Ja det ser i alla fall trevligt ut det där elementet. Jag blir ju lite sugen på att skaffa ännu ett projekt till den digra listan med halvfärdigt och ej påbörjat.
Om diskanten fortfarande är vass kan du överväga en liten diskantsänkning. Borde fungera om du har en serieresistor, att sätta med en liten kondensator och motstånd i serie med varandra och detta sen parallellt med högtalaren.
Har nu testat med 9 mH spole och paralellkopplad 8 ohms motstånd. Blev trärtom vad jag hade förväntat mig. Strunt samma, de låter ju bra ändå så nu ska de ut till försäljning.
Nu är de sålda. Tog en timma på blocket. Fforsman, du fick mycket beröm för skapelse. Sålde väl för billigt som vanligt men den nye ägaren var så nöjd att det kvittar mig lika. Nu hamnar de i ett större rum där de säkert kommer mer till sin rätt med hjälp av nye ägarens två klass A monorörblock på 12 w.
Kunde faktiskt inte höra skillnaden. Det var ju mätningen som visade att med spolen och motståndet blev det sämre i det lägre regionerna. Hörintrycket är något nedsatt pga en tillfällig störning i höger öra som förvränger ljudet och ger mig yrsel till och från. Haft det i tre veckor nu men det har börjat klinga av så det finns hopp. Men filter och dyligt ska jag inte pilla med själv, densaken är klar. Det var ju faktiskt bara 5 db skillnad mellan diskant och de lägre frekvenserna. Så elementen var ju suveräna och dina lådberäkningar styrde upp det hela. Synd bara att de blev så stora. Känns som om jag fått tillbaka rummet nu och mera ljus flödar in.
Fforsman, var bara tvungen att säga att köparen ringde nyss för att tala om hur j_a nöjd han var med dem. De kom nog mer till sin rätt i hans större rum. Fast jag var ju så klart också nöjd. Skulle dock gärna testat dem i stor lokal med mycket kräm på förstärkaren