Author |
Topic |
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/05/04 : 22:04:02
|
quote: Ska motståndet verkligen upphäva detta???
Ja, verkligen. Den gör att du inte får avrullningen över baffelsteget |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2011/05/04 : 22:18:42
|
Hmmm är baffelstegskompensation något som alla högtalare "bör"ha? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/05/04 : 22:44:55
|
Inte om de frekvenser som alstras av högtalaren alla är över gränsfrekvensen.
Men i princip alla behöver det.
Plättlätt simulering:
http://www.tolvan.com/edge/ |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/04 : 23:51:09
|
Och den kan dessutom göras med en enkel krets i signalvägen så kompomentkostnaden blir löjligt låg... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 00:43:08
|
quote: Hmmm är baffelstegskompensation något som alla högtalare "bör"ha?
Vid låga frekvenser är högtalaren rundstrålande. När frekvensen blir högre och därmed våglängden kortare uppstår det vid några hundra Hz att högtalaren slutar stråla 360° runt och därmed ökar ljudenergin och ljudnivån framåt, det är detta vi vill kompensera.
Detta kan man antingen göra med en filterkrets som dämpar högre frekvenser lite. Men i vissa högtalare (typiskt 3-vägare) kan man istället välja delningsfrekvens och baffelbredd så att baffelsteget kommer typiskt vid delningsfrekvensen. Sen väljer man element med lagom känslighet eller dämpar ett element utan filterfunktion. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 21:12:18
|
Så då ska jag alltså antingen lägga ett 2 ohms motstånd paralellt med en spole på 1,261 mH och ett motstånd mellan + och -. Eller "circut2" med hemskekondingen. Eller har ni nåt bättre förslag? Vilket ger bäst resultat, spole eller konding.
|
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2011/05/05 21:23:06 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 22:32:15
|
quote: Nu basar de lika mycket som dropparna.
Det var skönt att höra.
Med rätt bafflestegskompensation (BSC) borde det bli ytterligare bättre frekvensgång i de lägre registren.
Det verkar dock som det spelar roll om man simmar lådan liggande eller stående.
Utan baffelstegskorrektion:
med baffelstegskorrektion:
Jag har satt R1=Re det vill säga 6,8 ohm. det ger R2=6.8 ohm och L 5,1 mH
När jag kör med MJKs arbetsblad har man också möjlighet att ta mer hänsyn till reflektioner från väggar, golv och tak. Jag tittade i din systemtråd och uppskattade hur du har dina högtalare uppställda i förhållandet till hörnet på ett ungefär.
Simulerat med golv, bak- och sidovägg men utan BSC:
samma som ovan fast med BSC om 9 mH i serie och 9 ohm parallellt över spolen.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 22:49:04
|
quote: Det verkar dock som det spelar roll om man simmar lådan liggande eller stående.
När du fyllt i lådmåtten så tryck på "apply" så "simmar" den ståenede.
quote: Jag har satt R1=Re det vill säga 6,8 ohm. det ger R2=6.8 ohm och L 5,1 mH
Hur kritiskt är det att sätta detta motstånd?Kan man sätta det så spolen blir ganska liten?
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 23:28:09
|
quote: Hur kritiskt är det att sätta detta motstånd?Kan man sätta det så spolen blir ganska liten?
Spolens storlek bestäms utifrån baffelstegets frekvens och motståndet bestämmer dämpningen av frekvensen över baffelsteget. Men hur man vill ha tonbalansen är ju en smaksak. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 07:45:01
|
Eftersom jag inte ser den minsta likhet mellan din okompenserade simkurva och den verkliga så tror jag knappast att jag lägger ut minst 400 spänn till på en chansning. Kollade lite med lägre ohm och då blev det ändå samma kurva, bara olika mH, oavsett ohmtal. Hur kan det komma sig? När jag ändrade till stående blev det ingen skillnad. Har vi olika edgeprogram?
|
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2011/05/06 07:47:34 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 07:50:05
|
Du kan ju prova att mäta en gång inomhus också, där högtalarna ska stå. För att få en uppfattning om rummets bidrag.
Fast det är kanske det du har gjort? |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/05/06 07:51:10 |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 08:13:10
|
quote: Fast det är kanske det du har gjort?
Yessss |
Mera bilder åt folket |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 12:17:14
|
Fixarstig... Har du lust att ställa dina mätkurvor till en 50db skala, blir lite lättare att se då det är lite av en standard. Hur långt tidsfönster har du i mätningarna? Var börjar och slutar ditt tidsfönster i förhållande till impulsen? Du bör kunna få trovärdiga mätningar ner till 250Hz i normalstort rum. Baffelkompensering eller inte så är det nästintill omöjligt att kurvan skulle luta så mycket neråt i frekvens.
Mvh Asto |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 13:49:56
|
Vet inte hur du menar Asto. Ändrade skalan på frekvensrutan och fick detta på ny mätning.
Vet inte vad "tidsfönster" är eller var man ska ändra det. |
Mera bilder åt folket |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 14:49:16
|
Tidfönster eller Timewindow är hur mycket av impulssvaret som skall analyseras i frekvensvaret. 1 meter mätavstånd motsvarar ca 3ms tidsfönster för ekofri mätning. Du ställer alltså tidsfönstrets början precis innan impulsens början och fönstrets slut precis innan första reflektion ifrån rummet, då får du en "ekofri mätning". Förlänger du tidsfönstret så får du med mer av rummet i frekvenssvaret.
