HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 cat 5 cat6 och nu cat7?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/29 :  17:12:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Ett par år sen började jag testa flättad cat5 senare även med cat6 kan inte säga att det fungerade bättre lr sämre än något med ungefär samma mängd koppar

Nu har jag fått tag på några meter cat7 vet inte riktigt vad jag vill testa med den

cat7 är väldigt skärmad så i datanät pot jordar man sk*ten ur den jag vill ju kunna göra det oxå men har ingen riktig jord i denna lägenhet

flättad cat7 skulle ju inte funka

wHy r u here? ask yourself

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/03/29 :  18:51:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Min kompis Klas har bytt ut alla patchkablar, och kanske några dragna i väggen också, till cat7. Han har inte kunnat mäta upp någon hastighetsförbättring på sitt interna gigabitnätverk. Han har 730 Mbit/s. cat7 är betydligt grövre och således inte lika lätt att dra i rör.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/29 :  18:57:11  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
japp cat 7 nästan lika fet som cat1 fast jag har dom som högtalar trådar :)

Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2011/03/29 :  20:02:51  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
ursäkta lite offtopic.

Men blev lite sugen på att fläta högtalarkabel, ngn speciell nätverkkabel man skall använda, skärmad eller oskärmad, cat5 eller cat6?

Är svalanders fläta ett bra alternativ?
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/flatarskola/

//Andreas
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/29 :  20:14:38  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Jag har testat både cat5 oskärmad och cat6 oskärmad och skärmadm jag tror dock att orginalideen är baserad på cat5 oskärmad

jag har en cat6 oskärnad i bruk just nu, men har funderingar kring cat7 och potentialjord

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/03/29 :  20:42:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hur "frätar man en "Cat7"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/29 :  21:03:18  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Man får använda 3st cat5,6 lr 7 ,fast när det gäller 7 funderar jag på att inte flätta utan att "bara" bunta ihop 3 lr 5 binda ledarna och pot jorda skärmen =)

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/03/30 :  07:19:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
jaha, jag som precis dragit cat6 i huset, dags att byta mao...?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000