt säkra kunnande, men själv skulle jag tvärtom prova att använda ett jordat grenuttag, till samtliga apparater för att säkerställa att dom jordmässigt är sammankopplade på samma vis som det skulle vara ifall det var jordade uttag i lägenheten.



För att förtydliga, det är jordad kopplingslist i ojordat uttag jag pratar om.

Jag har själv haft brum som försvann när jag ersatte en sådan list med en ojordad list. Det beror helt och hållet på hur apparaterna är kopplade innuti om det blir problem eller inte.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/31 :  06:15:48  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Passa dig för att använda jordade kopplingslister. Om dom inte sitter i ett jordat uttag så kopplar du ihop alla chassier till ingen nytta som dessutom kan orsaka jordbrum.

Det är väl väldigt svårt att avgöra/påstå om det är till nytta eller ingen nytta.
Nyttan med jordat grenuttag till alla apparater (fast ojordat uttag i rummet) skulle väl vara att man håller åtminstone chassijordarna bundna till varandra, inte tillåter dom sväva fritt och anta vilka slumpmässiga spänningar gentemot varandra som helst.

Men jaga jordfel är inte lätt, ungefär som att söka efter snömannen.

Jag för min del tror att man kan både få och slippa jordbrum och sånt när man lattjar med att skyddsjorda de olika apparaterna (till varandra) eller att strunta i detta.

Men när man väl har jordade vägguttag i huset så slipper man inte ifrån att chassijordarna på de olika apparaterna blir sammankopplade.

Så brum pga sådana här orsaker skulle jag egentligen vilja hänföra till konstruktionsfel på apparaterna.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/31 :  06:22:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Mina två långa svaroinlägg har en tydlig brist.
Dom för inte trådens fråga framåt och dom hjälper inte markusA något.

Men jag tycker du gör som Tomas J skriver:
quote:
Jag skulle nog ha kopplat in anläggningen och provat, har man problem med brumm och annat djävulskap så får man väl tillkalla en BEHÖRIG elektriker för att jorda det rummet man vill ha anläggningen i, har man inget brum eller dylikt så ska man nog vara nöjd.

Funkar allt så har du inga problem. Njut av nya boendet!




Förövrigt kan jag missförstått vad någon skrivit, så när jag "talar om vad som gäller" så kanske vi egentligen menat samma sak.
Det är alltid väldigt lätt hänt så här på forum, man skriver, snabbt och försöker förkorta lite osv. Eller läser snabbt och drar slutsaterna lite väl flagrant.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/31 :  07:31:05  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Tvärt om, det har varit mkt lärorikt att läsa den här tråden.
Det verkar vara två punkter som är ganska genomgripande.
- Skaffa jordfelsbrytare
- Testa och se

Punkt nummer två är redan avklarad, jag har kört ojordat i mitt tillfälliga boende och det funkar helt ok. (Jag vill ha mitt på det torra när jag nu får fast boende.)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/31 :  07:34:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Nästan allt detta går att diskutera till tråden blir låst ...

Men en sak kommer jag inte ge mig på (jorden/skyddsjord är inte något personskydd) jordfelsbrytare är det.

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/31 :  18:53:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Mickel-Mackel: bra att du har uppsikt.. Blir lätt slarvfel när man är trött.

Gordi: I princip det första man får lära sig i elläran är att jorden(skyddsjord/PE. PE=Protecive Earth) är till för att skydda människor mot ström. Prova köra ojordade apparater i köket ett tag så ska du se vad som händer(gör inte detta på riktigt då det är förenat med livsfara).
http://www.ecy.com/studenter/fel2.asp här är en enkel och bra förklaring

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000