Hur du ställer in tidsfönstret i Holmimpuls vet inte jag men en hjälpfil kanske löser problemet |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 14:58:56
|
Skalan ser bättre ut, men lyckas du få till så det står 10 uppe och -40 där nere så blir jag riktigt nöjd.
I impuls fönstret så kan jag ana en sträckad linje, förmodligen tidfönstret. Den ser ut att börja på -70ms och sluta direkt efter impulsen. Om du kan flytta dem groft först till närheten av den stora impulsen vid 0ms och sedan zooma fönstret så blir det säkert lättare att ställa in fönstret så som du vill ha det. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 16:10:28
|
Menar du såhär?
|
Mera bilder åt folket |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 17:28:57
|
Precis, du kan zooma lite till så blir det tydligare. Ser ut som fönstret börjar precis i mitten av impulsen och den skall alltså börja precis före. Annars kommer inte all energi av konutslaget med i analysen, därav tror jag du får den fallande kurvan. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 20:16:53
|
quote: Kollade lite med lägre ohm och då blev det ändå samma kurva, bara olika mH, oavsett ohmtal. Hur kan det komma sig?
Är jag oxå interserad av att veta,det är ju onödigt att lägga säg 400:- på en spole ifall man får samma resultat med en på kanske 100:-.. Det verkar ju som att spolen är i relation till motståndet inte till Frekvensen? |
|
Edited by - Ryssen on 2011/05/06 20:18:52 |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 20:30:10
|
Har just beställt två motstånd, att använda tillsammans med mina 0,33 mH spolar jag hade liggande, för att se vilket resultat man får . Det där med simmar tvivlar jag mer och mer på. Ska bara se om det vassa i diskanten försvinner. Lyssnade ikväll på Eminens " Evil Deeds" som har en dundrande bas och den lät riktigt djup och bra. |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2011/05/06 21:53:39 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 23:22:35
|
quote: Eftersom jag inte ser den minsta likhet mellan din okompenserade simkurva och den verkliga så tror jag knappast att jag lägger ut minst 400 spänn till på en chansning.
Ja det har du helt rätt i. Jag kan för lite om dina mätningar och har inte använt programmet själv. Men jag undrar om mätningen verkligen visar rätt i de lägre registret. Som sagt jag är dålig på att tolka kurvorna.
Jag tycker du gör helt rätt i att vara försiktig med att köpa dyra komponenter för att experimentera dig fram. Ett anlternativ kan vara att ladda ner en mediespelare med bra digital EQ. Då kan du justera EQn efter ditt öra och empiriskt komma fram till var det behöver dämpas och ha det som hjälp vid designen av beffelstegskompensationen.
Foobar kan vara ett alternativ - http://www.foobar2000.org/
ladda ner, installera. Klicka på file/preferences/playback/DSP manager. flytta "equlizer" till det aktiva fältet. Markera Equliser och klicka på configure selected så får du upp den här EQn:
Jag tror mig ha justerat in en baffelstegskompensation om 6 db med mittpunkten (-3 db) på 156 Hz.
Jag är inte säker men det kanske kan det vara ett trevligt sätt att experimentera utan fysiska filterkomponenter.
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 00:47:52
|
quote: Har just beställt två motstånd, att använda tillsammans med mina 0,33 mH spolar jag hade liggande, för att se vilket resultat man får . Det där med simmar tvivlar jag mer och mer på.
Åter igen bortkastade pengar, tyvärr. Jag kan inte riktigt förstå varför du tvivlar på simuleringar?? visst, lite skiljer det alltid men inte så mycket så du väljer en 0,33mH spole istället för 9mH. De som gör de kända programmen har nog lite vetenskap med sig innan de gör programmen, inte tror jag de skulle ofra så mycket tid till att göra totalt opålitliga program. Mycket tester har gjorts och det stämmer ofta förvånansvärt bra.
Nu tror jag inte heller att du skall behöva ha så stor spole som 9mH i praktiken då rumspåverkan och pipan i sig bör ge ett ganska bra lyft i basområdet.
Om du får till dina mätningar som jag nämnt ovan så bör du kunna se på dom var baffelns inverkan träder in. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 00:49:13
|
Mycket smart och bra metod FForsman... |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 07:42:57
|
Om inte mätningen stämmer så kan man ju inte simulera bort en okänd faktor. Nu var det så att jag hade två spolar på 0,33 mH liggande och två motstånd för 44 kr står jag ut med. Ska som sagt bara se om det vassaste försvinner. Ett 9,0 mH kostar 543 på HIFI-Kit och det blir ett dyrt experiment. |
Mera bilder åt folket |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 08:56:58
|
Jag tror jag får ett spel. Ville testa Holm gentemot en av mina inbyggda sidohögtalare och fick en ganska bra kurva. OK, då körde jag mot min vänstra MLTL och fick enjättefin kurva. Var det nåt fel Testade mot den högra och fick nedanstående resultat Jag vet inte om jag ändrat nåt kvarstående, var inne och pillade lite fram och tillbaka och tror att allt är "default".
|
Mera bilder åt folket |
|
|
Topic |
|